”Den holländska modellen strider mot EU-reglerna”
Den så kallade holländska modellen, med lagkrav på att chaufförer ska vara anställda av de åkerier de kör åt, är troligen inte förenlig med EU-lagstiftningen. Det hävdar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) i en stor intervju med Transportarbetaren. – Holländarna ska själva utreda den frågan, det ska bli intressant att se vad de kommer fram till, säger hon.
Som Transportarbetaren rapporterat, har regeringen gett Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen i uppdrag att undersöka regelefterlevnaden inom yrkestrafiken. Det är en omfattande granskning av såväl åkerinäringen som buss- och taxibranscherna. Den ska fokusera på cabotageproblematiken, trafiksäkerheten, kör- och vilotidsbrotten, arbetsmiljön, polisens kompetens med mera.
– De bilder branscherna visat upp ser väldigt breda ut, men jag tolkar det i stor utsträckning som att man inte i första hand ser problem med de lagar och regler som finns. Snarare är man kritiska mot hur de efterlevs. Man frågar sig om tillsynsmyndigheterna har tillräckligt med kompetens och resurser, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Själv ser hon – här och nu – inga större problem med de lagar och regler som gäller exempelvis cabotagetrafiken.
– Den långsiktiga tanken utifrån ett EU-perspektiv, där man talar om behovet av fria transporter, är ju att man i förlängningen inte ska ha cabotageregler alls. Men det förutsätter att man har andra regler som ger likvärdiga villkor för alla, och där är vi inte i dag, säger Elmsäter-Svärd.
När det gäller så kallade falska egenföretagare, chaufförer som arbetar under anställningslika förhållanden men kör på F-skatt, ser infrastrukturministern inte heller några egentliga fel i dagens regelverk.
Hon säger sig vara medveten om att systemet i vissa fall används till att utnyttja människor, som har få eller inga valmöjligheter. Men att införa en modell lik den i Holland, där det är lag på att chaufförer ska vara anställda i de åkerier de kör för, är inte aktuellt.
– Då får vi nog vänta och se vad EU säger till Holland, det är inte säkert att deras regler är förenliga med EU-lagstiftningen. Troligen är de inte det, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Läs resten av intervjun i Transportarbetaren nr 6, som utkommer i månadsskiftet maj-juni.