Därför blir det konflikt
Förhandlingarna pågick till klockan tre i natt och nu går konfliktförberedelserna in i ett slutskede. Stridsåtgärderna omfattar tre avtalsområden och innebär både strejk och blockader mot bland annat övertidsarbete och inhyrning av personal.
I går kväll träffade Transport medlarna på de berörda konfliktområdena. Först ut var bevakning. Där har Transport fått bud på ett treårigt avtal med en total lönehöjning på 1 700 kronor. Det är 40 kronor lägre än de 1 740 kronor som LO anser vara årets så kallade märke.
Dessutom kräver arbetsgivarna ”avräkningar”, om arbetstagarna ska få de utlovade 1 700 kronorna. Företagen vill ha reducerad avgift till BYA, Bevakningsbranschens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd. Med avräkningarna anser arbetsgivarna att väktarna kommer ner till de 6,8 procent i lönehöjningar som Svenskt Näringsliv anser vara ”märket” i årets avtalsrörelse.
Transportavtalet omfattar chaufförer och terminalarbetare. Här väntar en het strid sedan Transport varslat om total arbetsnedläggelse på ett 25-tal terminaler.
I går fick facket ett medlarbud som skulle ge 1 827 kronor i lönelyft på tre år och en månad. Transport utgick från att ”extramånaden” var en felräkning från medlarna. Förbundet begärde annars 50 kronor till, för att lönehöjningen skulle betraktas som acceptabel och i nivå med vad andra LO-grupper redan fått i den här och den förra avtalsrörelsen.
– Men det var ingen felräkning, svarade medlarna. Det var en summa som våra medlemmar ska betala till arbetsgivarna, kommenterar Transports ordförande Lars Lindgren.
Men det som gjorde att Transport till sist förkastade medlarbudet var, enligt Lindgren, arbetsgivarnas ovilja att få till en fungerande reglering av bemanningsfrågan.
– Biltrafikens Arbetsgivareförbund gick med på vissa formuleringar, men skulle sedan ha en reservutgång som i princip slår fast att parterna inte vill ändra den praxis som råder i dag.
Avslutningsvis säger Lars Lindgren:
– Som läget är nu står parterna trots allt längre från varandra i bevakningstvisten, än på Transportavtalet. Och allra störst är avståndet när det gäller miljöarbetarna. Där har vi över huvud taget inte fått något medlarbud.