Dåliga lönevillkor orsakar förarbrist på Keolis
Den första juli tog Keolis över stora delar av färdtjänsten i Värmland. Flera förare beskriver läget som kaotiskt. Akut förarbrist gör att företaget tvingats låna in chaufförer från andra delar av landet. Just nu erbjuds bussförare i Stockholm full lön, traktamente, hotell, fria resor – plus 4 500 kronor extra i veckan – för att åka till Karlstad.
– Så går det när man dumpar lönerna. Hade Keolis erbjudit rimliga villkor hade förarna följt med över, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.
Efter att Keolis vunnit upphandlingen hamnade bolaget snabbt på kollisionskurs med facket. Chaufförerna, som i många år kört för lokala taxiföretag, hade ofta månadslöner kring 26 000–27 000 kronor, inklusive ob och övertid. Keolis erbjöd timlöner i spannet 113–133 kronor. Det motsvarar 18 800 till 22 100 i månaden.
Ombudsman Örjan Jakobsson konstaterar att timlön över huvud taget inte finns i kollektivavtalet.
Resultat blev hur som helst att många förare struntade i att söka jobb hos den nye entreprenören. Keolis har nu fått låna in chaufförer från företagets depåer i Norrköping och Jönköping för att klara trafiken.
Nyligen gick ett sockrat erbjudande ut till bussförare i Stockholm. I praktiken erbjuds personal som råkar ha taxilegitimation dubbel lön och betalda kringkostnader under veckorna 30–34, för att rycka in extra i Värmland.
Bland de ordinarie förarna sticker anbudet i ögonen. En anställd säger:
– Det känns bedrövligt. Alltihop är fruktansvärt rörigt. Vi tvingas ha beredskap i hemmet, fast beredskap över huvud taget inte finns i kollektivavtalet. Tolv timmar ska jag sitta på pass. Blir det ingen körning får jag bara betalt för fyra timmar.
En kollega påpekar att Keolis skickar personal kors och tvärs genom Värmland för att fylla luckorna. Det orsakar hotellkostnader och ibland brott mot arbetstidsreglerna när förare jobbar på sina fridagar.
– Ändå blir resenärerna lidande, säger en förarröst. Värmlandstrafik, som lägger ut körningarna, är dåliga på att styra oss chaufförer. De räknar fel på körtid, hittar på konstiga samåkningar och det blir mängder med tomma mil. Ekonomin går definitivt inte ihop för Keolis, just nu störtblöder företaget.
Kollegan berättar att många chaufförer valde att inte söka jobb hos Keolis. Andra jobb, förtida pension eller till och med arbetslöshet framstod som bättre alternativ.
– Allt strul tar på krafterna, säger han. Det har visat sig att en del lagda scheman inte ger heltid. En månad får jag ihop lite över 170 timmar, en annan bara omkring 150.
– Folk börjar bli riktigt less. Vi har begärt hjälp av Transport för att starta en fackklubb. Många har också uttryckt att de är beredda att ge Keolis två, tre månader för att se om det blir bättre. Annars kan det bli massuppsägningar.
Transportarbetaren har sökt ansvariga på Keolis. Teamchef Staffan Sandström vill inte svara på frågor. Områdeschef Henrik Gustavsson har inte gått att nå.