De polska förarna får ta smällen på egen hand
Vilket ansvar har Andreassons, om åkeriets polska chaufförer i slutänden åker på kännbara skattesmällar? – Det har jag ingen åsikt om i nuläget. Först vill vi se vad förvaltningsrätten kommer fram till, säger åkeriets marknadschef Karl-Erik Andreasson.
Transportarbetaren har tagit del av 50 taxeringsbeslut som berör utländska chaufförer. Ärendena gäller taxeringsåren 2011 och 2012. Sammanlagt begärde staten in 3,3 miljoner kronor i utebliven löneskatt. Det var innan Skatteverket backade och släppte år 2011.
Tre åkerier finns med bland de 50 granskade ärendena. Tre företag som alla haft polska eller baltiska förare i bilarna:
- Andressons i Veddige, 29 förare.
- Gisslén Transport och Logistik i Göteborg, 15 förare.
- Mac & Hamsic i Anderstorp, sju förare.
Merparten av de granskade personerna har inte haft svensk F-skattsedel. De har heller inte följt reglerna och skaffat fram det särskilda intyg som slår fast vilket lands socialförsäkringssystem som ska gälla när man jobbar utomlands.
Robert som också arbetat för Andreassons är ett exempel. Han är från Polen, men skriven i Sverige. Precis som övriga förare körde Robert en Andreassonbil, fast ersättningen betalades ut genom åkeriets dotterbolag Zimit Transportförmedling.
Skatteverket har granskat Roberts körningar och arbetade timmar. Slutsatsen lyder:
”Skatteverkets uppfattning är att du inte varit tillräckligt självständig gentemot Transportförmedlingen för att bedöma dig som näringsidkare. Av underlagen framgår att arbetstagarna inte har kontrakterats för varje enskilt uppdrag eller arbetsvecka, utan för ett helt år hos åkeriet. Vidare framgår av underlagen att arbetstagarna kan bli ersättningsskyldiga om de tackar nej till uppdrag. Detta begränsar starkt möjligheten att fritt välja de uppdrag man vill ha.”
Myndigheten konstaterar sedan att åkeriet stått för arbetsledning, fordon, utbildning i lastsäkring, arbets- och skyddskläder.
En central fråga blir om föraren haft andra uppdragsgivare än Andreassons. I Roberts fall finns inga sådana uppgifter. Enligt verket har Robert dessutom jobbat så många timmar för Andreassons att ”det inte kan anses sannolikt” att han arbetat även för andra företag.
Slutsatsen blir att Robert ska betraktas som anställd och den utbetalade ersättningen ska beskattas som inkomst av tjänst.
Många av de upptaxerade förarna har överklagat taxeringsbesluten. Just nu ligger minst 145 ärenden hos Förvaltningsrätten i Göteborg. Vilken hjälp får då chaufförerna av Andreassons åkeri i matchen mot de svenska myndigheterna?
– Ingen, säger Karl-Erik Andreasson. Förarna är egna företagare och sköter det där själva. Det är deras ansvar. Men Skatteverket har ju backat när det gäller 2011 års taxering. Jag utgår ifrån att man gör samma sak för 2012 och 2013.
Transportarbetaren har också sökt Tony Gisslén, vd på Gisslén Transport och Logistik i Göteborg, för en kommentar. Det blir Anna Gisslén, företagets ekonomiansvariga, som tar samtalet:
– Den där historien är redan överspelad för vår del, säger hon.