Magnus Eriksson och Emma Brodin
Close
Magnus Eriksson och Emma Brodin vill få in bra villkor i offentliga upphandlingar.
Close

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.

– Jag har läst förslaget två gånger och tycker att det ser bra ut. Men jag skulle vilja få till något om de tunga brunnslocken. De kan väga uppemot 60 kilo, säger slamsugaren Magnus Eriksson, som sitter i Transports avdelningsstyrelse i Örebro. Han och avdelningsordföranden och renhållaren Emma Brodin träffas en fredag för att prata om krav inför slamupphandlingen.

En annan upphandling är redan klar. Den handlar om hämtning av hushållssopor, och vanns av Nordren. Ett företag som är nytt i Sverige och har startats av tidigare chefer på Reno Norden. Nordren var sena att skaffa kollektivavtal men nu är det klart.

– Gubbarna sa att ”vi rullar inte en meter utan avtal”. Företaget försökte också ge oss lägre premikomp men jag fick med mig alla på att kräva 7,50 i timmen, som vi haft innan. Då fick vi det, berättar Emma Brodin.

Magnus Eriksson och Emma Brodin säger att de möttes av viss skepsis när de först kontaktade kommunerna. Företrädde de ett av de företag som ville vinna en upphandling? Då förklarade transportarna att de var där för alla medlemmar, och att målet var att få så bra arbetsmiljö som möjligt. Sedan dess har kommunikationen varit bra.

– Det vi främst ville komma åt där var arbetstiderna. Vi har jobbat skift och måste vara klara för att nästa gubbe ska in i bilen. Det har många chaufförer sett som ett stort problem. Nu har vi fått till att de ska använda förarkort så att det går att kontrollera att alla tar raster, säger Emma Brodin.

Var det något ni inte fick med?

– Vi försökte få med personalövertagande men kommunerna vägrade. De sa att det inte går. Men nu vet vi att det går. Så vi ska försöka igen i slamupphandlingen, säger Emma Brodin och fortsätter:

– Hos oss blev alla erbjudna jobb i alla fall. Men det är otryggt att få söka om våra jobb vart femte år och vara provanställd i sex månader. Jag har jobbat i elva år för två olika arbetsgivare. Vissa har varit där i 30 år. Vi kan ju jobbet.

Och du slutar med jobbet i och med upphandlingen?

– Ja, för varje upphandling kommer nya krav från kommunerna. Vi ska alltid hämta till varje pris oavsett vilka förhållanden det är där ute. Det är som att de har köpt sig fria från allt ansvar genom att använda en entreprenör. Vi vill göra våra jobb, men ibland är det omöjligt.

Nu är det val snart. Vad vill ni att politikerna ska lösa i upphandlingsfrågan?

– Jag skulle vilja att kommunerna, som den tredje parten, tar lika mycket ansvar som arbetsgivaren för arbetsmiljön. Nu bollas problemen bara fram och tillbaka, säger Emma Brodin.

– Jag skulle vilja se lite längre avtalsperioder. De fordon vi använder är väldigt dyra att köpa in. För ett mindre företag är det svårt att räkna hem det när det är så korta avtal som fem år, säger Magnus Eriksson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.