Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.
Close
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.
Close
Kultur

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Omslag till boken "Vägriddare"
Vägriddare är utgiven på Lava förlag 2023.

Strålkastarljuset hamnar på en gång på de stora, omvälvande händelserna under andra världskriget och på livet hos ett par lastbilschaufförer från Norrköping. Författaren närmar sig sina fiktiva förare Arvid Lindkvist och Pettersson med respekt. Deras upplevelser kan sägas smälta samman och gestalta 300 svenska lastbilschaufförers upplevelser i norra Finland under kriget.

Huvuddragen i Vägriddare, liksom många detaljer, är baserade på verkliga händelser.

– Jag är intresserad av moraliskt omöjliga dilemman. Just det här handlar om svenska, civila lastbilschaufförer som utförde körningar som bröt mot neutraliteten, säger författaren Pelle Filipsson, till vardags intendent på Arbetets museum i Norrköping.

Han understryker att det inte är meningen att döma någon, tvärtom: Åkeribranschen höll på att knäckas under krigsåren, ransoneringen av drivmedel var hård. Bokens unge chaufför Arvid lever med oron att inte kunna försörja sin lilla familj. Men i juletid 1941 får Petterssons Åkeri AB ett stort och lönsamt uppdrag; köra baracker till det krigsdrabbade grannlandet.

– Uppdraget var hemligt naturligtvis men det fanns en stor sympati för Finland och åren innan hade det genomförts åtskilliga humanitära uppdrag. Jag tänker att chaufförerna själva fyllde i luckorna utifrån det lilla man visste, säger Pelle Filipsson.

– När man väl kommer dit börjar det svida. Men till saken hör att även när man såg sanningen fortsatte alla att köra. Det är där man börjar fundera. Handlade det bara om pengar? Eller att man ingått ett avtal, att det var ens plikt att fortsätta?

– Just den här berättelsen är inte välkänd sedan tidigare, varken i Sverige eller Finland.

Pelle Filipssons första roman Den vackraste gåvan gavs ut på Optimal förlag 2010.
Pelle Filipssons första roman Den vackraste gåvan gavs ut på Optimal förlag 2010.

Själv kom Pelle Filipsson i kontakt med den genom en kortare artikel i en historietidskrift. Det väckte frågor, också om hur han själv skulle agerat i en liknande situation. Han har tidigare skrivit en bok om ofrivilligt föräldraskap, Den vackraste gåvan, som fick mycket uppmärksamhet. Också här handlar det om livsavgörande frågor omöjliga att enkelt besvara.

Texten om väggriddarna påbörjades redan för ett tiotal år sedan men hamnade i en låda. Pelle Filipsson hade fullt upp med att vara med och bygga upp Norrköpings kulturkvarter Hallarna. Sedan några år är han arbetslivsintendent för finansieringsfrågor på museet inrymt i Strykjärnet, den karaktäristiska byggnaden i hjärtat av industrilandskapet.

– Ju äldre man blir desto mer organisatör blir man…, säger Pelle, som är utbildad elektriker men länge jobbat med pedagogik, liksom med musik och bland annat har ett eget skivbolag.

– Så jag är ingen kulturnisse från början.

Hans pappa älskade bilar, farfadern arbetade på Vägverket ”hela livet” och en farbror var i sopsvängen under alla yrkesverksamma år.

Anfallskriget mot Ukraina fick Pelle att slutföra bokprojektet om de svenska lastbilschaufförernas uppdrag i Finland.

– Man såg i Ukraina så tydligt hur viktigt det är med att få fram transporter, och en tanke med texten är ju också att visa på en bransch som så ofta är dold.

Viktiga inspirationskällor för honom har varit Eric Björklunds böcker, bland annat Kvarkentrafiken och Petsamotrafiken.

I de källor Pelle Filipsson tagit del av märks tystnaden:

– Gubbarna som var med ville inte prata om det som varit. Hos några märker man att det är ett slags urval det som sagts. Många led säkert rejält av posttraumatiskt stressyndrom.

När Pelle i höstas höll föreläsning kom en äldre dam fram och berättade att hennes pappa varit med om körningarna.

– Nu förstod hon mer vad han varit med om. Själv talade han aldrig om det.

Den mörka skildringen från kriget rymmer också både ögonblick av skönhet, som soluppgång i vinterland, och humor i möten mellan människor. Och Pelle Filipsson har varit noga med att förankra skeden i faktiska förhållanden, som nattliga transporter under sken av månen i rätt fas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven Abrahamsson:
    17 juni, 2024

    Tysktrafiken av Eric Björklund beskriver detta. Även spelet bakom hur ASG fick uppdraget.

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."