Analys

Deras beslut berör din vardag

Inför EU-valet

Åkeri. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.

Transportarbetaren skriver ofta om de här frågorna. Det är inte så konstigt. Förutom bönderna är det få yrkesgrupper som berörs lika mycket av EU-beslut som lastbilschaufförerna.

Det är nämligen så att åkerier som betalar avtalsenliga löner och håller med schysta bilar måste konkurrera med chaufförer och åkerier som erbjuder betydligt lägre löner och sämre anställningsvillkor.

I april fattade de folkvalda politikerna beslut som på några års sikt kan förändra transportbranschen i Sverige på ett fundamentalt sätt. Besluten är så tätt sammanflätade att det knappt går att sära på dem. Men en sak är central: Lönerna.

I Sverige har vi inga minimilöner. De allra flesta som jobbar här får lönevillkor enligt kollektivavtal. I andra länder jobbar man med statliga minimilöner. Men vad ska en rumänsk chaufför som tillfälligt jobbar i Sverige tjäna då? Vi kan strunta i det som varit och blicka framåt.

För de chaufförer som jobbar med ren import och export kommer de nya reglerna inte att innebära några större förändringar lönemässigt. För dem ska hemlandets löner gälla.

Men om ett rumänskt åkeri kör gods till Sverige, och sedan vill passa på att göra några inrikeskörningar, cabotage, för att slippa gå med tom last blir reglerna desto hårdare. Allt som sker kommer inom några års sikt att sparas i en databas.

Enligt de nya reglerna kommer arbetsmarknadens parter, alltså facken och arbetsgivarna, få möjlighet att hålla databasen uppdaterad med de senaste avtalsvillkoren. På så sätt ska de senaste lönerna säkerställas. Tanken är att det ska garantera rätt lön. Det är inte olikt ett allmängiltigförklarande av kollektivavtalen, något Transport kontroversiellt föreslog för ett antal år sedan.

En grej som gör det här möjligt är den nya färdskrivaren som lagrar gps-position var tredje timme. Den ska redan i sommar vara monterad i nya lastbilar, men om något år kommer också krav på att den ska eftermonteras i äldre bilar. Exakt när det blir återstår att se. Det är nämligen så att EU:s institutioner ska förhandla fram ett slutgiltigt förslag i en så kallad trialog. Efter det ska frågan upp till beslut i parlamentet en gång till. Ofta är det en ren transportsträcka. Ett färdigförhandlat förslag brukar i regel klubbas igenom. Men helt säkert vet man aldrig. De folkvalda politikerna måste få säga sitt.

Du är med och avgör vilka de är.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.