Därför är det viktigt att rösta i EU-valet

Debatt. Den 25 maj är det val till EU-parlamentet. Parlamentets inflytande har med tiden ökat och man hanterar både lagstiftning och frågor om EU:s politiska inriktning. När EU-kommissionens ordförande utses har Parlamentet ett direkt avgörande. Valet har stor betydelse för EU:s arbetsrätt. Ändå deltog bara var tredje LO-medlem i det förra EU-valet!

EU:s inre marknad har fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och arbetskraft. Det bidrar till ökad konkurrensförmåga och ekonomisk tillväxt. Det är bra för både löntagare och företag, men rörligheten får inte ske på löntagarnas bekostnad. Det var EU-länderna tidigare överens om, men efter EU-domstolens Lavaldom har löner och arbetsvillkor blivit ett konkurrensmedel mellan företag i Europa. Det fuskas också med olika regler för rörligheten. När det till exempel gäller cabotagetrafiken utsätts åkerinäringen för en ohållbar konkurrens.

Den inre marknaden har lett till ett ökat politiskt samarbete. EU kan liknas vid en förening som Europas länder är medlemmar i för att vissa frågor inte kan lösas på egen hand. Miljöfrågan är ett bra exempel. När det mesta av luftföroreningarna kommer från andra länder kan miljön bara skyddas om man kommer överens om gemensamma utsläppsregler.

Svenskt Näringsliv vill att arbetsvillkor och löner ska vara ett medel i konkurrensen mellan företag i Europa. Åsikten delas av den höger som styr EU och Sverige. Men det går inte att bygga ett demokratiskt Europa på underbuds- och låglönekonkurrens. När man konkurrerar med sämre löner och arbetsvillkor minskar utrymmet för kollektivavtal och fackliga rättigheter.

Det blir svårt att hävda lika lön för lika arbete om villkoren bestäms av löntagarnas ursprung. Då får vi en arbetsmarknad där arbetstagare från andra länder kan diskrimineras. Därför måste konkurrensen bygga på produktivitet, kompetens, kvalitet, utvecklingsförmåga och leveranssäkerhet. Likabehandling är grunden för en sådan konkurrensneutralitet. Samtidigt underlättas köpkraft, efterfrågan och en fungerande hemmamarknad.

Efter Lavaldomen måste lagar i både EU och Sverige ändras så att arbete regleras i arbetslandets lagar och avtal. Det är en grundsten i ett solidariskt Europa som respekterar FN:s, ILO:s, Europarådets och EU:s egna krav på fackliga rättigheter! Förhandlings- och strejkrätten måste respekteras utifrån ILO:s konventioner och inte underordnas företagens ”fria” konkurrens! Därför kräver Europafacket att ett socialt protokoll tas in i EU:s fördrag. I Sverige måste den så kallade Lavallagen ändras. Då får vi ordning och reda och våra kollektivavtal bestämmer löne- och arbetsvillkor för alla som arbetar i Sverige!

Nu har vi chansen!

Här finns tydliga politiska skiljelinjer. Fackens krav att regler måste ändras i både EU och i Sverige stöds av Socialdemokrater och andra progressiva partier. Högern och arbetsgivarna menar att detta är protektionism.

Vi anser att inga nya EU-fördrag ska godkännas om vi inte får ett socialt protokoll. Men Alliansen menar att det som gällde när vi gick med i EU 1995 skulle vara protektionism i dag. De vill att arbetstagare ska få diskrimineras beroende på deras ursprung. Men likabehandling handlar inte om protektionism utan om anständighet och solidaritet!

Aldrig tidigare har så avgörande fackliga frågor stått på spel och sällan har vi haft så stor möjlighet att påverka! Vi behöver ett starkt EU när det gäller skydd för miljön och löntagarnas rättigheter. Vi måste begränsa marknadens gränslösa dominans.

I hela Europa går Socialdemokrater till val för arbete, miljö och ett socialt Europa. S-listan i Sverige har kandidater med stor erfarenhet av politiska uppdrag på olika nivåer. Flera har även en gedigen facklig bakgrund. En av dem är nummer 10, Johan Danielsson. Kryssa honom så att han tillsammans med de andra kan bidra till ett bättre Europa! Det är hög tid för en socialdemokratisk majoritet i EU-parlamentet. Din röst avgör!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.