De lever i lastbilen – hårda siffror från Danmark
Medelinkomsten ligger under 14 000 kronor, allt inräknat. De allra flesta bor nästan jämt i lastbilen. Många pressas till att bryta mot lagar och regler. Uppgifterna kommer direkt från östchaufförer som kör lastbil i Danmark.
– Jag är inte förvånad, säger Jan Villadsen, ordförande i facket 3F Transport. Men nu har vi bevis på den sociala dumpning som pågår i Danmark – och kan påverka både politikerna i stortinget och i EU.
I Danmark har facket och arbetsgivarna tillsammans tagit reda på vilka förhållanden de utländska chaufförerna jobbar och lever under. Med hjälp av undersökningsföretaget COWI har de ställt frågor till 225 rumänska, bulgariska och makedonska lastbilsförare.
Resultatet är svart på vitt vad som gäller för chaufförerna som kör i Danmark:
Den typiska månadsinkomsten är ungefär en tredjedel av vad danska, svenska och tyska chaufförer tjänar. De allra flesta av östchaufförerna tjänar mellan 1 100 och 1 900 euro. Genomsnittet ligger på 1 500 euro (strax under 14 000 svenska kronor). I den summan ingår allt: lön, traktamente, tillägg.
12 procent av chaufförerna svarar att deras arbetsgivare har sin bas i Danmark. Ännu fler, 27 procent, berättar att de får sina instruktioner från Danmark. Ingen enda betalar skatt i Danmark.
Och de allra flesta bor i sin lastbilshytt den största delen av tiden. De kör mest i Danmark, Sverige och Tyskland. Ingen av chaufförerna jobbar över huvud taget i sitt eget hemland.
Inte heller arbetsgivarnas Erik Østergaard, direktör på DTL, blev förvånad:
DTL
DTL,blev förvånad:
– Vi har i åtminstone fyra år försökt uppmärksamma att det är som i vilda västen på Europas vägar, säger han. Chaufförer lever under usla villkor och företag med schysta villkor konkurreras ut. Vi accepterar inte att Europa har två parallella arbetsmarknader.
Han konstaterar att facket och arbetsgivarna i Danmark har ett gemensamt intresse att politiker i landet och i EU agerar. Därför kändes det helt naturligt att låta göra undersökningen tillsammans med 3F.
– Vi har ju varit ute på parkeringsplatserna många gånger och pratat med chaufförer, berättar fackets Jan Villadsen. Därför vet vi sedan tidigare att de arbetar under ovärdiga villkor. Vi samarbetar också med chaufförsfacken i Rumänien och Bulgarien, och hjälper dem att rekrytera medlemmar.
Så även om förhållandena inte kom som någon nyhet för honom eller 3F eller arbetsgivarna räknar han med att den nya, oberoende undersökningen går att använda på ett effektivare sätt:
– Vi har skickat den till tranportpolitikerna i det danska parlamentet, säger Jan Villadsen. Och i nästa vecka kommer frågan att diskuteras i folketinget.
Nästa steg är möten med transportfackens organisationer på europanivå och globalt (ETF och ITF).
Den danska EU-parlamentarikern Ole Christensen (S), som tidigare rest frågan om oschysta villkor på vägarna, har också fått dokumentet som visar hur chaufförerna lever. Hans ambition är att EU-kommissionen på allvar ska ta till sig hur arbetsvillkoren verkligen är. Och att den kunskapen ska användas i det omfattande vägpaket som enligt nuvarande planer ska presenteras i slutet av året. Där håller Jan Villadsen med:
– EU-kommissionen ska se till att reglerna efterlevs och att lika lön för lika arbete ska gälla, säger han.