Den nye vd:n

Krönika. Den nye vd:ns första åtgärd var att sälja de nyinköpta stapeltruckarna. Kapitalkostnaden skulle bli för stor och de gamla truckarna fungerade fortfarande där de stod i ett dammigt hörn i den stora betonghallen.

Grossist- och distributionsbolaget gick inte dåligt. Men inom några år skulle man flytta till nya lokaler utanför staden. Nu ville man passa på att göra en ekonomisk ”makeover” och anställde den nye vd:n som utlovat en tjugoprocentig minskning av alla utgifter.

Redan en av de första dagarna konstaterade han att ett par distributionsbilar kom tillbaka tidigt på eftermiddagen. Han beslutade genast att dra in dem. Att basen och lastläggaren påpekade att detta var ovanligt lugna dagar hade ingen betydelse.

Nattbilarna, där chaufförerna hade egna nycklar till företagen, ifrågasattes snart på grund av ob-tilläggen.

Vid det laget hade de gamla truckarna börjat krångla. Reparationer hjälpte bara tillfälligt och till slut fick man ta dit ett halvt fotbollslag reparatörer för att göra helrenoveringar.

Dagtrafiken blev billigare, men ändå inte helt lyckad då bilarna ofta satt fast i trafiken. Vilket ledde till en hel del övertid. Kunderna var inte heller nöjda och en del sa upp avtalet. Men det tyckte inte vd:n gjorde så mycket. Nu kunde man satsa mer på de största kunderna!

Räkningen för truckreparationerna gick på flera miljoner. Det var fortfarande billigare än priset för de nya truckarna – på några års sikt, menade vd:n.

Distributionstrafiken gick på knäna, eller fälgarna om man så vill. I de rundor som vd:n generöst hade räknat ut åt lastläggaren hade han glömt bort kaoset i rusningstrafiken och att en del gator var enkelriktade.

Många chaufförer sa upp sig och det visade sig vara nästan omöjligt att få tag på nya. Men här kom en vändning, ett verkligt lyckokast: ett bemanningsbolag från nedre Norrland.

Lugna, trygga F-skattare, som jobbade hur mycket som helst utan att kräva ob eller övertidsersättning!

Några polacker dök också upp, varav en kunde svenska. ”Ja, ja”, sa han till alla instruktioner som han sedan förde vidare till sina kamrater.

”Det där är folk som verkligen vill något”, förklarade vd:n vid ett möte för de anställda som ännu var kvar.

Polacken som kunde svenska missade dock en instruktion och ställde ett frysaggregat på tjugofyra grader minus en natt. Det gjorde krispsalladen lite väl krispig och tomaterna hårda som pingpongbollar. Att man ändå levererade varorna dagen därpå, utan att säga något, gjorde inte saken bättre. Och snart nog försvann både polackerna – och företagets största kund.

Någon flytt till modernare lokaler blev det aldrig. Företaget gick i konkurs något år senare, när man tvingades betala de skatter och avgifter som det inhyrda bemanningsbolaget från Norrland aldrig betalat in.

Betonghallen sprängdes planenligt i bitar med en gigantisk knall för att ge plats åt bostadshus. Det enda som var kvar av grossist- och distributionsverksamheten var ett par avskavda truckstativ som stack upp ur rasmassorna.

(Denna berättelse bygger på ett flertal verkliga händelser.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.