Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

UPPDATERAD. Förbundets valberedning har via cirkulär till avdelningarna informerat om vilka som är nominerade som ordinarie ledamöter på olika poster, till VU och förbundsstyrelse. Det också för att klargöra vilka personer som är beredda att stå till förfogande.

De nominerade har intervjuats av valberedningen i mitten av juni i Stockholm, både fysiskt och digitalt. De som nominerats som ersättare i förbundsstyrelsen, liksom till posterna som revisorer, kommer att presenteras vid kongressen i Örebro.

Till posten som förbundsordförande finns i nuläget bara en nominering: Sittande ordförande Tommy Wreeth.

Till vice ordförande – förbundskassör – är förutom sittande ledamot Lars Mikaelsson också Petri Peräla, ombudsman på Flygavdelningen, nominerad.

Till förbundskassör är förutom nuvarande VU-ledamot Anna Ryding även Peter Lövkvist, i dag internationell chef, och Jörgen Öhman, nominerade. Jörgen Öhman arbetar inom bevakning och har tidigare varit resurs på Transports Stockholmsavdelning och har nominerats enskilt, det vill säga av en medlem. Till skillnad från övriga VU-kandidater som nominerats av avdelningar.

 

Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson
Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson

Tommy Wreeth

Nominerad till: Förbundsordförande.

Ålder: 56.

Bor: Örebro.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förbundsordförande sedan 2017.

Yrkesbakgrund: Terminal/lagerarbetare (ASG/DHL 1987–1997).

Facklig bakgrund: Facklig förtroendeman/förhandlingsombud på ASG 1988–1997, lokalfunktionär 1997 2003 (avd 55,19,9), centralfunktionär 2003–2009, förbundskassör 2009–2017, förbundsordförande sedan 2017.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Se till att fattade beslut som kongressen verkställs på ett bra sätt under kommande mandatperiod och leda arbetet som redan pågår sedan 2017 med att få förbundet att dra åt samma håll och med en gemensam målbild för helheten som alla känner till och arbetar strukturerat med att nå. Transport måste synas ännu mera på arbetsplatserna, i debatten, i media och förtjäna våra medlemmar genom att påvisa vår nytta och vår styrka. 

 

Lars Mikaelsson. Foto: John Antonsson
Lars Mikaelsson. Foto: John Antonsson

Lars Mikaelsson

Nominerad till: Förbundssekreterare.

Ålder: 55 (snart 56).

Bor: Ånge.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förtroendevald förbundssekreterare.

Yrkesbakgrund: Timmerbilsförare med fordonsmonterad kran, mekaniker, söndagsbud (tidningar).

Facklig bakgrund: Arbetsplatsombud, sektionssekreterare, repskapsledamot, avdelningens ungdomsansvarig, avdelningsstyrelseledamot, vice ordförande avdelning 29, ordförande i Yrkesförarrådet i Västernorrland, lokal ombudsman/kassör i Sundsvall på alla land-avtalen, central ombudsman för yrkestrafikområdet (BA-avtalen) på förbundskontoret.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Bli fler medlemmar genom att utveckla den lokala verksamheten så att vi blir mer närvarande på arbetsplatserna. Jag ser en utveckling framför oss som ska ske på ett sådant sätt att vi alla känner igen vårt trygga starka och orädda förbund som inte duckar för att tycka annorlunda än kamraterna i LO familjen eller i de politiska partier som ligger oss närmast. 

 

Anna Ryding. Foto: John Antonsson
Anna Ryding. Foto: John Antonsson

Anna Ryding

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 58 år.

Bor: Kungsåra.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förbundskassör

Yrkesbakgrund: Väktare, ordningsvakt, värdetransportör.

Facklig bakgrund: Skyddsombud, studieorganisatör, ungdomsansvarig, lokal ombudsman/ kassör. Som förbundskassör ansvarig för personal och ekonomi på förbundskontoret.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Förbundet står inför stora utmaningar, inte minst så måste vi bli fler medlemmar då vi annars förlorar vår konfliktstyrka och möjligheterna att skriva bra kollektivavtal vilket på sikt riskerar att ge ekonomiska konsekvenser för förbundet med allt vad det innebär.

Det är viktigt att vi behåller vår verksamhet runt om i landet med många lokalavdelningar så att vi är nära våra medlemmar, naturligtvis även på arbetsplatserna med många förtroendevalda.

Petri Perälä

Petri Perälä
Petri Perälä. Foto: Privat

Nominerad till: Förbundssekreterare.

Ålder: 46 år.

Bor: Märsta.

Nuvarande arbete/uppdrag: Ombudsman i Transports flygavdelning.

Yrkesbakgrund: Flygfraktsarbetare, Arlanda 1995–2015.

Facklig bakgrund: Skyddsombud, klubbordförande/förhandlingsombud. Avdelningens ungdomsansvarig, studieorganisatör och ordförande. Ordinarie ledamot i förbundsstyrelsen 2010-2017. Numera ombudsman/kassör sedan 2017.

Det här vill jag om jag blir vald till kongressen: Skapa ett starkare Transport. Genom bra strukturerad planering för att få fram fler förtroendevalda. Fler deltagare på våra utbildningar. Jag vill bygga vår organisation genom starka avdelningar och moderna samt beprövade värvningsmetoder. Politiken behöver ta ett rejält kliv åt vänster och vi måste få Socialdemokraterna att driva politik för arbetare.

Jörgen Öhman. Foto: Privat
Jörgen Öhman. Foto: Privat

Jörgen Öhman

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 54.

Bor: Nynäshamn.

Nuvarande arbete/uppdrag: Arbetar som skyddsvakt och väktare på Avarn Security i Stockholm.

Yrkesbakgrund: Bussförare, projektledare, informatör och formgivare, lärare på gymnasie- och universitetsnivå, brödbilsförare och bagare samt instruktör i armén.

Facklig bakgrund: Lokalt skyddsombud, ledamot i klubbstyrelsen, ordförande i bevakningssektionen, ledamot i avdelningsstyrelsen.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Få till stånd en HR-funktion som ett viktigt verktyg i arbetet med såväl personal- som arbetsmiljöfrågor. Jag vill vända på trenden med krympande medlemsantal, och vi som fackförbund kan behöva lyfta blicken och tänka utanför de gamla invanda ramarna för att nå ut till de unga inom våra avtalsområden. 

 

Peter Lövkvist. Foto: John Antonsson
Peter Lövkvist. Foto: John Antonsson

Peter Lövkvist

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 55 år.

Bor: Valbo.

Nuvarande arbete/uppdrag: Internationell chef, Internationella enheten på Transport.

Yrkesbakgrund: Hamnarbetare.

Facklig bakgrund: Har varit sektions/klubbordförande på Gävle Stuveri med förhandlingsmandat, ordförande i avdelning 1 samt revisor. Anställd i förbundet sedan maj 2000 som ITF-inspektör och internationell sekreterare. Arbetat 7,5 år på Nordiska Transportarbetarefederationen som generalsekreterare.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Vi behöver öka medlemsantalet och vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Vi ska vara bäst i klassen i närvaro på arbetsplatserna, medlemsvärva, organisera och bygga organisation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.