Det var intensiva dagar när Alen Štefanac och Dennis Eliszewski gick från idé till att lämna en fullastad lastbil i Lublin, Polen, på mindre än en vecka. Foto: Privat
Close
Det var intensiva dagar när Alen Štefanac och Dennis Eliszewski gick från idé till att lämna en fullastad lastbil i Lublin, Polen, på mindre än en vecka.
Close
Kriget i Ukraina

De körde förnödenheter till ukrainska gränsen

Solidaritet. Två vänner med lastbilskort bestämde sig tidigt för att göra något för människorna som flyr i krigets Ukraina. På mindre än en vecka organiserade de en hjälpsändning till den polska staden Lublin, åtta mil från krigets Ukraina. Så här gick det till.

Söndag kväll. Kriget i Ukraina hade pågått i knappt en vecka. Kompisarna Alen Štefanac och Dennis Eliszewski kände att de ville göra något för att hjälpa till. Alen Štefanac har ett litet åkeri med ett par lastbilar och kör mest hjullastare själv. Dennis Eliszewski jobbar med påbyggnader på lastbilar. Vännerna skulle inte köra lastbil den veckan, vilket innebar att förarkorten var tomma.

Så de bestämde sig helt enkelt för att fylla upp lastbilen med förnödenheter och köra en hjälpsändning till gränsen till Ukraina.

Samma kväll delade de ett inlägg på Facebook och snart strömmade pengarna in. Redan på måndagen hade Alen Štefanac öppnat upp släpet och undrade hur mycket som skulle komma första dagen.

Det visade sig att det bara lämnats ett par kartonger när han kom hem efter en dag i hjullastaren. Men plötsligt.

Människor drog i gång egna insamlingar och på tisdagen hade det börjat fyllas upp.

– Det blev totalt kaos. Vi fick mycket grejer vi inte kunde ta med oss. Kläder var inte så efterfrågat. Men människor var engagerade och levererade det viktigaste. Blöjor, torrmjölk, sanitetsprodukter och vatten, säger Alen Štefanac.

Sjukvårdsmaterial

Dennis Eliszewski och Alen Štefanac kom i kontakt med personer som verkade vid gränsen mellan Polen och Ukraina. Det visade sig att det behövdes sjukvårdsmaterial. Ambulansen och sjukhusen runt Varberg och Kungsbacka ställde upp.

– Vi kom i kontakt med en tjej som kommer från Kiev men jobbar i Polen. Hon har ett stort kontaktnät och ordnade fram en lagerlokal där vi skulle få lämna allting.

Torsdag, direkt efter jobbet satte de sig i lastbilen. Dennis Eliszewski tog det första körpasset. Men färjorna från Karlskrona var fulla och de fick köra ner till Ystad och ta färjan över Östersjön till Swinoujscie i Polen.

De gick i land vid sextiden på morgonen. Vädret var fint, ibland föll lite snö. Vägarna var snustorra och saltade hela vägen.

Bilen gick mot Warszawa och trafiken var lugn. När de närmade sig den polska huvudstaden började det dyka upp militärfordon och stora kolonner på vägarna.

Mot Lublin

Lastbilen rundade Warszawa och la kurs mot Lublin. Längs vägen mötte de många bussar, fullpackade med flyende på resa norrut, vissa sannolikt till Sverige.

Killarna gasade på. I fönstret hade de en ukrainsk flagga och ett rött kors. De susade förbi många bilar. När de passerade ryska och belarusiska förare saktade lastbilarna in och släppte förbi dem varje gång. En tyst chaufförsgest som sa ganska mycket.

– De är ändå chaufförer som jobbar i Europa. De ser något helt annat än de som är kvar hemma i Ryssland och Belarus. Det verkar som att de är mer medvetna om vad som händer, säger Alen Štefanac.

Just innan Lublin stannade de för att tanka. Vid personbilspumparna var det sex, sju bilar i kö till varje pump och ett par, tre tunga bilar vid varje lastbilspump. En skylt sa att ingen fick tanka mer än 500 liter.

Lagerlokal

Lublin låg stilla när de halv åtta rullade in vid lagerlokalen. 20 man stod redo och lastade över hjälpsändningen till mindre fordon. Därifrån skulle de ta hjälpsändningen vidare, in i Ukraina. Någon av dem skulle försöka köra hela den farliga vägen till Kiev.

I Lublin fanns inga boenden att boka. Trots att det var tomt på gatan var alla boenden överbokade. Många flyende satt redan på tågen på väg västerut, till Warzawa och vidare.

Alen Štefanac och Dennis Eliszewski tog vilan vid Warszawa. Sedan vidare till Gdynia och färjan till Karlskrona.

Hemma vid lunch på söndag, en vecka efter idén dykt upp.

De jobbade till torsdag och körde då till Polen igen. Två kombi fullpackade med barnmat, blöjor och hygienartiklar.

Med sig hem hade de två familjer utan pappor. Två mödrar lämnade sitt hörn i Europa för tryggheten i Sverige. Två familjer som inte vet om de ses igen.

– I min bil åkte mormor, mamma och en 18-månaders bebis med till Sverige. I den andra mamma och två barn just under tonåren. De har fått boende i Göteborgsområdet.

– Vi har blivit kontaktade av flera som vill dela med sig av boende. Vi har redan förmedlat boende till elva familjer, säger Alen Štefanac.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Affisch för filmen Operation "ilexpress" som hade premiär 1952.

Lastbilarna som besegrade nazisterna – nu är det 80 år sen ”Red ball express”

Årsdagar. Efter landstigningen i Frankrike fick de allierade problem med att få mat och ammunition till sina soldater. Man hade bombat sönder järnvägar och hamnar. En jättesatsning på en dygnet-runt-rutt med lastbilar blev räddningen. Den döptes till ”Red ball express”.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna på fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine | U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.