Därför får inte aktiva Sverigedemokrater vara med i Transport

Krönika. Jag har den senaste tiden fått flera frågor om Transports hållning till Sverigedemokraterna. Speciellt sedan nummer tio 2014 av Transportarbetaren publicerades. I det numret fanns en enkät på sista sidan där en av de tillfrågade fällde nedsättande omdömen om medborgare som valt att lägga sin röst på just Sverigedemokraterna.

Med anledning av enkäten har en medlem skrivit en insändare till Transportarbetaren. I den antyds att sverigedemokratiska sympatisörer med fackliga uppdrag sparkas ut ur Transport.

Påståendet är felaktigt och jag vill bestämt avfärda att fackliga förtroendemän i Transport, vilka sympatiserar med Sverigedemokraterna, utesluts.

Jag är väl medveten om att förbundet har fackliga förtroendemän som sympatiserar med och röstar på Sverigedemokraterna. Som medborgare i vårt land har man demokratiska rättigheter. I allmänna val har man möjlighet att rösta på det parti som man anser är bäst. Så måste det vara i en demokrati.

Fakta i målet är att Transports kongress har beslutat att aktiva Sverigedemokrater inte kan vara medlemmar i förbundet. Kärnfrågan torde då vara: Vad menas med aktiv?

Transports svar är att som ”aktiv” betraktas den som kandiderar till politiska förtroendeuppdrag för Sverigedemokraternas räkning. Alltså en person som företräder eller har för avsikt att företräda partiet i politiska organ.

Transports beslut att utesluta aktiva Sverigedemokrater bygger på en tolkning av paragraf 2 i förbundets stadgar. Där står det bland annat att förbundets uppgift är att ”verka för en samhällsutveckling på grundval av alla människors lika värde samt politisk, social och ekonomisk demokrati”.

De rasistiska och främlingsfientliga dragen i Sverigedemokraternas politik är så starka att de helt enkelt inte är förenliga med Transports stadgar. Kanske är det onödigt att påpeka, men det är givetvis självklart att de medlemmar som blir föremål för uteslutning ges möjlighet att yttra sig innan förbundsstyrelsen fattar beslut i frågan.

Det bör också poängteras att Transport inte utesluter någon för hans eller hennes åsikters skull. Ingen sparkas ut på grund av vad personen tänker eller ens på grundval av medlemskap i ett visst parti.

Kort sagt; Transport bedriver ingen som helst form av åsiktsregistrering. Vi försöker i stället att skapa en stark fackförening som har makt och möjlighet att hävda kollektivavtal för alla företag som etablerar sig i Sverige och för alla arbetare som anställs i Sverige – oavsett varifrån man kommer, om man är kvinna eller man, har ljus eller mörk hudfärg.

Transport är medlem i Internationella Transportarbetarfederationen (ITF) och förbundet har alltid varit drivande globalt i frågor om allas lika värde. Likaså har både vi och ITF historiskt sett alltid tagit ställning mot rasism och främlingsfientlighet. Det är en tradition som Transport med stolthet och beslutsamhet kommer att försvara och bära med oss in i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent Frulla:
    10 november, 2022

    Ni säger en sak och gör en annan. Dubbelmoral! Enligt mig är SD ett parti som akuthjälper Sverige och inte ett parti med rasistisk syn som ni påpekar. Och hänvisa inte till historien för då ska fler partimedlemmar rensas ut av er.
    Det är en klar åsiktsregistrering från er sida och inget annat. Jag skulle råda ALLA som röstar på SD att gå ur transport och bli istället medlem i annan fackförening.
    Mvh Kent

  2. Rille:
    7 december, 2019

    Någon som missat att SD är största partiet i Sverige???

  3. Janne:
    28 oktober, 2019

    Tragiskt, synnerligen tragiskt. "Rasism" får man inte stötta enligt PK-grundregeln, hat baserat på hörsägen är däremot helt OK. Precis som alternativmedia behöver vi alternativfack som tar striden mot dessa kappvändare.

  4. Ronny:
    11 juni, 2019

    Tycker de är diskriminerande så ni står inte för demokrati.

  5. Bo andersson:
    18 mars, 2019

    Seriös så pinsamt av transport att agera världspolis härmed kommer jag omedelbart lämna Transportarbetarförbundet då jag inte set Transportarbetareförbundet är demokratiskt . Det är okej alltså att vara medlem i vänsterpartiet och Kasta gatsten med af aktivister mfl , men inte att rösta på Sverigedemokraterna som och demokratiska grunder är folkvalda

  6. Alexander:
    22 februari, 2019

    "De rasistiska och främlingsfientliga dragen i Sverigedemokraternas politik är så starka..."
    Det är faktiskt så att de värsta rasisterna det är de som diskriminerar sitt eget befolkning och som ger utlänningarna företräde. Således SD kan aldrig vara så rasistiska som de gamla etablerade partierna är. På tal om de "främlingsfientliga dragen", anser jag att det är mycket värre att vara svenskfientlig. Att tala om främlingsfientlighet men inte om svenskfientlighet, kan knappast tolkas på annat sätt än som förräderi. Transports hyckleri framstår mycket tydligt när man talar om "allas lika värde" och samtidigt utesluter regimkritiker. Transports ageranden visar tydligt och klart att Sverige idag är en diktatur.

  7. En sann kommunist!:
    30 januari, 2019

    Jag känner 25 medlemmar som är med i Transport. Önskar ni att jag namnger dom så att ni kan utesluta dem?

  8. Jonathan:
    29 januari, 2019

    Helt rätt, inget att disskutera om ens!

  9. Johan:
    11 december, 2018

    Men det är helt ok att ha ett politiskt uppdrag från ett annat parti. Det tycker ni är demokratiskt? Jag gick in på SD hemsida för att se om ah kunde hitta något om att dem skulle vara ett rasistiskt parti som ni skriver. Ni får gärna hänvisa till den källan. För jag hittar inget.

  10. David:
    8 december, 2018

    Man skäms till och med för att jobba i en bransch där branschens fackförbund beter sig på detta sättet. Ni säger er förespråka demokrati och att ni inte ägnar er åt åsiktsregistrering. Att stå upp för varje medlems rätt till att vara just fackligt ansluten, det är vad ni borde göra. Dessutom borde ni göra det oavsett personens hudfärg, bakgrund eller åsikter. Jag hävdar med bestämdhet att det ni gjort, och gör, inte är i enlighet med Sveriges Grundlag.
    Skäms !!!!!

  11. Magnus Södling:
    6 december, 2018

    Så ni hävdar att att SD har rasistiska och främlingsfientliga drag . Exakt vart finns det att läsa , visa mej ? Kan ni bevisa att det är så ska jag aldrig mera rösta på dom då jag känner starkt för alla människor oavsett ursprung. Om ni inte kan det så lan ni förklara för SEKO varför en av deras medlemmar väljer att gå ur deras förbund
    Mvh Magnus

  12. Anita Yngve:
    4 december, 2018

    Så om man är representant för någon som röstar på Sverigedemokraterna så kan man inte vara medlem i Transport? Alltså Sverigedemokraterna kämpar för att vi kvinnor ska känna oss trygga i samhället och det är enligt er inte att värna allas lika värde? Så vad gör ni för oss kvinnor? Nähä! Inget? Då vill ni inte ha kvinnor i Transport då?

  13. Kenneth Ruokamo:
    4 december, 2018

    beklagligt att utesluta aktiva medlemmar från samhället . Räcker det inte med alla människor i utanförskapets Sverige . Min farfar sändes till läger i Sibirien . det utstrålar fackpolitisk samverkan mot medlemmar i facken . människor på 1930 oliktänkare deporterades .Som en tidigare aktiv i Gruv avd 12 - . Beklagligt att facket bidrar till splittring nu uppstår alternativ . fortfarande med i facket men ej transport . Ett av Sveriges farligaste arbete och vad gör facket. prioriterar uteslutningar av medlemmar med en annan tro . Vilken tro är godkänd i facket . Nu vågar man ej ha symboler sig för rädslan att bli uthängd på sitt jobb .

  14. Leif Törnsten:
    19 oktober, 2018

    Är icke medlem i Transport men efter detta skulle jag aldrig heller gå med. Åsiktsregistrering eller inte men styrning av politik är väl glasklar och att Transport står för alla människors lika värde föll väl som ett korthus. Var gärna medlem men visa det inte. Känns som om Transport inte klarar dialogen som bör finnas i just en demokrati. Ej SD-anhängare.

  15. Mostafa J:
    6 oktober, 2018

    Ok, så om jag har förstått det här rätt så får man rösta på vad man vill och tycka hur man vill, så länge man inte röstar på Sveriges tredje största parti. Och vart sjutton i SD´s politik finns det rasism? Jag är muslim och kommer från Iran och röstar på SD och tycker det är märkligt hur människor antyder på att SD´s parti är rasistiskt bara för att de vill har åsikter om hur migrationspolitiken hanteras. Jag skulle nästan vilja påstå att ni som har åsikter om SD kanske borde öppna ögonen lite istället för att vara blinda. Hur kan en facklig organisation ens ha en tanke på att utesluta någon pga vad denna verkar i för parti? Jag trodde inte det var sant när jag läste detta. Med detta sagt så skickar jag imorgon in mitt utträde ur Transport som medlem då jag tycker det här mer eller mindre är lika illa som rasism! Ni pratar om allas lika värde, så gick det med det.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.