Därför hyr företagen in personal

Varför hyr företag in arbetskraft när timkostnaderna blir långt högre än att anställa egen personal? Vi ställde frågan till bemanningsföretaget Lernia, arbetsgivarlägret och en stor kund, DHL.

Förbundsdirektör Henrik Bäckström på branschorganisationen Bemanningsföretagen medger att inhyrd personal blir dyrare på kort sikt, om man räknar strikt timme för timme.

Men han hävdar att kostnaden sjunker på längre sikt – om man ser till utgifter för personalavdelningar och möjligheten att öka och minska personalstyrkan efter upp- och nergångar i verksamheten. Bäckström säger:

– Får man ett uppdrag men saknar personal att utföra det får man noll kostnader, men samtidigt noll inkomster. Kundföretagen kan också bedöma att de är beredda att betala mer för att verkligen få den kompetens de efterfrågar.

Lars Strömberg är vd på bemanningsföretaget Lernia, som förser industri- och logistikföretag med personal. Han uppskattar att en inhyrd arbetare kostar företagen 25–30 procent mer än en anställd i rak timpenning. Kostnaden kan variera beroende på hur lång perioden är.

Martin Hagstedt är platschef på DHL Supply Chain i Rosersbergs industriområde i Stockholm. Företaget har 80 fast anställda terminalarbetare och brukar ta in någonstans mellan 20 och 50 inhyrda, beroende på säsong.

– Arbetsmängden skiftar mellan månader, veckor och dagar. Oftast har vi några inhyrda konsulter, men under sommaren klarar vi oss med våra anställda. Kunderna kräver att vi ska kunna hantera deras volymsvängningar.

När DHL får mindre att göra kan företaget inte stå med samma personalstyrka och vid toppar kan man inte utgå ifrån att de anställda kan jobba över, resonerar Hagstedt.

Fler fördelar med inhyrning är, enligt de tre tillfrågade:

• Ett sätt att möta hårdare internationell konkurrens. “Alla jagar tid och har kortare och kortare framförhållning. Order och leveranser, allt ska göras under mindre tid. Fixar du inte uppdraget, står någon annan på tur att ta över”.

• Experthjälp vid rekrytering. Snabbare och lättare att få rätt kompetens. Möjlighet att testa personal och anställa inhyrda som man är nöjd med. Man slipper kostnader för felrekryteringar.

• Uthyrningsbolaget bekostar långtidssjukskrivningar, rehabilitering och arbetskläder.

• Får hjälp att organisera och effektivisera verksamheten.

• Billigare att ta inhyrd än visstidsanställd personal.

• Köper sig besvärsfrihet. Det tar tid och engagemang att ta in och göra sig av med egna anställda. Mindre egna personalavdelningar krävs.

• Bemanningsföretag är bättre än Arbetsförmedlingen på att matcha jobb med anställda.

Att inhyrd arbetskraft skulle jobba hårdare än egna anställda avvisar samtliga tillfrågade. De poängterar att bemanningsanställda ska avlönas enligt kollektivavtalet, Bemanningsavtalet, och vara fast anställda. ”Trygg, rätt avlönad personal gör ett bättre jobb än otrygg”.

DHL:s platschef liksom Lernias vd betonar att kundföretagen vill ha nära, långsiktiga samarbeten med enskilda uthyrningsföretag. Att ta in oseriösa bemanningsföretag äventyrar deras varumärken och kundkontakter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Nästa vecka startar rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.