Därför sprack samordningen

Jämställda löner är numera den stora knäckfrågan när LO-förbunden ska försöka enas om gemensamma avtalskrav. Den här gången valde Kommunal att stjälpa samordningen. Varför, undrar kritikerna. Kommunal fick ju stöd för sin viktigaste fråga …

Det är onsdagen den 21 oktober. I mötessalen hörs ett dovt mummel. LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson har precis meddelat att samordningen spruckit. Han är besviken och avslöjar att han blir deprimerad en gång per decennium. Nu är det dags.

Vilka förbund sa nej? Varför? Och till vad?

När LO-ledningen möts av frågefloden är det locket på. I stället börjar medierna lägga pussel.

Bilden som träder fram ser ut så här:

Efter månader av hårda diskussioner får LO-styrelsen ett förslag till samordning på sitt bord. Det innehåller en riktad satsning på 150 000 undersköterskor.

LO-förbunden har redan tidigare slagit fast att det ska vara lika lön för likvärdigt arbete. Så är det inte i dag. Klyftan mellan män och kvinnor är tolv procent.

LO har enats om att gapet åtminstone ska halveras de kommande tolv åren. En halv procentenhet ska hämtas in varje år.

Kommunal är tidigt ute med ett ultimativt krav. Det är undersköterskorna som ska lyftas den här gången!

Transport och en rad andra förbund ogillar idén. De vill i stället ha en generell låglönesatsning som träffar alla låginkomsttagare, oavsett kön eller yrke. En sådan åtgärd skulle ändå gynna främst kvinnor, resonerar man.

Förslaget som ligger på LO-styrelsens bord är en kompromiss. Undersköterskorna ska prioriteras. Men. I den tänkta samordningen ingår dessutom en bredare satsning på alla med låga inkomster.

Konstruktionen är den samma som i avtalsrörelsen 2013. Alla som tjänar under 25 000 kronor ska få ett fast lönepåslag i kronor. Alla därutöver får nöja sig med påslag i procent.

Konsekvensen av en sådan modell blir att ju lägre lön medlemmen har från start, desto större blir löneökningen i procent. Det bidrar till att utjämna löneskillnaderna på sikt.

När beslutet väl ska fattas är det elva förbund som ställer sig bakom samordningen. Tre säger nej.

Ett av dem är IF Metall. IF Metallarna backar visserligen upp undersköterskor, men avvisar den generella låglönesatsningen.

Industrifacket GS säger också nej. Det som väcker mest förvåning – och bestörtning – är att även Kommunal underkänner samordningsförslaget. Kommunals företrädare anser att brytpunkten, 25 000 kronor, är för hög.

I praktiken innebär det att Kommunal inte backar upp andra låglönegrupper med många kvinnor, konstaterar kritikerna.

Varför sa IF Metall nej till en bred låglönesatsning? I de långsiktiga målen som alla förbund enats om står ordagrant: ”LO-förbunden ska verka för att lägstalönerna i genomsnitt ökar procentuellt mer än medellönen för arbetare.”

– Skrivningen avser inte utgående lön, utan minimilönerna som anges i kollektivavtalen. Vi sa nej till en generell låglönesatsning som tar sikte på utgående löner, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Transportarbetaren.

Varför sa Kommunal nej? I tidningen Kommunalarbetaren hävdar förbundets avtalssekreterare Lenita Granlund att Kommunal i tidigare avtalsrörelser tvingats gå med på försämringar i villkoren för att få de låglönesatsningar LO enats om.

– Vi tänker inte betala en gång till, säger hon. Nu kräver vi att undersköterskor ska få mer än märket, utan prut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.