Debatt.

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

Tommy Wreeth har en lång och gedigen bakgrund i Transport. Han började sin bana som terminalarbetare på ASG, där hans fackliga engagemang antändes. Han har erfarenhet från fackligt arbete på arbetsplatsnivå som förhandlingsombud för sina arbetskamrater. Över tid i denna miljö växer insikten i vikten av att som ett rättesnöre i arbetet alltid ha omsorgen av det förtroende, som ges en. Att inneha förtroendet att förhandla för sina arbetskamrater på den egna arbetsplatsen inskärper också med kraft vikten av att även organiseringsarbetet fungerar.

Det är i en mylla bestående av hög organisationsgrad och engagerade arbetskamrater, som kraften hämtas till framgångar i förhandlingar. Utifrån denna gedigna grund förde Tommy Wreeths fackliga engagemang och kamraternas förtroende honom vidare som lokalombudsman i två av förbundets avdelningar, som central förhandlare på förbundet största avtalsområde fram till dagens uppdrag som förbundskassör.

I en svår och turbulent situation, där förbundet på grund av intern illojalitet har fått löpa gatlopp i medier, klev Tommy Wreeth in och övertog ansvaret för avtalsförhandlingarna och förhandlingsverksamheten både lokalt samt centralt, detta utöver sina ordinarie åligganden som förbundets kassör.

Tommy Wreeth har i realiteten tagit över merparten av det ansvar som annars åligger den kongressvalde förbundsordföranden. Som grädden på moset har han dessutom gjort det med den äran och i ödmjukt samarbete bland annat med avtalsdelegationerna på respektive avtalsområde. Tommy Wreeth har helt enkelt visat storhet i prövningens stund.

Vi har på senare tid tvingats bevittna växande meningsskiljaktigheter i organisationen rörande valbarhetshinder och en del andra frågeställningar. Under dessa omständigheter har Tommy Wreeth konsekvent eftersträvat att upprätthålla ett mått av neutralitet, och i stället verkat för att dessa frågor ska hänskjutas till och avgöras på kongressen, där de rätteligen hör hemma. Under alla sina år har Tommy Wreeth i handling satt lojaliteten mot organisationen, dess medlemmar och sina kamrater framför sina egna intressen. Det visar på en respekt för den interna demokratin och medlemmarnas vilja, som vi anser vara en mycket angelägen egenskap hos en framtida ordförande för Svenska Transportarbetareförbundet.

Vi vill också säga några ord om antalet ledamöter i förbundets verkställande utskott. Fram till 1992 hade vi en kongressvald avtalssekreterare. Det visade sig vara konfliktdrivande internt i organisationen. Det vingklippte också förbundets ordförande till att i någon grad bli en nästan ceremoniell figur.

Med Tommy Wreeth som kongressvald ordförande med ansvar för bland annat kollektivavtalen behöver vi ingen kongressvald avtalssekreterare. Låt oss lära av historien i stället för att upprepa dess misstag. Låt oss vidhålla tre ledamöter i förbundets vu.

När vi väger samman allt det ovannämnda är det vår fasta övertygelse att den bästa framtiden för våra medlemmar och Svenska Transportarbetarförbundet bygger vi med tre ledamöter i förbundets vu, där Tommy Wreeth står i spetsen som förbundets ordförande.

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 1

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 2

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 6

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 7

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 11

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 12

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 14

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 18

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 16

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 20

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 26

(som ledamot i valberedningen deltog Olov Wiklund varken i diskussionen eller i beslutet)

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 55

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 88

(som ledamot i valberedningen deltog Kent Christensen varken i diskussionen eller i beslutet)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.