David hinner se skärgården i dagsljus

Att arbeta som tidningsbud är inte bara ett nattarbete. En del distributionsföretag har extraprodukter som delas ut på dagen. Varje onsdag distribuerar till exempel David Angsberg ut Torslandatidningen till över 700 hushåll på Hönö och Öckerö, i Göteborgs norra skärgård.Uppdaterad version.

På en snövit parkering på Öckerö, tio minuters färjetur från fastlandet, står tre nya firmabilar parkerade. De är märkta med företagsnamnet, VTD, Västsvensk tidningsdistribution, men har inte börjat användas ännu.

– Vad alla vi här ute tänker på är att vi inte vill köra med våra egna fordon, som vi har gjort hittills. Men nu håller det på att ändras, säger David Angsberg, medan han skrapar bort ett tunt snölager från vindrutan.

Han har delat ut tidningar sedan förra våren. I somras gjorde han det sju dagar i veckan. På söndagarna körde han till och med dubbla rundor eftersom det saknades folk. Men nu är det lördag natt och onsdag dag som gäller.

Innan turen kan börja fyller David i körjournalen och skickar sedan i väg ett sms till chefen om att turen är i gång. Särskilt viktigt är meddelandet vid dagturerna eftersom buden får sköta utdelningen vilken tid på dagen de vill. Så länge tidningarna ligger i lådorna senast klockan fyra på eftermiddagen.

Själv brukar David klara av det på morgonen för att få resten av dagen fri till annat.

Vid upphämtningsstället lassar han in tidningarna på en träkonstruktion där förarsätet finns på vanliga bilar. Han sprättar upp de vita plastbanden som håller ihop buntarna och arrangerar tidningarna.

Trots att det inte är första gången som David kör en högerstyrd bil blir det till att tänka lite extra. Rundan måste anpassas för att fungera från det motsatta hållet än vad David är van vid. Fast det blir inte särskilt svårt för David, som är född och uppvuxen på Hönö. Han känner till både gatorna och många av dem som bor på ön.

Under några år bodde han och pluggade i Linköping.

– Men västkusten drog mig tillbaka, säger han.

David arbetar snabbt och smidigt och gör några tidningar redo med den ena handen medan han kör mot nästa låda. Sedan är det bara att skicka över tidningen till andra handen och köra ner den, ibland halvvägs lutande ut genom rutan.

– Det är lite knöligt att ha bilbältet på sig. Men bilen låter om man försöker strunta i det, konstaterar han.

I vanliga fall brukar han låna en bil från sin pappa eller bror, alternativt cykla eller åka moped.

– Det är bra att vi får firmabilar nu, det kostar så mycket med egen. Med tanke på hur bilen slits av att köra så här blir det dyrare än vad man får i ersättning.

Men det finns fördelar med att cykla också. På flera gator är det så trångt och bökigt att komma åt att det är lättare med cykel eller moped.

– Det finns två områden där jag brukar gå runt med tidningarna. Det ena därför att jag inte får köra med bilen där, då klagar de. Det andra för att det är för trångt och brukar stå många bilar parkerade, säger David.

Så här på dagen är det åtminstone färre parkerade fordon att väja för än på natten. Samtidigt är det mer trafik och fler människor ute och rör på sig. David hejar på folk både här och där medan tidning efter tidning försvinner från träplattan.

Vid ett bostadsområde stannar David upp och pekar tvärs över vattnet, mot grannön. Den klippiga ö som syns på andra sidan är Grötö.

Under vintern har ön blivit känd eftersom tv-serien ”Mia på Grötö” spelades in där i somras.

Som man kan tänka sig på en ö är det mycket som kretsar kring just vattnet. Trots att många har egen båt är de flesta beroende av bilfärjan som går till och från fastlandet.

Efter omkring fyra timmar har David delat ut tidningen till hela distriktet. Det sista han gör är att lämna överblivet skräp i sorteringscontainrarna, parkera bilen, fylla i körjournalen och meddela chefen att allt är klart.

– Det här är några timmar då det är gött att vara lite själv. Jag hinner tänka igenom mitt företagande, få lite egentid och lyssna på musik, säger han.

Nu kan David Angsberg åka hem och ta tag i sina andra jobb. Förutom tidningsdistributionen är han teamledare i ett telekombolag och driver dessutom sitt eget snickeri.

Målet är att så småningom kunna leva på det egna företagandet. Men än så länge är tidningsutdelningen en god bisysselsättning.

– Jag tycker att det här är ett bra extrajobb, särskilt att köra på dagen. Jag gillade även att jobba på natten, som jag gjorde i somras, men jag vill inte göra det på heltid, året runt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.