REPLIK / PLATTFORMSDIREKTIVET

Vi har olika bilder av direktivet

Replik. Den 2 februari röstade EU-parlamentet med bred majoritet för att förslaget till direktiv för plattformsarbete ska gå vidare för förhandlingar med medlemsländerna i rådet. Vi står bakom förslaget och menar att det kan genomföras i Sverige med hänsyn tagen till vår arbetsmarknadsmodell.

I en debattartikel förklarar den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Ilan De Basso varför de svenska Socialdemokraterna röstade nej.

De Basso anser att medlemsländerna måste kunna genomföra EU-lagstiftning på sysselsättningsområdet utifrån sina nationella förutsättningar, i vårt fall den svenska arbetsmarknadsmodellen. Enligt De Basso tar direktivförslaget inte hänsyn till detta. Han efterlyser därför starkare garantier för att vår modell skyddas.

Här kan vi konstatera att vi har olika bilder av direktivet. Vi står bakom förslaget och menar att det kan genomföras i Sverige med hänsyn tagen till vår arbetsmarknadsmodell. Implementeringen ska ske i nära dialog med fackföreningarna, och den svenska modellen och det svenska arbetstagarbegreppet värnas.

Vi kan också konstatera att såväl fackföreningar som Socialdemokraterna i Danmark och Finland, vars arbetsmarknadsmodeller liknar den svenska, är positivt inställda till direktivet De gör i likhet med oss bedömningen att det går att förena med ländernas respektive arbetstagarbegrepp och med rätten för parterna att förhandla om arbetsvillkor, och de röstade därför för förslaget. EU-parlamentets ståndpunkt innebär dessutom viktiga förbättringar jämfört med kommissionens förslag, och de svenska Socialdemokraterna var ensamma i sin egen partigrupp att rösta emot direktivet.

I likhet med De Basso vill vi stärka Europas och Sveriges arbetstagare och fackföreningsrörelse, och vi menar att plattformsdirektivet skulle bidra till detta. Genom så kallad anställningspresumtion blir det lättare att klassificera plattformsarbetare som arbetstagare, vilket skulle ge dem de rättigheter och det skydd som följer av en anställning. Samtidigt skulle det stärka fackens möjligheter att organisera plattformsarbetarna och teckna kollektivavtal. Vi ser därför fram emot de fortsatta förhandlingarna mellan medlemsländerna i rådet och EU-parlamentet, för att kunna ta slutgiltig ställning senare i år när det är färdigförhandlat.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.