Debatt

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Knutna nävar
Close
Om vi inte orkar bry oss riskerar vi att förlora många av de rättigheter vi har i dag, varnar Robert Savela.
Close

Debatt. Politik. Så tråkigt! Så enformigt – och inte förstår man vad de pratar om. Almedalen och politikerveckan, supervalåret, valfläsk och fagra löften om förbättringar. Vem ska man lyssna på och vem ska man tro på? För det vet ju alla att politiker bara ljuger och lovar guld och gröna skogar, så varför bry sig? Vem orkar?

Dessvärre är det många som inte bryr sig, som inte sätter sig in i vad politikerna säger. De bryr sig inte om vad de olika partierna står för, eller vad politikernas beslut innebär för dem själva, deras familj och deras vänner.

Många struntar att rösta i EU-val, kyrkoval eller riksdagsval. Det ger de främlingsfientliga krafterna fritt spelrum. Vi har renodlade nazistiska organisationer som demonstrerar på gatorna, som är med på Almedalsveckan och fritt får framföra sin nazistiska lära.

Svenska Transportarbetareförbundet står för allas lika värde och det innebär att Transport bryr sig. Transport är redo att engagera sig även i politiken, för att föra fram medlemmarnas önskemål och synpunkter. För att värna om de rättigheter vi har i dag.

Även åkeriföretagare kommer till facket och ber om hjälp med problemen i branschen. Transport är redo att lyfta fram utvecklingen i åkerinäringen till de styrande politikerna, att driva på så att de agera för att rädda den svenska åkerinäring som vill arbeta under schysta villkor och svenskt kollektivavtal.

Om ingen bryr sig har vi snart inget åkeri som går under svenskt kollektivavtal, inga chaufförer som har det arbetsrättsliga skydd som kollektivavtalet och arbetsrätten ger i Sverige. Det är allas ansvar att delta i utformningen av vårt samhälle. Vi måste rösta och engagera oss i det som är orättvist, annars får landet de styrande som vi förtjänar.

Därför arbetar Svenska Transportarbetareförbundet aktivt med facklig-politisk samverkan, genom att lyfta våra frågor till riksdagen. I dag har vi politiska partier som vill ta bort lagen om anställningsskydd, semesterlagen, kollektivavtalen och ob-tilläggen. Och de är beredda att köra över facken för att få fram låglönejobb.

Om vi som enskilda individer eller facklig organisation inte engagerar oss i politiken riskerar vi att förlora flera av de rättigheter vi har i dag.

Vi har politiska partier som vill ha låglönejobb för vissa grupper. De vill att det ska vara tolv månaders provanställning. Eller att företag med färre än 50 anställda ska få avskeda anställda mer eller mindre godtyckligt, utan att dessa ska omfattas av det arbetsrättsliga skydd som finns.

Transportarbetareförbundets uppdrag är att värna om allas lika värde, både i samhället och på arbetsplatsen, och att i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet. Därför är det viktigt med det facklig-politiska engagemang som förbundet arbetar med.

Det är det som gör att jag själv accepterat att bli nominerad till riksdagskandidat för Socialdemokraterna i Norrbotten. Min förhoppning är bara att fler transportare väljer att engagera sig i politiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Porträttbild på man med rakat huvud och skägg

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.