De strejkar för att behålla tarifflönerna
Seko Sjöfolks strejk i skärgårdstrafiken handlar om att få behålla kollektivavtalets tarifflöner. Almega vill ha individuell lönesättning och uppmanar dessutom till strejkbryteri på Strömmas fartyg.
I söndags sa Seko ja till medlarnas bud på 6,8 procents löneökning på tre år. Men arbetsgivarna i Almega sa nej, med motiveringen att det saknades en ”modernisering” av lönesystemet. Seko Sjöfolk vill nämligen ha kvar sina tarifflöner. Personalen är därmed en av de få grupperna inom LO – utöver Transport – som fortfarande slåss för att slippa individuell lönesättning.
Chang Strömberg är ombudsman på Seko Sjöfolk och organiserar strejken. Han vänder sig mot Almega påstående om att arbetsgivarna vill ha ett nytt modernt lönesystem för att kunna höja lönerna.
– Ingen arbetsgivare skulle låta det gå så långt som till strejk bara för att få höja lönerna för vissa anställda. De vill förstås sänka lönerna för andra. Att vi vill ha kvar våra tarifflöner handlar om jämställdhet. Dessutom finns det redan tillägg för de som har specialkunskaper, säger han.
Strejken omfattar 250 medlemmar och berör ett 40-tal fartyg.
– Jag fick just höra att Almega underblåser strejkbryteri på Strömmas fartyg både i Stockholm och i Göteborg. Fortsätter de så här kan strejken bli långvarigt, säger han