De samarbetar efter olycka
Flyg. – Nu är det lugnt. Hade du varit här mellan sju och nio hade det varit kaos, säger Hans Ahlberg, flygarbetare på SAS Ground Handling (SGH) och ordförande för Transports flygavdelning. Han har samlat skyddsombud från två konkurrerande bolag för att visa platsen för en olycka.
Vi står inne vid bagagesorteringsbanden vid terminal 5 på Arlanda. Tidigare i maj hade en passerande dragtruck hakat i bagagevagnarna på en annan dragtruck och vagnen tryckts in i en flygarbetare som stod mellan vagnen och bagagebandet och lastade över väskor som skulle ut i ankomsthallen. Flygarbetaren fördes med ambulanshelikopter till akuten. Olyckan var allvarlig, men den drabbade personen klarade sig.
Jonas Bodell är huvudskyddsombud på SGH. Han pekar och visar platserna där två olyckor utan allvarliga personskador inträffade förra året. Då varnade skyddsombuden och Arbetsmiljöverket gick in och krävde åtgärder. Dragtruckarna på SGH fick backspeglar, linjer målades för att visa var dragtruckarna får köra och så installerades en hastighetsvarnare till vänster om ”gatan”.
Banden rullar åt alla håll och vid det första bandet lastas det om till transfer och där längre fram till ankommande flyg. Linjerna på marken är nästan helt bortnötta och hastighetsvarnaren förblir svart när dragtruckarna kör förbi. Bagagebandet för transfer ligger kort bakom en 90 graders sväng. Om förarna kör för fort finns risken att de kommer för långt åt höger och hakar i.
– Vi vill ha geofencing. Så att ingen kan köra för fort, säger Hans Ahlberg, avgående klubbordförande på SGH och ny ordförande för Transports rikstäckande flygavdelning, och fortsätter:
– Vi vill inte straffa folk för att de kör för fort på grund av att de är stressade och har för hög arbetsbelastning.
Vi går från bagagebandet för transfer till nästa band. SGH:s huvudskyddsombud Jonas Bodell visar tillsammans med Anders Jansson, Mattias Dröscher och Jonas Morin, skyddsombud på Aviator, platsen där olyckan skedde. Jonas Bodell håller upp ett metallspänne på en ”Thailandsburk” och visar vad som troligen gått snett. Ett spänne hängde förmodligen löst och svingade ut och hakade fast.
– Han som körde måste ha kört ganska fort eftersom bandet slängdes ut och hakade i, säger ett av skyddsombuden.
Tillbuden förra året var liknande situationer, men då skadades ingen. Trots det varnade skyddsombuden redan då för riskerna och ville ha ännu kraftfullare åtgärder. Jonas Bodell berättar att vagnarna bakom dragtruckarna väger 750 kilo vardera och att även om fordonen inte går särskilt fort är de väldigt starka och har ett högt vridmoment som gör att riskerna är stora vid kollisioner och hophakningar. När lastarna tömmer vagnarna står de mellan vagn och bagageband och riskerar att få flera tons kraft rakt mot sig.
En del i problemet är att stora delar av flygplatsens verksamhet har flyttats över till terminal 5. Det har lett till att bagagehanteringen centraliserats och det blir trängre.
– Bagagebanden vid terminal 3 och 4 är stängda på grund av att det var så stora problem vid säkerhetskontrollerna. Då blir det fler fordon och mer bråttom här, säger Mattias Dröscher.
Utrymmet där bagaget hanteras påminner om en expressterminal. Men med skillnaden att det är tre olika bolag som kör sina egna fordon, har egna skyddsombud, egna arbetsgivare och därmed är det tre företag som är ansvariga för arbetsmiljön. Plus anläggningens ägare och företagens kund: Swedavia.
– Det är inte som på ett bygge. Där har du en huvudentreprenör som har ansvaret. Här har vi tre agenter som alla ansvarar för sina egna anställda, säger Joacim Olsson, regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning.
– Våra skyddsombud är inte motpart till dem, som har plånboken och kan lösa problemen. Vi vill att skyddsombudens synpunkter ska vara vägledande och att mandatet blir tyngre, säger Hans Ahlberg.