Delar av hamnmålning räddad
Tre tunga betongklumpar med motiv från hamnarbetarnas vardag har bevarats. En tar Stadsmuseet i Stockholm hand om. Två ligger hos en rivningsfirma i Länna, söder om Stockholm.
Kanske är detta sista avsnittet i följetongen om konstverket signerat Ingemar Callenberg. Transportarbetaren skrev för snart två år sedan om de drygt 100 kvadratmeter historiska målningarna som hotades när Slussen i Stockholm skulle rivas.
Sedan dess har vi rapporterat om räddningsförsök, hopp och förtvivlan hos dem som kämpat för att bevara dem.
Konstnären Ingemar Callenberg hade själv jobbat i hamnen innan han i början av 1950-talet gjorde väggmålningarna med hamnarbetare i olika arbetssituationer. De har sedan dess prytt väggarna inne i ovala Kolingsborg, som innan rivningen startade låg mitt i Slussen.
– Vi har dokumenterat målningarna och sparat bilderna i ett öppet arkiv, men ville också ha kvar en bit som prov, säger Gunilla Rehnström-Olander, chef för samlingsenheten på Stadsmuseet.
Den 20 centimeter tjocka och cirka ett halvt ton tunga biten ska placeras i ett magasin. Där ska vem som helst – som har gjort upp om besöket med museet – kunna titta på resterna av en muralmålning.
– Vi har samlat in en del del byggnadsdetaljer från Slussen, säger Gunilla Rehnström-Olander. Kakelplattor, affischer, klottret på väggarna …
Den klassiska byggnaden Kolingsborg rymde från början både hamnkontor och personalutrymmen, arbetsgivarnas förbund och hamnarbetarnas fack, Svenska Transportarbetareförbundet. När sedan olika diskotek och klubbar flyttade in i lokalen i täcktes väggkonstverket över med plywoodskivor.
Jan Ohlin, medlem i Callenberggruppen som kämpat för att målningarna skulle bevaras, är glad över att åtminstone tre delar finns kvar.
– Nu hoppas vi bara att någon ska ta hand om de två bitarna som rivningsfirman har kvar, säger han. Vi har flera krokar ute, och kanske Sjöhistoriska museet vill ha dem.