Debatt om öppna gränser mellan EU och USA

Ökad handel, bättre ekonomi, fler jobb, billigare varor och mer i plånboken, lovar förespråkarna. Hemlighetsmakeri, antidemokrati och storbolag som styr och stämmer stater, varnar motståndarna. Det frihandelsavtal som EU och USA nu förhandlar om får känslorna att svalla.

TTIP är namnet på det handelsavtal som är tänkt att öppna gränserna mellan EU och USA och skapa världens största regionala frihandelsområde, för både varor och tjänster. Förhandlingarna stöds framför allt av den borgerliga regeringen, näringslivet och den samlade svenska fackföreningsrörelsen, med undantag för Transport och ytterligare några förbund.

LO, TCO och Saco vill dock, i likhet med Transport, stoppa planerna på det investeringsskydd som väckt mest uppståndelse i debatten. Det handlar om en modell för tvistlösning, ISDS, som innebär att företag ska kunna stämma regeringar och kräva skadestånd, om bolagen går miste om vinster.

Kritiker har tagit fasta på den bristande insynen i specialdomstolarna och pekat på att bolagens stämningar ökat. Ett exempel är tobaksjätten Philip Morris, som stämde Australien efter att landet bestämt att cigarettpaketen måste bära varningsbilder, i stället för tobaksbolagens logga. Ett annat är svenska Vattenfall, som begärt 3,7 miljarder i skadestånd av tyska staten efter beslutet att avveckla kärnkraften.

På den kritiska, gröna bloggen, ttipfakta.wordpress.com kallas avtalet för ”avregleringsavtal”. Bloggarna Dick Moberg och Li Eriksdotter Andersson riktar strålkastarna mot den samordning av staternas nuvarande och kommande lagstiftning, som är att vänta. Harmoniseringen rör allt från fordon och livsmedelshantering till kemikalier, kommunikationsteknik och finansiella tjänster.

Rädslan för ”klordoppade kycklingar” och genmanipulerad mat dök också upp i valdebatten inför EU-valet för att visa på skillnaderna mellan svenska och amerikanska regler.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet har i både riksdag och debattartiklar vädrat sina farhågor kring avtalet. Man är rädd att storbolagen ska stärka sin makt, på anställdas bekostnad, och att klimat- och miljöarbetet ska bromsas.

Partierna får stöd av de europeiska facken som enligt Transports ordförande Lars Lindgren ställer sig frågande till den svenska fackföreningsrörelsens naiva syn på vad avtalet kan medföra.

– Vi har all anledning att vara skeptiska med tanke på alla de löften vi fick om att få behålla den svenska modellen inför medlemskapet i EU. Sedan kom Lavaldomen som gör det omöjligt för facken att kräva svenska kollektivavtal för utländska arbetare, förklarar Lars Lindgren.

Han poängterar att Transport välkomnar frihandel, som i alla tider främjat välfärden. Men den behöver kontrolleras, annars utvecklas en låglönemarknad med rovdrift på underbetalda, socialt utsatta anställda.

– Investeringsskyddet hotar på sikt demokratin och det blir skattebetalarna som får stå för skadestånden. Sverige borde aldrig ha satt sig i förhandlingar innan skyddet var avfört från dagordningen.

De amerikanska facken är också kritiska. Lars Lindgrens kontakter i USA jämför TTIP med frihandelsavtalet mellan Mexiko, USA och Kanada. Då gavs också löften om 100 000 nya jobb, men resultatet blev i stället att en halv miljon arbeten försvann. Jobben dök i stället upp i låglönelandet Mexiko, uppger han.

– Att tvingas ha två, tre jobb för att överleva är ovärdigt. Den utvecklingen vill vi inte ha i Sverige. Erfarenheterna av flygavtalet mellan EU och USA är inte heller ljusa. Amerikanska företag flyger nu mellan städer i EU, men det är stopp för europeiska bolag i staterna. Vem drog vinstlotten där? Ändå ska allt konkurrensutsättas, till varje pris.

Vid Nordiska Transportarbetarefederationens, NTF, kongress i slutet av maj enades Transport och övriga nordiska transportfack om en rad krav. De går ut på att förhandlingarna ska föras ”i full öppenhet”.

– De båda representanterna från Europafacken, som deltar i samråden kring TTIP, har belagts med tystnadsplikt. De får inte ta med sig några handlingar ut från mötena och sitter som gisslan, menar Lars Lindgren.

Liksom den svenska fackföreningsrörelsen vill NTF förpassa investeringsskyddet till papperskorgen. Federationen kräver också att regler till skydd för bland annat miljön, folkhälsan, fackliga och sociala rättigheter inte ska försvagas. Lagstiftningen ska vara underställd ”demokratiska processer i EU likaväl som i medlemsländerna”.

Utredaren Susanne Lindberg Elmgren på LO betonar att Sverige är ett litet exportberoende land med en lång frihandelsvänlig tradition.

– Vi säger ja, men… och ställer krav. Andra säger bara nej. Det är alltid lätt att sitta på läktaren och klaga. Men vi vill hellre vara med i matchen och arbeta för att avtalet ska bli så bra som möjligt.

Att LO, TCO och Saco skulle vara naiva slår hon ifrån sig:

– Arbetstagarnas rättigheter måste värnas på bägge sidor av Atlanten. USA har inte skrivit på ILO:s deklarationer om arbetstagares villkor och mänskliga rättigheter. Men vi kräver att de ändå ska leva upp till kärnkonventionerna, där rätten att organisera sig och kollektiva avtalsförhandlingar är allra viktigast. Därutöver krävs system för övervakning av att villkor och rättigheter verkligen respekteras.

Stockholms Handelskammares vd Maria Rankka förstår inte uppståndelsen kring investeringsskyddet och anser att många missförstånd sprids. Systemet är internationellt väl vedertaget och fungerar enligt Rankka väldigt bra.

– I stället för att använda nationella domstolar skapar skiljeförfarandet en neutral arena där investerare och stater möts på lika villkor. Väldigt många små och medelstora företag använder sig också av tvistlösningsmekanismen.

Bolagen måste ha en chans att skydda sina investeringar när förutsättningarna ändras radikalt. Exempelvis när utlovade statliga subventioner uteblir. Att förhandlingarna förs bakom stängda dörrar är också naturligt, anser Maria Rankka.

– Men när det finns ett förslag till avtal ska det behandlas i den normala demokratiska och politiska processen. Att försvåra handeln mellan EU och USA ger inte fler jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.