Dålig ekonomi vanligt bland äldre kvinnor

Ekonomi. Omkring 570 000 personer i Sverige har så låga inkomster att de inte klarar att betala alla räkningar för hyra, barnomsorg, hemförsäkring och annat som anses nödvändigt i ett välfärdssamhälle. Kartläggningen, som är gjord av SCB, visar att äldre kvinnor och utrikes födda barn är särskilt utsatta ekonomiskt.

Statistiska centralbyråns (SCB) tidning Välfärd har gjort ett temanummer om människor som lever på eller under marginalen.

Enligt utredarna finns flera sätt att mäta och kategorisera fattigdom.

  • De mest utsatta lever i ”allvarlig materiell fattigdom”. Det handlar om 80 000 invånare (0,8 procent av befolkningen) vars inkomster inte räcker till mer än hälften av ett tiotal utgifter som klassats som självklara i det svenska samhället. Hit räknas bland annat boende, tv, telefon, tvättmaskin och en veckas årlig semester.
  • Nästa kategori, 570 000 personer (6 procent) har ”låg inkomststandard”. Här klarar man sig bättre, men har inte råd med alla nödvändiga utgifter.
  • En tredje gruppering – runt 1 400 000 invånare – bedöms ha ”låg ekonomisk standard” i den bemärkelsen att hushållets inkomst ligger under 60 procent av medianinkomsten i landet.

SCB:s slutsats blir att nästan var femte invånare, 1,8 miljoner människor, lever i materiell fattigdom eller finns i en riskzon där brist på pengar kan leda till social utestängning.

Av alla barn i Sverige bor 7 procent i familjer med låg inkomststandard. Det låter kanske inte mycket, men det handlar om 145 000 barn. För nyanlända barn är risken för låg inkomststandard nästan femdubblad. Över 30 procent har det knapert, men den ekonomiska utsattheten minskar med tiden. Efter ungefär 15 år är siffran nere på samma nivå som för befolkningen i stort.

Äldre personer utgör en stor riskgrupp när det handlar om svag ekonomi. Främst gäller det ensamstående. Av alla kvinnor över 65 har 34 procent låg ekonomisk standard. För männen är siffran 24 procent.

Villkoren försämras med stigande ålder. Vid fyllda 90 är det 44 procent av kvinnorna som hamnar i gruppen låg ekonomisk standard. Männen klarar sig bättre, motsvarande siffra är 29 procent.

SCB har även tittat på hur Sverige står sig mot övriga EU-länder. Sverige intar bottenplatsen när inrikes födda barn jämförs med barn där en eller båda föräldrarna är födda utomlands. Låg ekonomisk standard är sex gånger vanligare för barn med utländskt påbrå.

Minst är skillnaden i länder som Polen, Bulgarien och Lettland. Alltså länder som tagit emot få flyktingar och med inkomster som generellt sett är låga.

Sverige kan inte slå sig för bröstet när det gäller pensionärernas villkor heller. Vi ligger i en bottenliga där bara sex av EU:s 28 länder har större andel äldre med låg ekonomisk standard.

Kartläggningen som SCB gjort visar också på stora geografiska skillnader inom landet. Nära 16 procent av alla invånare som är 65 år eller äldre har en inkomst som ligger under 60 procent av medianinkomsten. De ligger därmed i gruppen ”låg ekonomisk standard”.

Fast i Danderyd och Vellinge är det bara 6 procent av åldringarna som hamnar där. I glesbygden finns kommuner där uppåt 35 procent av pensionärerna har låg ekonomisk standard.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

AF: Arbetslösheten fortsätter öka

Ekonomi. De senaste månaderna har arbetslösheten ökat – och kommer att fortsätta öka fram till 2025, enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.