Debatt.

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

Tommy Wreeth har en lång och gedigen bakgrund i Transport. Han började sin bana som terminalarbetare på ASG, där hans fackliga engagemang antändes. Han har erfarenhet från fackligt arbete på arbetsplatsnivå som förhandlingsombud för sina arbetskamrater. Över tid i denna miljö växer insikten i vikten av att som ett rättesnöre i arbetet alltid ha omsorgen av det förtroende, som ges en. Att inneha förtroendet att förhandla för sina arbetskamrater på den egna arbetsplatsen inskärper också med kraft vikten av att även organiseringsarbetet fungerar.

Det är i en mylla bestående av hög organisationsgrad och engagerade arbetskamrater, som kraften hämtas till framgångar i förhandlingar. Utifrån denna gedigna grund förde Tommy Wreeths fackliga engagemang och kamraternas förtroende honom vidare som lokalombudsman i två av förbundets avdelningar, som central förhandlare på förbundet största avtalsområde fram till dagens uppdrag som förbundskassör.

I en svår och turbulent situation, där förbundet på grund av intern illojalitet har fått löpa gatlopp i medier, klev Tommy Wreeth in och övertog ansvaret för avtalsförhandlingarna och förhandlingsverksamheten både lokalt samt centralt, detta utöver sina ordinarie åligganden som förbundets kassör.

Tommy Wreeth har i realiteten tagit över merparten av det ansvar som annars åligger den kongressvalde förbundsordföranden. Som grädden på moset har han dessutom gjort det med den äran och i ödmjukt samarbete bland annat med avtalsdelegationerna på respektive avtalsområde. Tommy Wreeth har helt enkelt visat storhet i prövningens stund.

Vi har på senare tid tvingats bevittna växande meningsskiljaktigheter i organisationen rörande valbarhetshinder och en del andra frågeställningar. Under dessa omständigheter har Tommy Wreeth konsekvent eftersträvat att upprätthålla ett mått av neutralitet, och i stället verkat för att dessa frågor ska hänskjutas till och avgöras på kongressen, där de rätteligen hör hemma. Under alla sina år har Tommy Wreeth i handling satt lojaliteten mot organisationen, dess medlemmar och sina kamrater framför sina egna intressen. Det visar på en respekt för den interna demokratin och medlemmarnas vilja, som vi anser vara en mycket angelägen egenskap hos en framtida ordförande för Svenska Transportarbetareförbundet.

Vi vill också säga några ord om antalet ledamöter i förbundets verkställande utskott. Fram till 1992 hade vi en kongressvald avtalssekreterare. Det visade sig vara konfliktdrivande internt i organisationen. Det vingklippte också förbundets ordförande till att i någon grad bli en nästan ceremoniell figur.

Med Tommy Wreeth som kongressvald ordförande med ansvar för bland annat kollektivavtalen behöver vi ingen kongressvald avtalssekreterare. Låt oss lära av historien i stället för att upprepa dess misstag. Låt oss vidhålla tre ledamöter i förbundets vu.

När vi väger samman allt det ovannämnda är det vår fasta övertygelse att den bästa framtiden för våra medlemmar och Svenska Transportarbetarförbundet bygger vi med tre ledamöter i förbundets vu, där Tommy Wreeth står i spetsen som förbundets ordförande.

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 1

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 2

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 6

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 7

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 11

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 12

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 14

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 18

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 16

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 20

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 26

(som ledamot i valberedningen deltog Olov Wiklund varken i diskussionen eller i beslutet)

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 55

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 88

(som ledamot i valberedningen deltog Kent Christensen varken i diskussionen eller i beslutet)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.