Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Fackförbundet 3F:s tidning, Fagbladet, rapporterade tidigare om förare från Filippinerna som jobbade i Danmark med löner på 15 kronor i timmen. De bodde i något som beskrivs som slumläger i den danska orten Padborg.

Artiklarna väckte omfattande debatt och i veckan enades politiker i regeringen och Folketinget om en ny lag som ska få slut på lönedumpningen i åkerinäringen. Den tar sikte på utländska förare som kör tunga fordon i cabotage- eller kombitrafik. Chaufförer som bara utför en internationell transport till eller från Danmark omfattas alltså inte.

De skärpta reglerna innebär att utländska transportföretag måste anmäla in namn, transportuppdrag, registreringsnummer och identiteten på chauffören till myndigheterna. Bolag som inte gör det straffas direkt med 10 000 kronor i böter. Upprepas försyndelsen höjs boten till 20 000 kronor.

Under själva transporten måste föraren ha med sig papper från registreringen – plus anställningsbevis, lönespecifikationer och andra handlingar som visar att lönen är avtalsenlig.

Åkerier som fuskar med lönen får 35 000 kronor i böter. Första gången. Sedan höjs böterna med 100 procent. 70 000 kronor gäller sedan fortsättningsvis vid nya överträdelser.

Politikerna avsätter också pengar till kontroller, en uppgift som i första läggs på polisen. Efter beslutet uttalade den danske arbetsmarknadsministern Peter Hummelgaard:

– Social dumpning är ödeläggande för transportbranschen, där vi dessvärre har sett alltför många exempel på utländska chaufförer som kört här i landet till horribla lön- och arbetsvillkor. Det är helt oacceptabelt och ska stoppas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hamraz:
    3 juli, 2024

    Så ska det vara,jag själv har sökt jobb här hemma och i Danmark ingen vill anställa på grund av att jag som svensk chaufför är dyr för dem,så dem vill helst anställa sådana chaufförer som kommer från fattiga länder.

  2. Sam:
    4 februari, 2024

    Jag tänker att jobba i Köpenhamn som taxichaufför 🤔🤔va tror ni om lönen! Bästa än Sverige eller hur tack.

  3. Jimmy Johannesson:
    21 januari, 2020

    Detta är en blöt dröm i Sverige.

  4. Mats:
    21 januari, 2020

    Fantastiskt! Men vad säger EU ang. fri rörlighet o.s.v.? Just EU har ju varit det konstanta svaret när man efterfrågat samma lösning i Sverige.

  5. Peter:
    20 januari, 2020

    Helt rätt
    Heja Danmark
    Vakna Sveriges politiker o fackliga organisationer

  6. Pölsemannen:
    20 januari, 2020

    Heja Danmark! Bra jobbat 👍 ett mycket viktigt steg i rätt riktning

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.