David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson
Close
Transportarbetarens krönikör, författaren och lastbilschauffören David Ericsson, är 2023 års Ivar Lo-pristagare.
Close
Hallå där!

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hur känns det?

– Det är jätteroligt, en ”äntligen”-känsla. Det känns lite som att tillhöra de stora arbetarförfattarna som Harry Martinsson, Fridegård och inte minst Ivar Lo. Det är ett väldigt erkännande. Jag brukar säga att Ivar Lo är min litterära pappa. Han har betytt väldigt mycket för mig, även långt innan jag började skriva. Jag började ju skriva rätt sent i livet. Men jag läste och beundrade honom långt innan jag själv blev författare.

Vad ska du göra för pengarna?

– Man köper sig tid kan man säga när man får ett sådant här pris. Jag kör ju långtradare på halvtid, men nu kan jag ta ledigt i vinter för att skriva. Sedan ska jag så klart åka bort och ha det lite bra för pengarna också, inte bara jobba. Det ger lite utrymme att göra sådant som man inte brukar göra annars. Ge lite till barnen och så.

Vad skriver du på nu?

– Jag har tidigare skrivit två kärleksböcker om ett par, som utspelar sig mycket i min ungdom när jag jobbade på byggen och körde långtradare. Den senaste heter Den fredlösa. Nu håller jag på och skriver en tredje bok om samma personer. Det är en kärlekshistoria men handlar också om livet som ung arbetare i Sverige.

David Ericsson är född 1958 och debuterade 1999 med novellsamlingen Truck stop. Han har hittills gett ut fem romaner och två novellsamlingar. Hans senaste roman, Den fredlösa, gavs ut våren 2022. David Ericsson har också tagit initiativ till flera vägkrogsbibliotek med ljudböcker för yrkeschaufförer.

Prisutdelningen sker på Ivar Lo-Johanssons födelsedag den 23 februari 2023. Juryns motivering lyder:

”Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris går till David Ericsson för en modern arbetarlitteratur som uppmärksammar och gestaltar förändringar i arbetslivet. Debutboken Truck stop (1999), noveller, romaner och krönikor kan liknas vid en road movie, där resan både sker på vägarna och i karaktärernas inre – med täta avfarter som stavas solidaritet och säkerhet, spänning och svek. David Ericssons yrke som lastbilschaufför har givit högoktanigt bränsle åt en prosa, som utvecklar arvet från Ivar Lo-Johansson och kollegan Jan Fogelbäck, som på 80-talet tog initiativ till Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Davids krönika. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Davids krönika. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte. Efter en stund försvinner musiken och i stället kommer ett ”tock tock, tock tock” ur högtalarna.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.