Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.
Close
Transports taggare i Svinesund. Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.
Close
Cabotagestudien 2020

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Långtradare i kö
Foto: Lilly Hallberg

Redan vid lunchtid är det kö med lastbilar på bron över från Norge. I Svinesund är Jan Lendin, ombudsman från avdelning 55, på plats. Han är ansvarig för Transports insats vid svensk-norska gränsen.

Vid tullstationen på den svenska sidan finns också Jimmy Ovesson, Tommy Jonsson och Lena Hunt Wiberg.  De taggar alla utländska lastbilar för cabotagestudien. Tommy Jonsson är ansvarig för verksamheten Ordning och reda i åkeribranschen. Och numera också med i cabotagestudiens styrelse. Och han ser ”gränskontrollen” som viktig för att täppa till hål i forskningen.

– Skeptiker har ju tidigare kommit med kritik mot att det går att lämna landet, och att det inte går att visa om det är lagligt eller olagligt cabotage, säger han.

Topptaggare

Vid tullstationen står en stor klunga chaufförer, många talar polska. Rader av lastbilar står på parkeringen. Transports team ”Ordning och reda” ligger i topp när det gäller att tagga, visar cabotagestudiens app.

– Jag tycker att det är jättebra att vi gör det här, står vid gränserna, säger Lena Hunt Wiberg, terminalare från avdelning 17 och med i Transports förbundsstyrelse.

Fredag klockan 15: Jimmy Ovesson har hittills taggat 68 utländska ekipage.
Fredag klockan 15: Jimmy Ovesson har hittills taggat 68 utländska ekipage. Foto: Lilly Hallberg

Jimmy Ovesson har tidigare som chaufför varit med och taggat för studien, som kartlägger lastbilstrafikens strömmar. Han vet hur långa köer det kan vara här, både in och ut från Sverige.

– På söndagskvällarna kunde det vara kö ända från Strömstad upp till gränsen, säger han.

– Det är bra att kunna påvisa problemet, hur mycket trafik det egentligen rör sig om.

Den okonventionella forskningsmetoden startade 2012 på initiativ av logistikforskaren Henrik Sternberg i Lund. I dag är han professor i USA, men fortfarande framhåller han de frivilliga som är ute och taggar lastbilar.

Gränsövergångar centrala

Henrik Sternberg understryker också vikten av gränskontroller: För att visa när fordon åker in eller ut ur landet. Utan sådana gränskontroller eller funktioner för att tagga inkommande eller utgående, blev varje observation vid exempelvis Öresundsbron något av en gissning. Det är för att säkra forskningen som Svenska Transportarbetareförbundet gör helgens storsatsning.

Under veckoslutet finns ombudsmän på plats vid gränserna. Förutom vid Svinesund, också vid Öresundsbron och färjeterminalen i Helsingborg. Taggare kommer även att vara på plats i hamnarna i Trelleborg, Ystad och Kapellskär.

Ombudsman Jan Lendin ska stå vid Svinesundsbron till 01 på lördagsmorgonen.

– Cabotagestudien är bra för medlemmarna, och för vår del gör studien att vi kan sätta press på politikerna när det gäller att implementera mobilitetspaketet i Sverige.

Tidigare cabotagestudier har visat på omfattande brott mot cabotagereglerna och även att kriminaliteten ökade i områden där utländska lastbilar hade uppställningsplatser.

Den som taggar utländska lastbilar kan hela tiden följa sin och andras insatser. I bakgrunden på kartan ligger dessutom kombiterminalerna utmärkta, något Transports Ordning och redaverksamhet önskat.

Tommy Wreeth, omgiven av Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, på plats på lördagen.
Tommy Wreeth, omgiven av Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, på plats på lördagen. Foto: Transport

Transports ordförande Tommy Wreeth kommer i morgon, lördag. Också han betonar kontrollen vid gränsövergångarna, för att lastbilar inte ska kunna ”smita ut och in”. Tommy Wreeth följer studien med stort intresse.

– Jag ser det som en jättebra möjlighet för att oss kunna påtala osund konkurrens, som olaglig inrikestrafik – ska vi gå till politikerna med krav måste vi också kunna visa faktaunderlag och påvisa vad som behöver kontrolleras, har han tidigare sagt.

– Jag har stora förhoppningar om att studien kommer att ge en bra verklighetsbild.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.