Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

UPPDATERAD. Förbundets valberedning har via cirkulär till avdelningarna informerat om vilka som är nominerade som ordinarie ledamöter på olika poster, till VU och förbundsstyrelse. Det också för att klargöra vilka personer som är beredda att stå till förfogande.

De nominerade har intervjuats av valberedningen i mitten av juni i Stockholm, både fysiskt och digitalt. De som nominerats som ersättare i förbundsstyrelsen, liksom till posterna som revisorer, kommer att presenteras vid kongressen i Örebro.

Till posten som förbundsordförande finns i nuläget bara en nominering: Sittande ordförande Tommy Wreeth.

Till vice ordförande – förbundskassör – är förutom sittande ledamot Lars Mikaelsson också Petri Peräla, ombudsman på Flygavdelningen, nominerad.

Till förbundskassör är förutom nuvarande VU-ledamot Anna Ryding även Peter Lövkvist, i dag internationell chef, och Jörgen Öhman, nominerade. Jörgen Öhman arbetar inom bevakning och har tidigare varit resurs på Transports Stockholmsavdelning och har nominerats enskilt, det vill säga av en medlem. Till skillnad från övriga VU-kandidater som nominerats av avdelningar.

 

Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson
Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson

Tommy Wreeth

Nominerad till: Förbundsordförande.

Ålder: 56.

Bor: Örebro.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förbundsordförande sedan 2017.

Yrkesbakgrund: Terminal/lagerarbetare (ASG/DHL 1987–1997).

Facklig bakgrund: Facklig förtroendeman/förhandlingsombud på ASG 1988–1997, lokalfunktionär 1997 2003 (avd 55,19,9), centralfunktionär 2003–2009, förbundskassör 2009–2017, förbundsordförande sedan 2017.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Se till att fattade beslut som kongressen verkställs på ett bra sätt under kommande mandatperiod och leda arbetet som redan pågår sedan 2017 med att få förbundet att dra åt samma håll och med en gemensam målbild för helheten som alla känner till och arbetar strukturerat med att nå. Transport måste synas ännu mera på arbetsplatserna, i debatten, i media och förtjäna våra medlemmar genom att påvisa vår nytta och vår styrka. 

 

Lars Mikaelsson. Foto: John Antonsson
Lars Mikaelsson. Foto: John Antonsson

Lars Mikaelsson

Nominerad till: Förbundssekreterare.

Ålder: 55 (snart 56).

Bor: Ånge.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förtroendevald förbundssekreterare.

Yrkesbakgrund: Timmerbilsförare med fordonsmonterad kran, mekaniker, söndagsbud (tidningar).

Facklig bakgrund: Arbetsplatsombud, sektionssekreterare, repskapsledamot, avdelningens ungdomsansvarig, avdelningsstyrelseledamot, vice ordförande avdelning 29, ordförande i Yrkesförarrådet i Västernorrland, lokal ombudsman/kassör i Sundsvall på alla land-avtalen, central ombudsman för yrkestrafikområdet (BA-avtalen) på förbundskontoret.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Bli fler medlemmar genom att utveckla den lokala verksamheten så att vi blir mer närvarande på arbetsplatserna. Jag ser en utveckling framför oss som ska ske på ett sådant sätt att vi alla känner igen vårt trygga starka och orädda förbund som inte duckar för att tycka annorlunda än kamraterna i LO familjen eller i de politiska partier som ligger oss närmast. 

 

Anna Ryding. Foto: John Antonsson
Anna Ryding. Foto: John Antonsson

Anna Ryding

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 58 år.

Bor: Kungsåra.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förbundskassör

Yrkesbakgrund: Väktare, ordningsvakt, värdetransportör.

Facklig bakgrund: Skyddsombud, studieorganisatör, ungdomsansvarig, lokal ombudsman/ kassör. Som förbundskassör ansvarig för personal och ekonomi på förbundskontoret.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Förbundet står inför stora utmaningar, inte minst så måste vi bli fler medlemmar då vi annars förlorar vår konfliktstyrka och möjligheterna att skriva bra kollektivavtal vilket på sikt riskerar att ge ekonomiska konsekvenser för förbundet med allt vad det innebär.

Det är viktigt att vi behåller vår verksamhet runt om i landet med många lokalavdelningar så att vi är nära våra medlemmar, naturligtvis även på arbetsplatserna med många förtroendevalda.

Petri Perälä

Petri Perälä
Petri Perälä. Foto: Privat

Nominerad till: Förbundssekreterare.

Ålder: 46 år.

Bor: Märsta.

Nuvarande arbete/uppdrag: Ombudsman i Transports flygavdelning.

Yrkesbakgrund: Flygfraktsarbetare, Arlanda 1995–2015.

Facklig bakgrund: Skyddsombud, klubbordförande/förhandlingsombud. Avdelningens ungdomsansvarig, studieorganisatör och ordförande. Ordinarie ledamot i förbundsstyrelsen 2010-2017. Numera ombudsman/kassör sedan 2017.

Det här vill jag om jag blir vald till kongressen: Skapa ett starkare Transport. Genom bra strukturerad planering för att få fram fler förtroendevalda. Fler deltagare på våra utbildningar. Jag vill bygga vår organisation genom starka avdelningar och moderna samt beprövade värvningsmetoder. Politiken behöver ta ett rejält kliv åt vänster och vi måste få Socialdemokraterna att driva politik för arbetare.

Jörgen Öhman. Foto: Privat
Jörgen Öhman. Foto: Privat

Jörgen Öhman

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 54.

Bor: Nynäshamn.

Nuvarande arbete/uppdrag: Arbetar som skyddsvakt och väktare på Avarn Security i Stockholm.

Yrkesbakgrund: Bussförare, projektledare, informatör och formgivare, lärare på gymnasie- och universitetsnivå, brödbilsförare och bagare samt instruktör i armén.

Facklig bakgrund: Lokalt skyddsombud, ledamot i klubbstyrelsen, ordförande i bevakningssektionen, ledamot i avdelningsstyrelsen.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Få till stånd en HR-funktion som ett viktigt verktyg i arbetet med såväl personal- som arbetsmiljöfrågor. Jag vill vända på trenden med krympande medlemsantal, och vi som fackförbund kan behöva lyfta blicken och tänka utanför de gamla invanda ramarna för att nå ut till de unga inom våra avtalsområden. 

 

Peter Lövkvist. Foto: John Antonsson
Peter Lövkvist. Foto: John Antonsson

Peter Lövkvist

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 55 år.

Bor: Valbo.

Nuvarande arbete/uppdrag: Internationell chef, Internationella enheten på Transport.

Yrkesbakgrund: Hamnarbetare.

Facklig bakgrund: Har varit sektions/klubbordförande på Gävle Stuveri med förhandlingsmandat, ordförande i avdelning 1 samt revisor. Anställd i förbundet sedan maj 2000 som ITF-inspektör och internationell sekreterare. Arbetat 7,5 år på Nordiska Transportarbetarefederationen som generalsekreterare.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Vi behöver öka medlemsantalet och vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Vi ska vara bäst i klassen i närvaro på arbetsplatserna, medlemsvärva, organisera och bygga organisation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.