Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson
Close
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala.
Close
Månadens avdelning

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Bullkransen och godisskålen står på bordet. Taxichaufförerna sitter först tysta och lyssnar. Sedan höjer de sina röster. Lönefusk. Låg lön. Ansvarslösa arbetsgivare.

Vi sitter på bottenvåningen i ett hus som ägs av Transport och två andra fackförbund. Det är basen för Skövde-halvan av Transports avdelning 17. Den andra halvan sitter i Borås.

Dagen innan hade avdelningen skickade ut ett sms till samtliga medlemmar som jobbar med taxi i regionen för att bjuda in till träffen. Vissa har kört tio–tolv mil för att höra vad facket har att säga.

Längst fram i rummet står Marko Juvonen och visar resultatet av enkätundersökning som skickats ut till alla taxijobbare i avdelningen. Juvonen är ett av två regionala skyddsombud (RSO) i avdelningen. Hans jobb är att vara skyddsombud på alla arbetsplatser där det inte finns lokala skyddsombud, samt att stötta och rekrytera nya skyddsombud.

Många skyddsombud

Marko har många lokala skyddsombud att samarbeta med. Det finns 38 stycken i Skövdeområdet och 20 i Boråsområdet. Och intresset ökar.

En taxichaufför som kört in från Falköping bär sin skyddsombudsknapp på bröstet. Alla i rummet är med i diskussionen som handlar om allt från låga löner till att facket måste visa sig mer på arbetsplatserna.

Tidigare på dagen sitter Marko Juvonen bakom sitt skrivbord och konstaterar att det ska, och kommer att bli, fler skyddsombud i taxibranschen snart. Så här gjorde de för att växa bland tidningsbuden:

– Jag och vår ordförande Jerry Walthéreson besökte samtliga arbetsställen för tidningsbud i regionen. De blev glada och förvånade när vi dök upp där mitt i natten. Efteråt hade jag en lång lista på saker till arbetsgivaren som behövde åtgärdas. Arbetsgivaren var bara tacksam att få veta, säger han.

Resultatet var ett 30-tal nya medlemmar i facket och tre lokala skyddsombud.

För få medlemmar i taxi

Tillbaka till mötet:

– Vi har 29 taxiföretag i avdelningen, säger Jerry Walthéreson till taxichaufförerna på mötet.

Men han stoppar sig och inser att han sagt fel.

Johan Holmgren, taxichaufför och ordförande i Transports taxisektion i Skövde. Foto: John Antonsson
Johan Holmgren, taxichaufför och ordförande i Transports sektion i Skövde. Foto: John Antonsson

– Det är bara de företag som en person driver, säger han och alla skrattar. En företagare är inblandad i hälften av alla taxibolag i regionen.

Företagen är ännu fler och från förteckningen av antal företag går det att se hur många som jobbar på taxiföretagen.

– Vi har alldeles för få medlemmar i taxibranschen om vi ska kunna kämpa oss till bättre avtal, säger Jerry Walthéreson och konstaterar samtidigt att anslutningsgraden är bättre i avdelningen jämfört med landet som helhet.

– Och där måste ni tipsa oss om var vi ska leta upp er, säger Johan Holmgren, taxichaufför och ordförande för Transports sektion i Skövde till taxikompisarna på mötet.

Hopslagning

För ett tiotal år sedan slogs Transports avdelningar i Skövde och Borås ihop. Än i dag är avdelningen lite uppdelad. Hälften sitter i Borås och hälften i Skövde.

– När jag tillträdde kändes det lite som att alla körde sitt eget race, som om vi fortfarande hade två avdelningar. Men nu har det blivit bättre och vi jobbar mer gemensamt, berättar Jerry Walthéreson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.