De drar DSV inför rätta

Åkeriet NTT från Norrköping tänker gå till domstol med speditörsjätten DSV. Åkeriet anser sig ha minst åtta miljoner kronor att fordra, och hävdar dessutom att DSV Road gjort sig skyldiga till avtalsbrott. – Jag har en ganska klar uppfattning om att NTT har ordentligt på fötterna i det här, säger åkeriets advokat.

I förra numret rapporterade vi om det växande missnöjet bland åkerier som kör åt DSV. Speditören gick nyligen ut med att alla transportörers ersättning skulle sänkas med fem procent rakt av, och flera åkare hävdade att DSV systematiskt kör sina åkerier i botten. Men att ingen vågar ta strid mot jättebolaget, med risk för miljonbelopp i juridiska kostnader.

Men Norrköpings Trailertransporter (NTT) vågar. Deras historia började som ett jättelyft i höstas, när de erbjöds ett stort kontrakt på styckegodskörningar Jönköping-Sundsvall.

– Vi hade kört på Stockholm åt DSV sedan flera år tillbaka, och jag hade alltid varit öppen med att jag inte hade någon respekt för deras sätt att jobba. Men nu sa terminalchefen i Jönköping att de skulle klassa upp oss till Premium-åkeri, med kortare betalningstider och andra förmåner, säger Mikael Vikström, som jobbar med administrationen på NTT.

Detta motiverades med att man var ett av DSV:s bästa åkerier, enligt NTT:s ägare Elvis Maslesa.

– De var så nöjda med oss. Allt var bara beröm, beröm, säger han.

Avtalet löpte tills vidare, med tre månaders uppsägningstid förutom vid ”grov misskötsel” eller inställda betalningar. Ersättningen skulle motsvara drygt 150 kronor per körd mil, inklusive pålägg för släp och annan utrustning. Totalt var kontraktet värt 32 miljoner på årsbasis.

Elvis Maslesa måste skratta lite, när han erinrar sig hur terminalchefen presenterade kontraktet med orden ”Här kommer Bahamas!”

– För att klara körningarna måste jag köpa till fyra bilar och nya släp med dubbla plan. En investering på runt fem miljoner bara där, och sedan behövde jag nyanställa åtta personer, säger Elvis Maslesa.

Körningarna inleddes den 1 oktober, och nästan genast började DSV anmärka på förseningar. Mikael Vikström bestred anmärkningarna direkt.

– Det var ett djävulskt gnäll på tiderna. Från en speditör som har så många bilar ute, så lät det som om det bara var vi som hade problem med snön. Jag tog fram en gigantisk bibba väderleksrapporter – den var så tjock så de skrattade åt mig på SMHI när jag begärde ut den – och ville bevisa att det varit snöoväder på sträckan under de aktuella dagarna. Men DSV tittade inte ens på den, säger Mikael Vikström.

Enligt Mikael och Elvis var det heller inte alla förseningar som berodde på vädret. Ofta var bilarnas avgång från Jönköping flera timmar försenad, på grund av att DSV:s terminalfolk inte hunnit lasta klart i tid.

– Då fabricerade de avgångstider. Jönköpingsterminalen meddelade Sundsvallsterminalen att bilen gått i tid, trots att den blivit försenad. När den sedan kom för sent till Sundsvall så var det vårt fel, säger Elvis Maslesa.

– Det gick så långt att vi fick be våra chaufförer föra egen logg, och fotografera släpet med sina mobiler vid avgångstid. På så vis fick vi en bild med klockslag, som bevisade att det stått kanske tre pallar på släpet när bilen egentligen skulle ha gått.

Elvis Maslesa tillägger att han inte klandrar dem som jobbar ”på golvet” på DSV:s Jönköpingsterminal.

– De har skurit ner personalen med mer än hälften. Förut hade de både truckförare och sorteringspersonal, till exempel. Nu är det samma killar som måste köra truck, sortera, lasta och lossa… det borde nästan klassas som arbetsmiljöproblem.

Snart meddelade DSV att de skulle göra avdrag för förseningarna.

– Det kom ett mejl från terminalchefen, och där stod det kort och gott ”Nu kommer böterna”. Och det går inte att bestrida en sådan sak, de bara drar av det från avräkningen, säger Elvis.

Men den stora utgiften var avdrag för skadat gods. I snitt drog DSV av runt 30 000 kronor i veckan, och uppskattningsvis 250 000 kronor totalt.

– Men vi kör åt Jysk, Coca-Cola med flera, utan en enda skada. Och den enda lastning och lossning vi gjorde åt DSV var i Sundsvall, max 30 pallar per ekipage. Det är solklart att de här skadorna har uppstått i DSV:s egen hantering. Men varenda skada som uppstod, var som helst i en kedja där någon av våra bilar varit inblandade någonstans, den la de på oss, säger Mikael Vikström.

Dessutom drogs 6 500 kronor per dag från avräkningarna utan någon motivering alls, enligt Elvis Maslesa.

Och i november kom den första utbetalningen från DSV. Även rensat för alla avdrag, som alltså var fullständigt felaktiga enligt Elvis och Mikael, motsvarade ersättningen bara 130 kronor per körd mil. Inte de dryga 150 som man skrivit avtal på.

– På terminalen sa de att det blivit fel när fraktsedlarna scannades, men det var samma fel varje månad. Så vi började göra egna excel-filer över det hela, säger Elvis Maslesa.

Tillsammans med Elvis Maslesas fru gick Mikael Vikström minutiöst igenom varje avräkning.

– Vi la säkert 20 timmar i veckan på det. Deras avräkningssystem liknar ingen annans. Det är avsiktligt utformat så att det ska vara svårt och tidskrävande att granska ersättningen per transport, säger Mikael Vikström och visar upp en avräkningsnota som åtminstone för en lekman är omöjlig att tolka. Tillsammans med en klumpsumma står ett komplicerat system med referenser och koder där man inte kan utläsa vilken bil som gjort vad.

Trots granskningen och de egna filerna över varje transport, fortsatte det saknas pengar i varje avräkning.

– Det fattades uppåt 70 000 per månad i början, sedan spårade det ur totalt. Framåt våren kunde det fattas 400 000 per månad. Men när vi pratade med terminalchefen möttes vi av total nonchalans: ”Ni har fått 2,1 miljoner, vad är problemet”, kunde det heta, säger Elvis Maslesa.

Till slut vände han sig till DSV:s regionchef, som sa att terminalchefen inte haft befogenhet att avtala om 150 kronor per mil.

– Jag misstänker att de gör så här i samspel. Den ena lovar guld och gröna skogar, och när man sedan inte får det som utlovats – så säger den andra att den som skrivit avtalet inte haft befogenhet till det. Men jag kan inte svära på att det ligger till så, säger Elvis Maslesa.

I januari fick NTT höra att DSV erbjudit Sundsvallskörningarna till ett annat åkeri, som NTT anlitat för att hjälpa till med delar av DSV-uppdraget.

– Men i vårt avtal med det åkeriet ingick att vi inte skulle konkurrera, utan vara partners. Som vi ser det, så var det avtalsbrott av DSV att gå till dem bakom vår rygg och försöka fasa ut oss på det här viset, säger Mikael Vikström.

Transportarbetaren har varit i kontakt med den aktuelle åkaren, som inte vill framträda med namn i artikeln. Han bekräftar dock att han erbjöds körningar av DSV, som påstod att NTT hade blivit uppsagda.

Så fort Mikael Vikström fick reda på detta, ringde han en annan åkare som också hörde till NTT:s samarbetspartners.

– Jag sa till honom: ”Gör de samma sak med dig, så ring mig direkt”. Redan dagen efter hörde han av sig och sa att nu har de ringt mig, säger Mikael Vikström.

Transportarbetaren har talat även med denna åkare, som inte heller vill framträda med namn. Men även han bekräftar att DSV erbjöd honom delar av NTT:s körningar.

– Men jag sa nej, sånt håller jag inte på med. Jag stjäl inte från kollegor, säger åkaren.

NTT fortsatte att köra åt DSV, och att ligga på om pengarna. Men till slut sa de stopp.

– Vi satte oss ner och pratade och kom fram till att det här inte fungerade. Åkeriet skulle gå under om vi fortsatte. Vi ställde bilarna den 11 mars. Då försvann vi plötsligt ur DSV:s betalningssystem, och de drog in vår rätt att tanka genom dem. Trots att vi körde vidare på två av deras linjer till Stockholm, säger Elvis Maslesa.

Han är övertygad om att detta var ett försök att svälta ut NTT.

– DSV förhalar allting tills man går i konkurs. Då har de vunnit och slipper betala, säger han.

DSV sade senare upp Stockholmskörningarna, men Elvis Maslesa vägrar skriva på uppsägningen förrän han får en skriftlig motivering.

Och nu tänker Norrköpings Trailertransporter alltså gå till rätten med DSV, om speditören inte godtar åkeriets krav. NTT:s revisor räknar ännu på hur mycket pengar man anser sig ha att fordra, men enligt Elvis Maslesa handlar det om minst åtta miljoner kronor.

– Cirka en miljon är utebliven vinst. Resten är utgifter vi dragit på oss för att lösa de här transporterna åt DSV, säger han.

NTT:s jurist Gustav Sandberg, från Glimstedts Advokatbyrå, kan i det här skedet inte ta ställning till vilken summa som är rimlig att kräva.

– Men jag bedömer absolut att NTT har på fötterna, när de hävdar att de inte fått alla pengar de ska ha enligt föreliggande avtal, säger Gustav Sandberg.

Hur arbetar ni med detta juridiskt?

– Vi har lagt ner mycket jobb på att redovisa för DSV vilka körningar som gjorts. Men när de sent omsider svarade, så var det bara ”goddag yxskaft”, ungefär. De hade gjort egna beräkningar och inte alls beaktat våra synpunkter.

Så vad händer nu?

– Vi ska göra om alltihop igen. Gå igenom varenda fraktsedel och lämna in en ny redovisning till DSV, som de sedan får ta ställning till. I bästa fall är det klart en bit in i maj. Går inte DSV med på någon form av förlikning så går vi till rätten.

Hur bedömer du som jurist det som pågått i den här affärsrelationen?

– Den känslan man får är att DSV gör som de vill och skiter i småbolagen. Det är nog en bra sammanfattning, säger Gustav Sandberg.

Elvis Maslesa och Mikael Vikström är stridslystna:

– DSV gör sånt här och räknar med att komma undan med det. För den typiska åkaren tänker ”att koppla in jurister är alldeles för dyrt, jag lägger mig i stället”, säger Mikael Vikström.

Varför gör inte ni det?

– Jag har varit chaufför i tio år, och från det hållet har man ingen riktig inblick i hur mycket mygel det finns, hur dålig betalningsviljan är bland vissa stora speditörer. Nu har jag sett det ur administratörens synvinkel för första gången. Och när jag har varit med från början, planerat hela upplägget, och så blir vi behandlade så här… Jag tar det personligt, säger Mikael Vikström.

Elvis Maslesa förklarar med ett leende att han helt enkelt är envis till sin läggning.

– När jag ser en orättvisa är jag som en Duracell-kanin, jag bara går och går. Jag ger mig aldrig, säger han.

För NTT, med 16 anställda chaufförer, har det trots allt rullat på ganska smärtfritt efter separationen från DSV.

– Jag har haft möte med de anställda varje vecka, de har hela tiden fått veta vad som händer. Just nu har en av dem tagit sex månader pappaledigt, några har jag hyrt ut, och några kör vidare åt mig. Så alla är sysselsatta. Två bilar står still just nu, men jag hoppas hitta jobb åt dem så klart, säger Elvis Maslesa.

Men DSV har inte haft några svårigheter med att hitta en ersättare på Sundsvallskörningarna.

– Jag fick höra av terminalchefen i Jönköping att linjen tagits över av ett svenskt åkeri, som kör med bulgariska bilar och makedonska chaufförer, och tar 89 kronor milen. Han verkade nästan stolt när han berättade det, som att han ville säga ”Ni trodde ni var oersättliga, skyll dig själv”, säger Elvis Maslesa.

Han sammanfattar:

– DSV har ingen respekt för åkerierna, och de skiter i kvaliteten. De tänker bara på priset.

Transportarbetaren har sökt DSV Roads vd, Magnus Malmqvist, på såväl telefon som e-post. Per mejl har han avböjt att bemöta NTT:s uppgifter med motiveringen att han vill ”göra det 100 procent klart att DSV har som regel att inte bedriva någon som helst sorts kommunikation genom media gällande våra kunder och/eller leverantörer etc. Ni hade för några veckor sedan några liknande artiklar i Transportarbetaren och är nivån på fakta samt trovärdighet lika bristfällig i vad du nedan anger så finns det inget intresse från DSV:s sida att avvika från ovan.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.