Tre tunga betongklumpar med motiv från hamnarbetarnas vardag. Den vänstra hamnarbetaren har bevarats av Stadsmuseet i Stockholm.
Close
Den vänstra hamnarbetaren har bevarats av Stadsmuseet i Stockholm.
Close

Delar av hamnmålning räddad

Tre tunga betongklumpar med motiv från hamnarbetarnas vardag har bevarats. En tar Stadsmuseet i Stockholm hand om. Två ligger hos en rivningsfirma i Länna, söder om Stockholm.

Kanske är detta sista avsnittet i följetongen om konstverket signerat Ingemar Callenberg. Transportarbetaren skrev för snart två år sedan om de drygt 100 kvadratmeter historiska målningarna som hotades när Slussen i Stockholm skulle rivas.

Sedan dess har vi rapporterat om räddningsförsök, hopp och förtvivlan hos dem som kämpat för att bevara dem.

Konstnären Ingemar Callenberg hade själv jobbat i hamnen innan han i början av 1950-talet gjorde väggmålningarna med hamnarbetare i olika arbetssituationer. De har sedan dess prytt väggarna inne i ovala Kolingsborg, som innan rivningen startade låg mitt i Slussen.

– Vi har dokumenterat målningarna och sparat bilderna i ett öppet arkiv, men ville också ha kvar en bit som prov, säger Gunilla Rehnström-Olander, chef för samlingsenheten på Stadsmuseet.

Den 20 centimeter tjocka och cirka ett halvt ton tunga biten ska placeras i ett magasin. Där ska vem som helst – som har gjort upp om besöket med museet – kunna titta på resterna av en muralmålning.

– Vi har samlat in en del del byggnadsdetaljer från Slussen, säger Gunilla Rehnström-Olander. Kakelplattor, affischer, klottret på väggarna …

Den klassiska byggnaden Kolingsborg rymde från början både hamnkontor och personalutrymmen, arbetsgivarnas förbund och hamnarbetarnas fack, Svenska Transportarbetareförbundet. När sedan olika diskotek och klubbar flyttade in i lokalen i täcktes väggkonstverket över med plywoodskivor.

Jan Ohlin, medlem i Callenberggruppen som kämpat för att målningarna skulle bevaras, är glad över att åtminstone tre delar finns kvar.

– Nu hoppas vi bara att någon ska ta hand om de två bitarna som rivningsfirman har kvar, säger han. Vi har flera krokar ute, och kanske Sjöhistoriska museet vill ha dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.