De har stannat – i ett år
I ett års tid har Sverige stannat. Om inte två gånger per dygn – så tillräckligt ofta för att protesterna ska märkas. Den 19 december planeras en ny stor manifestation av aktionsgruppen som kämpar för rättvisa villkor på vägarna.
– Folk lyssnar på oss, säger Johan Kullgren, åkare i Jönköping och en av de mest aktiva i Här stannar Sverige. Vi har fått väldigt god kontakt med politiker, polisen och andra myndigheter, även nere i Bryssel har de tagit oss seriöst.
Här stannar Sverige startade som en protest mot den tingsrättsdom som friade en makedonsk chaufför som kört utan giltigt körkort.
Med hjälp av Facebook mobiliserades tusentals chaufförer som stannade sina fordon klockan tolv på dagen den 24 november förra året. Klockan tolv samma natt stannade de igen. Sedan fortsatte proteststoppen och kulminerade i två karavaner av tunga fordon som rullade på olika platser i landet.
– Nu kanske inte så många stannar, åtminstone inte varje dag, säger Johan Kullgren. Men det gör oss ändå väldigt starka att så många olika vill samma sak. Vi är chaufförer, åkare, folk från Transport.
Den makedonske chauffören har fått sin dom ändrad av hovrätten. Han dömdes i oktober till en månads fängelse – ett straff som direkt omvandlades till villkorlig dom och böter eftersom han tidigare är ostraffad och inte anses löpa någon större risk att upprepa sitt brott. Han ska betala 3 000 kronor till svenska staten för försvarskostnader plus 500 till brottsofferfonden.
Men Här stannar Sverige har definitivt inte hejdat sina protester av den anledningen. Rörelsen fortsätter sin lobbyverksamhet för lika villkor på vägarna. Mot konkurrens från åkerier som ger sina chaufförer villkor långt från svenska kollektivavtal. Mot fuskande företag. Och för den svenska polisens tunga grupper.
– Vi är fruktansvärt kritiska till att det dras ner på trafikpoliserna, säger Johan Kullgren.
Fortfarande är en bit över 17 000 personer med i Facebookgruppen Här stannar Sverige. Där mobiliseras nu inför den 19 december.
Då blir det väldigt mycket folk som stannar, tror Freddy Welle, chaufför och ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg.
– Folk är irriterade på situationen, säger han. Det brinner överallt.
På familjeåkeriet i Habo finns Bibbi Steinert, chaufför sedan 1970-talet, som också planerar att stanna den 19 december.
– Jag fortsätter att jobba med Här stannar Sverige, säger hon. Och jag stannar till en daglig kvart också när tillfälle ges.