Foto: John Antonsson
Close
De självkörande bussarna då de trafikerade en sträcka i Stockholmsförorten Kista.
Close

De självkörande bussarna sätts in i kollektivtrafiken

Ny teknik. Nobinas självkörande bussar ska flytta norrut, från Stockholmsförorten Kista till Järfälla. Bussarna ska följa en rutt, men också plocka upp passagerare som anropar dem.

SVT Nyheter var först med att berätta att bussföretaget Nobina flyttar bussarna till området Barkarbystaden. Där ska de gå i linjetrafik för Storstockholms Lokaltrafik (SL). I testet ingår också försök med att bussar ska komma på passagerarnas anrop.

– Det här har varit tanken hela tiden. Kista var ett första steg för att komma ut på allmän väg. Men Barkarby fanns i planen. Vi ville ut i ett kollektivt nät, säger Peter Hasmar, vd för Nobina Technology.

I Kista kördes två eldrivna bussar, i Barkarby blir det tre.

– Vår tanke är att vi ska expandera och bli ännu fler fordon. Hela intentionen är att resenärerna ska kunna åka kollektivt från dörr till dörr. Att du inte ska behöva äga en bil, så att vi kan minska trycket på städer och miljön, säger Hasmar.

Ska busschaufförerna oroa sig för jobben?

– Tvärtom, det vi vill göra är att fler personer får tillgång till ännu mer kollektivtrafik. Att de som har ett par kilometer till en tåg eller en stomlinje för bussar ska kunna ta en självkörande buss dit. Vi tror och hoppas att fler kommer att välja att åka kollektivt, då behöver stomlinjerna expandera och med det behövs mera förare. Det kommer att dröja lång tid innan de stora bussarna är självkörande. Vi kommer få jobba hårdare med att anställa ännu fler.

Fordonen ska följa en virtuell räls, med hjälp av sensorer och gps ska bussen inte avvika mer än ett par centimeter från den förinställda banan. I Kista gick bussarna först tolv kilometer i timmen, för att i slutet av testperioden köra 15 kilometer i timmen på vissa sträckor. Tanken är att bussarna ska kunna köra 15 kilometer i timmen hela rutten i Barkarby.

Om det är något som inte fungerar, eller kräver en mänsklig hand, finns det värdar med på bussarna.

– Vi har värdar av två skäl. Det första är rent legalt. Vi behöver en person som är ansvarig. Sedan finns det vissa situationer där vi inte vill att tekniken styr, säger Hasmar.

Vad är största utmaningen?

– Det är faktiskt att alla andra trafikanter ska följa trafikregler, som att parkera som man ska. Annars är det mest för bussarna att köra rakt fram. Men vi människor är lite svåra att förutse i vissa lägen. En dator arbetar utifrån logik. Men följer omgivningen inte logiken krävs en större kapacitet.

Bussarna körde senast i dag en testrunda i Barkarby. Exakt när de sätts in i reguljär trafik är inte klart, men det ska ske under oktober månad. Projektet med de självkörande bussarna i Barkarbystaden är ett samarbete mellan Nobina, SL och Järfälla kommun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.