Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.
Close
Transports taggare i Svinesund. Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.
Close
Cabotagestudien 2020

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Långtradare i kö
Foto: Lilly Hallberg

Redan vid lunchtid är det kö med lastbilar på bron över från Norge. I Svinesund är Jan Lendin, ombudsman från avdelning 55, på plats. Han är ansvarig för Transports insats vid svensk-norska gränsen.

Vid tullstationen på den svenska sidan finns också Jimmy Ovesson, Tommy Jonsson och Lena Hunt Wiberg.  De taggar alla utländska lastbilar för cabotagestudien. Tommy Jonsson är ansvarig för verksamheten Ordning och reda i åkeribranschen. Och numera också med i cabotagestudiens styrelse. Och han ser ”gränskontrollen” som viktig för att täppa till hål i forskningen.

– Skeptiker har ju tidigare kommit med kritik mot att det går att lämna landet, och att det inte går att visa om det är lagligt eller olagligt cabotage, säger han.

Topptaggare

Vid tullstationen står en stor klunga chaufförer, många talar polska. Rader av lastbilar står på parkeringen. Transports team ”Ordning och reda” ligger i topp när det gäller att tagga, visar cabotagestudiens app.

– Jag tycker att det är jättebra att vi gör det här, står vid gränserna, säger Lena Hunt Wiberg, terminalare från avdelning 17 och med i Transports förbundsstyrelse.

Fredag klockan 15: Jimmy Ovesson har hittills taggat 68 utländska ekipage.
Fredag klockan 15: Jimmy Ovesson har hittills taggat 68 utländska ekipage. Foto: Lilly Hallberg

Jimmy Ovesson har tidigare som chaufför varit med och taggat för studien, som kartlägger lastbilstrafikens strömmar. Han vet hur långa köer det kan vara här, både in och ut från Sverige.

– På söndagskvällarna kunde det vara kö ända från Strömstad upp till gränsen, säger han.

– Det är bra att kunna påvisa problemet, hur mycket trafik det egentligen rör sig om.

Den okonventionella forskningsmetoden startade 2012 på initiativ av logistikforskaren Henrik Sternberg i Lund. I dag är han professor i USA, men fortfarande framhåller han de frivilliga som är ute och taggar lastbilar.

Gränsövergångar centrala

Henrik Sternberg understryker också vikten av gränskontroller: För att visa när fordon åker in eller ut ur landet. Utan sådana gränskontroller eller funktioner för att tagga inkommande eller utgående, blev varje observation vid exempelvis Öresundsbron något av en gissning. Det är för att säkra forskningen som Svenska Transportarbetareförbundet gör helgens storsatsning.

Under veckoslutet finns ombudsmän på plats vid gränserna. Förutom vid Svinesund, också vid Öresundsbron och färjeterminalen i Helsingborg. Taggare kommer även att vara på plats i hamnarna i Trelleborg, Ystad och Kapellskär.

Ombudsman Jan Lendin ska stå vid Svinesundsbron till 01 på lördagsmorgonen.

– Cabotagestudien är bra för medlemmarna, och för vår del gör studien att vi kan sätta press på politikerna när det gäller att implementera mobilitetspaketet i Sverige.

Tidigare cabotagestudier har visat på omfattande brott mot cabotagereglerna och även att kriminaliteten ökade i områden där utländska lastbilar hade uppställningsplatser.

Den som taggar utländska lastbilar kan hela tiden följa sin och andras insatser. I bakgrunden på kartan ligger dessutom kombiterminalerna utmärkta, något Transports Ordning och redaverksamhet önskat.

Tommy Wreeth, omgiven av Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, på plats på lördagen.
Tommy Wreeth, omgiven av Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, på plats på lördagen. Foto: Transport

Transports ordförande Tommy Wreeth kommer i morgon, lördag. Också han betonar kontrollen vid gränsövergångarna, för att lastbilar inte ska kunna ”smita ut och in”. Tommy Wreeth följer studien med stort intresse.

– Jag ser det som en jättebra möjlighet för att oss kunna påtala osund konkurrens, som olaglig inrikestrafik – ska vi gå till politikerna med krav måste vi också kunna visa faktaunderlag och påvisa vad som behöver kontrolleras, har han tidigare sagt.

– Jag har stora förhoppningar om att studien kommer att ge en bra verklighetsbild.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Transport ska organisera kabinpersonal – taxitelefonister till Unionen

Facket. Transport och Unionen är överens. Kabinpersonal ska organiseras av Transport och taxitelefonister av Unionen. Dessutom ska arbetsledare inom bevakning räknas som tjänstemän.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.