Mattias Dröscher, Joacim Olsson, Jonas Morin, Jonas Bodell och Hans Ahlberg. Foto: John Antonsson
Close
Mattias Dröscher, Joacim Olsson, Jonas Morin, Jonas Bodell och Hans Ahlberg.
Close
Arbetsmiljö

De samarbetar efter olycka

Flyg. – Nu är det lugnt. Hade du varit här mellan sju och nio hade det varit kaos, säger Hans Ahlberg, flygarbetare på SAS Ground Handling (SGH) och ordförande för Transports flygavdelning. Han har samlat skyddsombud från två konkurrerande bolag för att visa platsen för en olycka.

Vi står inne vid bagagesorteringsbanden vid terminal 5 på Arlanda. Tidigare i maj hade en passerande dragtruck hakat i bagagevagnarna på en annan dragtruck och vagnen tryckts in i en flygarbetare som stod mellan vagnen och bagagebandet och lastade över väskor som skulle ut i ankomsthallen. Flygarbetaren fördes med ambulanshelikopter till akuten. Olyckan var allvarlig, men den drabbade personen klarade sig.

Jonas Bodell är huvudskydds­ombud på SGH. Han pekar och visar platserna där två olyckor utan allvarliga personskador inträffade förra året. Då varnade skyddsombuden och Arbetsmiljöverket gick in och krävde åtgärder. Dragtruckarna på SGH fick backspeglar, linjer målades för att visa var dragtruckarna får köra och så installerades en hastighetsvarnare till vänster om ”gatan”.

Hans Ahlberg är nyvald ordförande för Transports rikstäckande flygavdelning. Foto: John Antonsson
Hans Ahlberg är nyvald ordförande för Transports rikstäckande flygavdelning. Foto: John Antonsson

Banden rullar åt alla håll och vid det första bandet lastas det om till transfer och där längre fram till ankommande flyg. Linjerna på marken är nästan helt bortnötta och hastighetsvarnaren förblir svart när dragtruckarna kör förbi. Bagagebandet för transfer ligger kort bakom en 90 graders sväng. Om förarna kör för fort finns risken att de kommer för långt åt höger och hakar i.

– Vi vill ha geofencing. Så att ingen kan köra för fort, säger Hans Ahlberg, avgående klubbordförande på SGH och ny ordförande för Transports rikstäckande flygavdelning, och fortsätter:

– Vi vill inte straffa folk för att de kör för fort på grund av att de är stressade och har för hög arbets­belastning.

Vi går från bagagebandet för transfer till nästa band. SGH:s huvudskyddsombud Jonas Bodell visar tillsammans med Anders Jansson, Mattias Dröscher och Jonas Morin, skyddsombud på Aviator, platsen där olyckan skedde. Jonas Bodell håller upp ett metallspänne på en ”Thailandsburk” och visar vad som troligen gått snett. Ett spänne hängde förmodligen löst och svingade ut och hakade fast.

– Han som körde måste ha kört ganska fort eftersom bandet slängdes ut och hakade i, säger ett av skyddsombuden.

Tillbuden förra året var liknande situationer, men då skadades ingen. Trots det varnade skyddsombuden redan då för riskerna och ville ha ännu kraftfullare åtgärder. Jonas Bodell berättar att vagnarna bakom dragtruckarna väger 750 kilo vardera och att även om fordonen inte går särskilt fort är de väldigt starka och har ett högt vridmoment som gör att riskerna är stora vid kollisioner och hophakningar. När lastarna tömmer vagnarna står de mellan vagn och bagageband och riskerar att få flera tons kraft rakt mot sig.

Flygarbetare från olika bolag samsas på liten yta. Väskor lastas över från ”burkar” eller släp till bagagebanden. Foto: John Antonsson
Flygarbetare från olika bolag samsas på liten yta. Väskor lastas över från ”burkar” eller släp till bagagebanden. Foto: John Antonsson

En del i problemet är att stora delar av flygplatsens verksamhet har flyttats över till terminal 5. Det har lett till att bagagehanteringen centraliserats och det blir trängre.

– Bagagebanden vid terminal 3 och 4 är stängda på grund av att det var så stora problem vid säkerhetskontrollerna. Då blir det fler fordon och mer bråttom här, säger Mattias Dröscher.

Utrymmet där bagaget hanteras påminner om en expressterminal. Men med skillnaden att det är tre olika bolag som kör sina egna fordon, har egna skyddsombud, egna arbetsgivare och därmed är det tre företag som är ansvariga för arbetsmiljön. Plus anläggningens ägare och företagens kund: Swedavia.

– Det är inte som på ett bygge. Där har du en huvudentreprenör som har ansvaret. Här har vi tre agenter som alla ansvarar för sina egna anställda, säger Joacim Olsson, regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning.

– Våra skyddsombud är inte motpart till dem, som har plånboken och kan lösa problemen. Vi vill att skyddsombudens synpunkter ska vara vägledande och att mandatet blir tyngre, säger Hans Ahlberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.