Därför hyr företagen in personal

Varför hyr företag in arbetskraft när timkostnaderna blir långt högre än att anställa egen personal? Vi ställde frågan till bemanningsföretaget Lernia, arbetsgivarlägret och en stor kund, DHL.

Förbundsdirektör Henrik Bäckström på branschorganisationen Bemanningsföretagen medger att inhyrd personal blir dyrare på kort sikt, om man räknar strikt timme för timme.

Men han hävdar att kostnaden sjunker på längre sikt – om man ser till utgifter för personalavdelningar och möjligheten att öka och minska personalstyrkan efter upp- och nergångar i verksamheten. Bäckström säger:

– Får man ett uppdrag men saknar personal att utföra det får man noll kostnader, men samtidigt noll inkomster. Kundföretagen kan också bedöma att de är beredda att betala mer för att verkligen få den kompetens de efterfrågar.

Lars Strömberg är vd på bemanningsföretaget Lernia, som förser industri- och logistikföretag med personal. Han uppskattar att en inhyrd arbetare kostar företagen 25–30 procent mer än en anställd i rak timpenning. Kostnaden kan variera beroende på hur lång perioden är.

Martin Hagstedt är platschef på DHL Supply Chain i Rosersbergs industriområde i Stockholm. Företaget har 80 fast anställda terminalarbetare och brukar ta in någonstans mellan 20 och 50 inhyrda, beroende på säsong.

– Arbetsmängden skiftar mellan månader, veckor och dagar. Oftast har vi några inhyrda konsulter, men under sommaren klarar vi oss med våra anställda. Kunderna kräver att vi ska kunna hantera deras volymsvängningar.

När DHL får mindre att göra kan företaget inte stå med samma personalstyrka och vid toppar kan man inte utgå ifrån att de anställda kan jobba över, resonerar Hagstedt.

Fler fördelar med inhyrning är, enligt de tre tillfrågade:

• Ett sätt att möta hårdare internationell konkurrens. “Alla jagar tid och har kortare och kortare framförhållning. Order och leveranser, allt ska göras under mindre tid. Fixar du inte uppdraget, står någon annan på tur att ta över”.

• Experthjälp vid rekrytering. Snabbare och lättare att få rätt kompetens. Möjlighet att testa personal och anställa inhyrda som man är nöjd med. Man slipper kostnader för felrekryteringar.

• Uthyrningsbolaget bekostar långtidssjukskrivningar, rehabilitering och arbetskläder.

• Får hjälp att organisera och effektivisera verksamheten.

• Billigare att ta inhyrd än visstidsanställd personal.

• Köper sig besvärsfrihet. Det tar tid och engagemang att ta in och göra sig av med egna anställda. Mindre egna personalavdelningar krävs.

• Bemanningsföretag är bättre än Arbetsförmedlingen på att matcha jobb med anställda.

Att inhyrd arbetskraft skulle jobba hårdare än egna anställda avvisar samtliga tillfrågade. De poängterar att bemanningsanställda ska avlönas enligt kollektivavtalet, Bemanningsavtalet, och vara fast anställda. ”Trygg, rätt avlönad personal gör ett bättre jobb än otrygg”.

DHL:s platschef liksom Lernias vd betonar att kundföretagen vill ha nära, långsiktiga samarbeten med enskilda uthyrningsföretag. Att ta in oseriösa bemanningsföretag äventyrar deras varumärken och kundkontakter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.