Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.
Close
Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.
Close

Deras jobb ska vända kurvan

Facket. Ner med pennor, isskrapor och försäkringsinfo i en kasse. In i bilen och i väg till ett åkeri. Innan dagen är över kan Jan Stålemar och Matilda Olofsson räkna in en ny medlem, kanske två.

Med hjälp av extra projektpengar fokuserar Transportavdelningar runt om i landet på att höja medlemstalet. Fackets nedåtgående kurva ska vändas.

I Östersund samarbetar den projektanställda medlemsvärvaren ofta med en projektanställd försäkringsinformatör från Sundsvall. Det vill säga – Jan Stålemar och Matilda Olofsson åker ut på arbetsplatser tillsammans.

– Många företag tycker att det är jättebra att jag kommer. De betalar ju för avtalsförsäkringarna, men är många gånger okunniga om vad de anställda har rätt till, säger Matilda Olofsson.

En torsdag är det återbesök på Lundstams återvinning. Där blir det samtal om vilka försäkringar som gäller eftersom företaget har kollektivavtal. Och vad den som är med i facket kan få utöver detta.

– Jag är väl lite dumtjurig, medger chauffören Urban Wärme som i somras råkade ut för sin andra arbetsolycka.

Han ramlade från en stege, ner i verkstadens betonggolv … och fortsatte att jobba med smärtorna som sällskap. Matilda Olofsson reder ut vad han har rätt till för ersättningar och berättar hur han ska söka dem. Och påtalar vikten av att dokumentera sina skador.

Rättigheter och skyldigheter

Vid bordet intill pratar Jan Stålemar på. Inte bara historier från taxibilen, utan också vad ett fackligt medlemskap innebär. Rättigheter och skyldigheter.

Christer Sjödin har av gammal vana varit med i Seko. Eftersom han jobbar på Transports miljöarbetaravtal kommer han nu att gå över till Transport.
Christer Sjödin har av gammal vana varit med i Seko. Eftersom han jobbar på Transports miljöarbetaravtal kommer han nu att gå över till Transport. Foto: Lena Blomquist

Dagens nya medlem blir Christer Sjödin som av gammal vana är med i Seko, men under samtalet inser att han inte längre kan få hjälp därifrån. Eftersom han jobbar på Transports miljöarbetaravtal blir det strax en övergång.

Lundstams räknas som en bra arbetsplats av värvaren och informatören. Där funkar det att boka in en kafferast då och då. Liknande relationer har de, tillsammans eller var för sig, byggt upp inom bevakning och på någon terminal. Och ofta åker de på spontana arbetsplatsbesök. De tittar in på mackar, mindre åkerier, gummiverkstäder eller stannar till i taxikön vid flyget eller lasarettet.

Jan Stålemar ägnar en hel del tid åt att ringa också. Han får listor på företagens nyanställda, men vet inte om de är fackmedlemmar eller inte. Han ringer på klasslistor med dem som har tagit studenten på transportprogrammet. 30 av 100 är nu med i Transport.

”Något måste göras”

I Mellersta Norrland har medlemstappet bromsats rejält under höstens dubbla projektinsatser.

– Vi insåg att något måste göras, säger avdelningsordförande Johan Molin. Det gick lätt att ansöka om projektpengar och vi valde rätt personer. Janne kan taxibranschen väldigt bra och har jobbat som säljare förut.

Totalt har 18 av Transports 25 avdelningar varit i gång med värvningsprojekt under delar av året.

– Det viktigaste är att vi arbetar med den här frågan ur ett lokalt perspektiv, säger Magnus Lagerqvist, central ombudsman som håller i medlemsvärvning och organisering.

Han beskriver att avdelningarna valt olika metoder, att de har hittat lokala värvarförmågor och att försäkringsinformatörerna har plockat hem miljoner till medlemmarna.

– Det är för tidigt att analysera resultatet av värvarna, säger han. Men vi får fler inträden i förbundet än förra året.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anneli Bodin:
    3 december, 2019

    Jag tycker nog att transport mer får visa att de hjälper till vid problem på arbetsplatsen. Problemet just nu är att problem anmäls och sen stannar det där ör. Var på en kurs och där tog vi just upp det problemet. Svårt att värva nya medlemmar när de ser att företaget ändå kan göra som de vill.

Lästips:

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

Lekande barn utanför Lillsjöskolan i Östersunds kommun. Trots backkameror och teknisk utrustning kan tungbilsförare missa barn som plötsligt dyker upp bakom varu- eller sopbilen.

”Lastbilar ska inte backa vid skolor”

Arbetsmiljö. 2021 inträffade en tragisk olycka i Ås, Krokoms kommun, i Jämtland. Ett barn i förskoleåldern omkom. Inte en gång till, tänkte Transports regionala skyddsombud och drog i gång en kartläggning av farlig backning och körning vid förskolor och skolor i Östersund.

Transport har tagit fram ett presentationsmaterial som avdelningarna kan använda vid skolinformation.

Fler elever går med i Transport

Organisering. Transport har i dag över 1 500 elevmedlemmar, fler än någonsin tidigare. Framgångskoden bakom lyckad värvning är bland annat snabbt inträde i förbundet tack vare digital teknik.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.