Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

(UPPDATERAD) Talan ogillas!

Med den korta frasen tillbakavisar domstolen EU-kommissionens försök till åthutning av Danmark. Landet har infört kompletterande regler till EU-förordningen om cabotagetransporter. Den reglerar hur dessa tillfälliga inrikes körningar ska bedömas.

Fack och arbetsgivare i flera länder, som Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike, har reagerat på fusket med cabotagetrafik. Ofta handlar det om åkerier från öststaterna som döljer organiserad inrikestrafik bakom cabotagereglerna. De kan dumpa priserna eftersom deras förare har mycket låga löner.

De danska preciseringarna är ett sätt att begränsa missbruket.

Just nu pågår intensiva diskussioner i både EU-parlamentet och mellan medlemsländernas ministrar om nya regler för transportsektorn. I det stora mobilitetspaketet är ändrade cabotageregler en het fråga där domen kan få betydelse.

”I förhandlingarna om förslaget är EU-domstolens dom ett trumfkort för de medlemsländer som vill täppa till vad de uppfattar som kryphål i förordningen”, skriver det nordiska nyhetsbrevet EU och arbetsrätt, som var först med att referera domen.

– Domen är ett argument i sig för de länderna som vill ha en skärpning. De har nu domstolens ord i ryggen. Man måste hitta en lösning, som innebär att de regler som begränsar trafiken inte blir helt meningslösa och utan innehåll, säger juristen Kerstin Ahlberg, vid Stockholms universitet, som är redaktör för nyhetsbrevet.

EU-domstolen konstaterar att begreppet cabotagetransport i förordningen är både oklart och otydligt. Medlemsstaterna har därför utrymme för egna bedömningar och kan anta föreskrifter om hur reglerna ska tillämpas, enligt nyhetsbrevet EU och arbetsrätt.

Den danska regeringen går inte heller längre än vad som är nödvändigt för att säkerställa målen i förordningen, konstaterar EU-domstolen.

När EU-kommissionen reagerade för två år sedan hade Danmark infört regler som definierar cabotage närmare. Enligt danska Transportstyrelsen är en cabotagetransport antingen en inrikes körning som högst består av lastning på en plats och lossning hos en eller flera mottagare. Alternativt kan körningen bestå av lastning hos en eller flera kunder för att köra varorna till en enda mottagare.

Några andra alternativ tillåts inte i Danmark när åkerier ska redovisa cabotagetransporter.

En konsekvens av reglerna är att det räknas som två cabotagetransporter om föraren både lämnar och lastar varor på samma ställe.

Om inte antalet lastnings- och lossningsställen begränsas kan ett stort antal inrikes körningar utföras och betraktas som en enda cabotagetransport och förordningen kringgås, argumenterade den danska regeringen i domstolen.

Som Transportarbetare tidigare beskrivit pågår arbetet med förändringar av cabotagereglerna på flera plan. EU-parlamentets tranportutskott har ställt sig bakom förslaget att cabotagetrafik ska begränsas till 48 timmar . Därefter måste bilen genomgå en så kallad cool off-period utanför landets gränser.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson välkomnar Danmarks egna cabotageregler.

– Kan man inte stoppa tokigheterna i Bryssel så kan vi pröva att göra som danskarna här hemma, säger han.

Men Mikaelsson hoppas fortfarande på möjligheten att gå den politiska vägen och påverka reglerna för transportsektorn i hela EU, inte bara när det gäller cabotage utan också för så kallade kombinerade transporter via väg, sjöfart och järnväg. Allt i syfte att nå en mer jämlik konkurrens.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

”Jag hävdar med bestämdhet att man som anställd inte ska behöva betala för en bärgning av ett arbetsfordon”, säger Transports lokalombudsman Johan Molin. Foto: John Antonsson

Åkare krävde att chaufför betalade för bärgningen

Åkeri. En chaufför körde fast och ringde bärgning. Sedan vägrade åkaren att betala, men ändrade sig då facket blandades in.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.