Dåliga lönevillkor orsakar förarbrist på Keolis

Den första juli tog Keolis över stora delar av färdtjänsten i Värmland. Flera förare beskriver läget som kaotiskt. Akut förarbrist gör att företaget tvingats låna in chaufförer från andra delar av landet. Just nu erbjuds bussförare i Stockholm full lön, traktamente, hotell, fria resor – plus 4 500 kronor extra i veckan – för att åka till Karlstad.

– Så går det när man dumpar lönerna. Hade Keolis erbjudit rimliga villkor hade förarna följt med över, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Efter att Keolis vunnit upphandlingen hamnade bolaget snabbt på kollisionskurs med facket. Chaufförerna, som i många år kört för lokala taxiföretag, hade ofta månadslöner kring 26 000–27 000 kronor, inklusive ob och övertid. Keolis erbjöd timlöner i spannet 113–133 kronor. Det motsvarar 18 800 till 22 100 i månaden.

Ombudsman Örjan Jakobsson konstaterar att timlön över huvud taget inte finns i kollektivavtalet.

Resultat blev hur som helst att många förare struntade i att söka jobb hos den nye entreprenören. Keolis har nu fått låna in chaufförer från företagets depåer i Norrköping och Jönköping för att klara trafiken.

Nyligen gick ett sockrat erbjudande ut till bussförare i Stockholm. I praktiken erbjuds personal som råkar ha taxilegitimation dubbel lön och betalda kringkostnader under veckorna 30–34, för att rycka in extra i Värmland.

Bland de ordinarie förarna sticker anbudet i ögonen. En anställd säger:

– Det känns bedrövligt. Alltihop är fruktansvärt rörigt. Vi tvingas ha beredskap i hemmet, fast beredskap över huvud taget inte finns i kollektivavtalet. Tolv timmar ska jag sitta på pass. Blir det ingen körning får jag bara betalt för fyra timmar.

En kollega påpekar att Keolis skickar personal kors och tvärs genom Värmland för att fylla luckorna. Det orsakar hotellkostnader och ibland brott mot arbetstidsreglerna när förare jobbar på sina fridagar.

– Ändå blir resenärerna lidande, säger en förarröst. Värmlandstrafik, som lägger ut körningarna, är dåliga på att styra oss chaufförer. De räknar fel på körtid, hittar på konstiga samåkningar och det blir mängder med tomma mil. Ekonomin går definitivt inte ihop för Keolis, just nu störtblöder företaget.

Kollegan berättar att många chaufförer valde att inte söka jobb hos Keolis. Andra jobb, förtida pension eller till och med arbetslöshet framstod som bättre alternativ.

– Allt strul tar på krafterna, säger han. Det har visat sig att en del lagda scheman inte ger heltid. En månad får jag ihop lite över 170 timmar, en annan bara omkring 150.

– Folk börjar bli riktigt less. Vi har begärt hjälp av Transport för att starta en fackklubb. Många har också uttryckt att de är beredda att ge Keolis två, tre månader för att se om det blir bättre. Annars kan det bli massuppsägningar.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Keolis. Teamchef Staffan Sandström vill inte svara på frågor. Områdeschef Henrik Gustavsson har inte gått att nå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.