Dålig ekonomi vanligt bland äldre kvinnor

Ekonomi. Omkring 570 000 personer i Sverige har så låga inkomster att de inte klarar att betala alla räkningar för hyra, barnomsorg, hemförsäkring och annat som anses nödvändigt i ett välfärdssamhälle. Kartläggningen, som är gjord av SCB, visar att äldre kvinnor och utrikes födda barn är särskilt utsatta ekonomiskt.

Statistiska centralbyråns (SCB) tidning Välfärd har gjort ett temanummer om människor som lever på eller under marginalen.

Enligt utredarna finns flera sätt att mäta och kategorisera fattigdom.

  • De mest utsatta lever i ”allvarlig materiell fattigdom”. Det handlar om 80 000 invånare (0,8 procent av befolkningen) vars inkomster inte räcker till mer än hälften av ett tiotal utgifter som klassats som självklara i det svenska samhället. Hit räknas bland annat boende, tv, telefon, tvättmaskin och en veckas årlig semester.
  • Nästa kategori, 570 000 personer (6 procent) har ”låg inkomststandard”. Här klarar man sig bättre, men har inte råd med alla nödvändiga utgifter.
  • En tredje gruppering – runt 1 400 000 invånare – bedöms ha ”låg ekonomisk standard” i den bemärkelsen att hushållets inkomst ligger under 60 procent av medianinkomsten i landet.

SCB:s slutsats blir att nästan var femte invånare, 1,8 miljoner människor, lever i materiell fattigdom eller finns i en riskzon där brist på pengar kan leda till social utestängning.

Av alla barn i Sverige bor 7 procent i familjer med låg inkomststandard. Det låter kanske inte mycket, men det handlar om 145 000 barn. För nyanlända barn är risken för låg inkomststandard nästan femdubblad. Över 30 procent har det knapert, men den ekonomiska utsattheten minskar med tiden. Efter ungefär 15 år är siffran nere på samma nivå som för befolkningen i stort.

Äldre personer utgör en stor riskgrupp när det handlar om svag ekonomi. Främst gäller det ensamstående. Av alla kvinnor över 65 har 34 procent låg ekonomisk standard. För männen är siffran 24 procent.

Villkoren försämras med stigande ålder. Vid fyllda 90 är det 44 procent av kvinnorna som hamnar i gruppen låg ekonomisk standard. Männen klarar sig bättre, motsvarande siffra är 29 procent.

SCB har även tittat på hur Sverige står sig mot övriga EU-länder. Sverige intar bottenplatsen när inrikes födda barn jämförs med barn där en eller båda föräldrarna är födda utomlands. Låg ekonomisk standard är sex gånger vanligare för barn med utländskt påbrå.

Minst är skillnaden i länder som Polen, Bulgarien och Lettland. Alltså länder som tagit emot få flyktingar och med inkomster som generellt sett är låga.

Sverige kan inte slå sig för bröstet när det gäller pensionärernas villkor heller. Vi ligger i en bottenliga där bara sex av EU:s 28 länder har större andel äldre med låg ekonomisk standard.

Kartläggningen som SCB gjort visar också på stora geografiska skillnader inom landet. Nära 16 procent av alla invånare som är 65 år eller äldre har en inkomst som ligger under 60 procent av medianinkomsten. De ligger därmed i gruppen ”låg ekonomisk standard”.

Fast i Danderyd och Vellinge är det bara 6 procent av åldringarna som hamnar där. I glesbygden finns kommuner där uppåt 35 procent av pensionärerna har låg ekonomisk standard.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

AF: Arbetslösheten fortsätter öka

Ekonomi. De senaste månaderna har arbetslösheten ökat – och kommer att fortsätta öka fram till 2025, enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.