Mattias Dröscher, Joacim Olsson, Jonas Morin, Jonas Bodell och Hans Ahlberg. Foto: John Antonsson
Close
Mattias Dröscher, Joacim Olsson, Jonas Morin, Jonas Bodell och Hans Ahlberg.
Close
Arbetsmiljö

De samarbetar efter olycka

Flyg. – Nu är det lugnt. Hade du varit här mellan sju och nio hade det varit kaos, säger Hans Ahlberg, flygarbetare på SAS Ground Handling (SGH) och ordförande för Transports flygavdelning. Han har samlat skyddsombud från två konkurrerande bolag för att visa platsen för en olycka.

Vi står inne vid bagagesorteringsbanden vid terminal 5 på Arlanda. Tidigare i maj hade en passerande dragtruck hakat i bagagevagnarna på en annan dragtruck och vagnen tryckts in i en flygarbetare som stod mellan vagnen och bagagebandet och lastade över väskor som skulle ut i ankomsthallen. Flygarbetaren fördes med ambulanshelikopter till akuten. Olyckan var allvarlig, men den drabbade personen klarade sig.

Jonas Bodell är huvudskydds­ombud på SGH. Han pekar och visar platserna där två olyckor utan allvarliga personskador inträffade förra året. Då varnade skyddsombuden och Arbetsmiljöverket gick in och krävde åtgärder. Dragtruckarna på SGH fick backspeglar, linjer målades för att visa var dragtruckarna får köra och så installerades en hastighetsvarnare till vänster om ”gatan”.

Hans Ahlberg är nyvald ordförande för Transports rikstäckande flygavdelning. Foto: John Antonsson
Hans Ahlberg är nyvald ordförande för Transports rikstäckande flygavdelning. Foto: John Antonsson

Banden rullar åt alla håll och vid det första bandet lastas det om till transfer och där längre fram till ankommande flyg. Linjerna på marken är nästan helt bortnötta och hastighetsvarnaren förblir svart när dragtruckarna kör förbi. Bagagebandet för transfer ligger kort bakom en 90 graders sväng. Om förarna kör för fort finns risken att de kommer för långt åt höger och hakar i.

– Vi vill ha geofencing. Så att ingen kan köra för fort, säger Hans Ahlberg, avgående klubbordförande på SGH och ny ordförande för Transports rikstäckande flygavdelning, och fortsätter:

– Vi vill inte straffa folk för att de kör för fort på grund av att de är stressade och har för hög arbets­belastning.

Vi går från bagagebandet för transfer till nästa band. SGH:s huvudskyddsombud Jonas Bodell visar tillsammans med Anders Jansson, Mattias Dröscher och Jonas Morin, skyddsombud på Aviator, platsen där olyckan skedde. Jonas Bodell håller upp ett metallspänne på en ”Thailandsburk” och visar vad som troligen gått snett. Ett spänne hängde förmodligen löst och svingade ut och hakade fast.

– Han som körde måste ha kört ganska fort eftersom bandet slängdes ut och hakade i, säger ett av skyddsombuden.

Tillbuden förra året var liknande situationer, men då skadades ingen. Trots det varnade skyddsombuden redan då för riskerna och ville ha ännu kraftfullare åtgärder. Jonas Bodell berättar att vagnarna bakom dragtruckarna väger 750 kilo vardera och att även om fordonen inte går särskilt fort är de väldigt starka och har ett högt vridmoment som gör att riskerna är stora vid kollisioner och hophakningar. När lastarna tömmer vagnarna står de mellan vagn och bagageband och riskerar att få flera tons kraft rakt mot sig.

Flygarbetare från olika bolag samsas på liten yta. Väskor lastas över från ”burkar” eller släp till bagagebanden. Foto: John Antonsson
Flygarbetare från olika bolag samsas på liten yta. Väskor lastas över från ”burkar” eller släp till bagagebanden. Foto: John Antonsson

En del i problemet är att stora delar av flygplatsens verksamhet har flyttats över till terminal 5. Det har lett till att bagagehanteringen centraliserats och det blir trängre.

– Bagagebanden vid terminal 3 och 4 är stängda på grund av att det var så stora problem vid säkerhetskontrollerna. Då blir det fler fordon och mer bråttom här, säger Mattias Dröscher.

Utrymmet där bagaget hanteras påminner om en expressterminal. Men med skillnaden att det är tre olika bolag som kör sina egna fordon, har egna skyddsombud, egna arbetsgivare och därmed är det tre företag som är ansvariga för arbetsmiljön. Plus anläggningens ägare och företagens kund: Swedavia.

– Det är inte som på ett bygge. Där har du en huvudentreprenör som har ansvaret. Här har vi tre agenter som alla ansvarar för sina egna anställda, säger Joacim Olsson, regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning.

– Våra skyddsombud är inte motpart till dem, som har plånboken och kan lösa problemen. Vi vill att skyddsombudens synpunkter ska vara vägledande och att mandatet blir tyngre, säger Hans Ahlberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.