Debatt

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Operativ teknik, som tidigare varit en relativt isolerad teknik har de senaste åren integrerats alltmer med sin omgivning. Samhällsutvecklingens starka fokus på digitalisering har gjort att IT-system med uppkopplade molntjänster och automatisering har närmat sig den operativa tekniken som används i exempelvis produktionslinjer, fordon och sensorer. Verksamheter har växlat upp sina satsningar på automation i takt med att kraven på effektivisering ökar. Parallellt har vi sett en ökning av cyberattacker vars effekter får stora konsekvenser för såväl verksamheter som samhället i stort.

Sårbarheter i transportsektorn kan uppstå i den här teknikskarven, vilket i sin tur kan påverka, eller i värsta fall slå ut, samhällskritiska funktioner genom att skapa driftstörningar, produktionsstopp och till och med riskerar människors säkerhet.

Förra våren drabbades Västtrafik av problem som ledde till bland annat försenade sjukresor, skoltaxi och färdtjänsttransporter. Skälet var ett cyberangrepp mot en av Västtrafiks systemleverantörer, som ledde till att majoriteten av verksamhetens data krypterades och att trafiken stoppades.

Det går inte att helt skydda sig mot cyberbrott men det finns flera åtgärder som alla bolag som jobbar med operativ teknik behöver vidta för att bättre skydda sig mot cyberattacker framöver och minimera skada vid ett potentiellt angrepp. Företag och offentlig verksamhet förväntas dessutom ha stärkt sin cybersäkerhet när NIS2-direktivet, som syftar till att stärka den gemensamma cybersäkerheten i EU, blir lag i Sverige till hösten. Här är fem sätt som transportverksamheter med mycket operativ teknik kan se till att stärka sitt cyberförsvar på:

  1. Få insyn i bolagets system
    Vikten av att ha en effektiv översikt av de enheter som finns i både IT- och OT-nätverk går inte att underskatta. Till exempel är förmågan att upptäcka när otillåtna enheter kopplas in till nätet eller när förändringar sker som inte är kända sedan tidigare centrala inslag i att bygga ett effektivt cyberförsvar.
  2. Segmentera näten
    När angripare har komprometterat en ingångspunkt i ett intrång är det extremt farligt om de kan fortsätta röra sig enkelt inom nätverket. Genom att dela in sitt nätverk i mindre logiska delar och begränsa åtkomsten mellan dessa begränsas den attackyta ett enskilt system kan utgöra.
  3. Begränsa åtkomsten för användare
    Att veta vilka som har tillgång till vad på företaget ger en utökad kontroll. Genom att införa förmågan att kontrollera att endast auktoriserad personal har tillgång till känsliga system minskar risken för att obehöriga tar sig in.
  4. Övervaka nätverket
    Implementera en strategi för hur organisationen övervakar och upptäcker hot som uppstår I känsliga miljöer. Snabb detektion innebär snabb reaktion, vilket i sin tur kan ge mindre påverkan.
  5. Öva
    Processer och rutiner är enbart så bra som de kan utföras, att regelbundet öva och testa sina rutiner är A och O för att snabbt kunna agera när det gäller.

Vikten av att investera i och prioritera cybersäkerheten kan inte nog understrykas, särskilt i en tid där ingen är immun mot cyberattacker. NIS2-direktivet som ställer högre krav på cybersäkerheten träder i kraft till hösten och samtidigt innebär samhällsutvecklingen, geopolitiska förutsättningar och krav på effektivisering fler utmaningar för transportsektorn med sin kritiska infrastruktur. Därför måste en förändring till för att garantera säkerheten för människor och samhälle. Med en tydlig plan för hur den här processen ska gå till kan övergången bli smidig och smärtfri, men det gäller att man börjar idag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.