Dalmas blir Transports man i EU-parlamentsvalet
Transport kommer att stödja socialdemokraten Johan Danielsson när han i vår kandiderar till EU-parlamentet. I förra EU-valet, 2009, fick partiet bara 24,4 procent av rösterna och valdeltagandet var rekordlågt. – Genom att lansera en ung, driftig kandidat hoppas vi kunna väcka större intresse för EU-frågorna, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Johan Danielsson, 31 år, kommer ursprungligen från Borlänge, men bor numera i Stockholm. Sedan ett par år jobbar han som utredare på LO, bland annat med cabotagefrågan.
– Det finns starka krafter i EU som vill avreglera cabotagetrafiken. Men reglerna måste behållas och styras upp bättre. I dag finns inget system för att kontrollera efterlevnaden, säger han.
Johan Danielsson har tidigare jobbat som politisk tjänsteman i Bryssel, under EU-parlamentarikern Jan Andersson (S). Om Danielsson kommer in i parlamentet vill han verka för ”en bättre balans mellan EU:s ekonomiska friheter och den nationella arbetsmarknaden”.
Vad innebär det i praktiken?
– I dag är den fria rörligheten överordnad de fackliga rättigheterna. Företagens kortsiktiga vinstintressen har fått gå före arbetstagarnas intressen. EU:s fördrag måste ändras, vi måste få in ett socialt protokoll.
– Som det är nu har vi lämnat över till EU-domstolen att avgöra hur maktbalansen ska vara. Här måste politikerna gå in och ta ansvar.
I EU-valet 2009 fick de svenska väljarna rösta fram 20 parlamentariker. Fem av mandaten gick till Socialdemokraterna. Då var det bara drygt 45 procent av de röstberättigade som gick till valurnorna.
Transportbasen Lars Lindgren hoppas på ett trendbrott:
– EU-frågorna är oerhört viktiga, inte minst för Transports medlemmar. Johan Danielsson är en utmärkt kandidat som kommer att driva våra frågor. Han är ung och i Johan ser vi möjligheterna till ett långsiktigt engagemang.