Danielsson jobbar med kör- och vilotider
EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.
Redan innan Johan Danielsson valdes in i parlamentet i våras hade tre lagpaket som berör kör- och vilotider, utstationering och cabotage passerat genom EU-parlamentet. Efter flera års kompromissande. Men det betyder inte att lagarna är på plats.
När det handlar om kör- och vilotider och smarta färdskrivare har lagförslaget nu skickats från transportutskottet till sysselsättningsutskottet. Politikerna där ska yttra sig över skrivningarna och skicka tillbaka sina synpunkter till transportutskottet, som i sin tur ska presentera ett slutligt förslag som ska kunna tas upp i parlamentet.
De konservativa partierna har majoriteten i parlament och utskott efter valet.
Johan Danielsson har utsetts till den socialdemokratiska gruppens förhandlare inom sysselsättningsutskottet just när det gäller kör- och vilotider samt färdskrivarna. Det innebär att han är en slags skuggrapportör som ska ena S-ledamöterna och därtill försöka övertyga en majoritet i sysselsättningsutskottet att ta till sig den socialdemokratiska linjen.
Johan Danielsson sitter även i det utskott som ska ta emot förslaget. Han är förste vice ordförande i parlamentets trafikutskott.
Småningom ska parlamentet, EU:s kommission och medlemsländerna förhandla fram ett slutgiltigt förslag i en så kallad trialog. Då handlar det om hela mobilitetspaketet med tre lagar.
– Nu tar vi vägpaketet hela vägen in i mål, säger Johan Danielsson i ett pressmeddelande.