De har svaret på dina frågor
När ska semestern vara utlagd? Hur hög är ob-ersättningen för väktare? Ring Transports nya utbyggda telefontjänst, Transport på direkten, så har du svaret på någon minut.
I går, måndag, invigde Transport en uppgraderad variant av Transport på direkten (TPD). Tjänsten har funnits i åtta år och inneburit att omkring 120 lokalombudsmän, kontorister och regionala skyddsombud turats om att bemanna en telefonjour.
Nu byggs systemet om. Elva personer, plus två arbetsledare, har rekryterats för att besvara telefonfrågorna. Ulf Persson, till vardags regional ombudsman i förbundet, är tillförordad chef för TPD-verksamheten:
– Med fast personal kan vi satsa på utbildning och få ett expertgäng som hanterar alla frågor på ett likartat sätt. En stor fördel är också att våra lokalombudsmän och regionala skyddsombud frigörs och får mer tid för sina vanliga arbetsuppgifter.
Ulf Persson beskriver en verksamhet som är tänkt att bli snabb och effektiv. Den som har frågor kring kollektivavtal, försäkringar eller arbetsrätt behöver bara ringa förbundets gamla växelnummer, 010-480 30 00, så hamnar man automatiskt hos TPD.
– Enklare frågor om till exempel semesterregler klarar vi av på en gång, förklarar Ulf Persson. Är det mer komplicerade saker, som förhandlingsärenden, kopplar vi vidare till den ansvariga ombudsmannen.
– Men vi släpper inte bara uppringaren. Blir det inget svar hos ombudsmannen tar vi tillbaka samtalet och ser till att ärendet registreras och att personen blir kontaktad senare. Ingen ska köra fast i en upptaget-ton eller telefonsvarare när man ringer Transports TPD.
Telefonjouren får också ansvar för mejlfrågorna som kommer till förbundet.
I dagens TPD-system är det vanligt att även arbetsgivare ringer och vill ha upplysningar om avtalsregler och lagbestämmelser. Ulf Persson utgår från att de förfrågningarna kommer att fortsätta.
Många samtal kommer också från arbetstagare som inte är med i facket.
– Dem kommer vi förstås att försöka värva. Vi ska försöka få dem att inse hur viktigt är med ett starkt fack med hög organisationsgrad. Den som går med i Transport får hjälp direkt. Andra förbund har värvat tusentals nya medlemmar på det här sättet, säger Ulf Persson.
Inledningsvis fanns planer på att all TPD-personal skulle sitta på en eller två orter. Nu blir verksamheten mer spridd. Tre TPD-telefonister och två arbetsledare stationeras i Stockholm. Övriga åtta hamnar på avdelningar runt om i landet.
Parallellt med TPD har Transport en enhet som kallas medlemsservice. Där har personalen som huvuduppgift att kontakta medlemmar som anmält att de vill lämna förbundet.