Tobias Olausson är ofta ute flera dygn i sträck. Han dricker både iskaffe och varmt kaffe för att hålla sig vaken under nattpassen. När det är dags att sova bäddar han med täcke och kudde. Kalle Ankas pocket är alltid med. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Tobias Olausson är ofta ute flera dygn i sträck. Han dricker både iskaffe och varmt kaffe för att hålla sig vaken under nattpassen. När det är dags att sova bäddar han med täcke och kudde. Kalle Ankas pocket är alltid med.
Close
Tema sömn

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Tobias Olausson har jobbat som lastbilschaufför på Erling Anderssons åkeri i Skara sedan han var 18 år. Nu är han 37 år och varvar nattpass med dagpass.

– Jag kör fjärrlastbil med livsmedel och ligger ofta ute i veckorna, två till tre nätter i taget. Ibland fyra. De senaste åren har det blivit mer och mer natt. Utvecklingen går ju åt det hållet. På dagarna ska man köra ut lasten till kunder, så det är på nätterna som lastbilen ska ta sig från punkt A till B, säger han.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén
”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

Tobias har egentligen inga större bekymmer att jobba natt när det är kortare pass på upp till 10 timmar. Det jobbiga är längre körningar på 13 timmar, när han börjar på eftermiddagen och går av först klockan 7 på morgonen.

– Det är jobbigast under de mörka timmarna efter midnatt. När det ljusnar blir det lättare.

Vad gör du för att hålla dig vaken?

– Förr drack jag mycket energidryck, men det har jag slutat med för det var svårt att koppla av sedan. Nu dricker jag mest kaffe. Det är också bra att ha något att tugga på, lite nötter kanske. När jag blir trött brukar jag stanna och gå en sväng runt lastbilen. Är jag riktigt trött så lägger jag mig och sover en kvart i hytten, så får jag ta det som rast så att jag ändå kommer fram i tid.

Att prata med kollegorna i telefon, lyssna på en bra podd eller att sätta på musik och sjunga med är andra sätt att hålla sig vaken.

– Det är också lättare om jag stannar då och då och lastar och lossar. Det är när man kör långa sträckor utan avbrott som man blir mest trött, säger Tobias.

När han är ute på långkörningar sover han oftast i hytten.

– Det funkar bra, men det är viktigt att ställa mig så att lastbilen lutar åt rätt håll så att jag kommer upp lite på den sidan där jag har huvudet.

Hur gör du för att komma ner i varv när du kommer hem sedan?

– Jag har lätt för att sova på dagen för jag är så trött då. Jag brukar smyga in för att inte väcka familjen och sedan varvar jag ner och kollar telefonen en stund innan jag lägger mig.

För att det ska gå snabbt att vrida till­baka dygnsrytmen brukar Tobias inte sova mer än fyra timmar efter sista natten.

– Då är jag lite seg i början, men sedan kommer kroppen i gång. Sedan gäller det att hålla ut så att man kan somna på kvällen. Då går det snabbare att ställa om.

Ju äldre Tobias blir, desto jobbigare tycker han att det är att jobba natt.

– Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen. Det är samma för mina äldre kollegor. De yngre kollegorna funkar det bättre för. En del trivs med att alltid jobba natt, men jag hade inte klarat av att köra natt jämt.

Om Tobias hade kunnat välja så hade han helst sluppit nattpassen.

– Att jobba mellan 7 och 22 hade passat mig bäst. Men man förstår ju åkarna också, att de vill att lastbilarna ska rulla dygnet runt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.