Debatt

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Transport ser i dag en expansion i Norrbotten och Västerbotten. Det är mycket välkommet. Men företagen har samtidigt svårt att rekrytera personal, oavsett bransch. Allt fler arbetssökande vill inte arbeta heltid. Samtidigt ser vi i landet att antalet varsel ökar vilket leder till fler arbetslösa.

Företagens svårigheter att matcha kompetensen har ökat risken för ökad arbetsbelastning hos de som redan arbetar. Ur ett arbetsmiljöperspektiv finns en uppenbar risk för skadlig arbetsbelastning, långtidssjukskrivningar och lång rehabilitering som följd, att tempot blir högre när färre ska göra samma jobb, men på mindre tid. Vilket ökar faran för stress och misstag i arbetet med arbetsplatsolyckor som konsekvens. Vi arbetar oss sjuka, fler av arbetskamraterna blir sjukskrivna, färre utför arbetet, mer stress och så vidare. Konsekvensen blir att det systematiska arbetsmiljöarbetet blir lidande eller upphör helt när allt handlar om brandsläckning för att få verksamheten att rulla.

För att förändra detta behöver företagen därför tänka på följande:

  1. Vad gör oss till en attraktiv arbetsgivare?
  2. Hur gör vi för att få befintlig personal att stanna kvar?
  3. Hur gör vi för att få personal att söka sig till oss?

Det som vi har sett och som fungerar är när företagen blivit mer flexibla kring arbetstider och anställningsformer. Det har också varit viktigt att personalen får vara med och styra sin egen tid ,och när det funnits avsatt arbetstid, för skyddsronder och facklig samverkan. Även löneökningar, olika lönetillägg, hjälp med att hitta bostäder, någon form av flyttbidrag och vidareutbildning som bekostas av företagen, har varit effektfullt för att locka till sig kompetens.

Utöver det behöver företagen få till ett hållbart och långsiktigt samarbete med staten, kommunen och regionen. Ett samarbete där man aktivt arbetar med att få loss bostäder och gör kommunen och regionen attraktiva att flytta till. Regionerna behöver även prioritera infrastruktursatsningar som ser till att människor kan flytta dit de vill och nära sina jobb.

Företagen behöver även få till ett bredare samarbete med oss på facken och de regionala skyddsombuden, så att arbetsmiljöbrister tidigt kan fångas upp.

Får vi inte till en förändring omgående och det systematiska arbetsmiljöarbetet fortsatt nedprioriteras ser Transport en stor risk för att långtidssjukskrivningarna ökar ännu mer, och att kompetensförsörjningen fortsatt blir svår i Norrbotten och Västerbotten.

En god arbetsmiljö på arbetsplatser är ett mycket bra lockbete i rekryteringen av ny personal, samtidigt som man får behålla den befintliga personalen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.