Ordföranden har ordet

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Detta gjorde jag efter att i ett första läge sagt ja till steg ett, som rörde de principer som skulle ligga till grund för en samordning. Det jag sedan sa nej till i det andra steget var kravet på löneökningarna då jag inte tyckte att kravet motsvarande vad svenska arbetare behöver och borde få i de kristider som råder.

Min uppfattning är att det finns utrymme för högre krav utifrån att den konkurrensutsatta svenska industrin har gått bra, och fortsätter att gå bra. Jag har även noterat att tysk industri tecknat avtal på 18 månader med 6,5 procentiga löneökningar samt ett engångsbelopp på 500 euro.

Det bekymrar mig mycket att facken inom industrin i Sverige inte tar rygg på Tyskland. Man hör ju alltid annars att nu när vi inte ska titta på inflationen när den är ”för hög”, så ska vi titta på den internationellt konkurrensutsatta industrin. Men nu ska vi visst inte göra det heller utan lägga oss ännu lägre i förväntat utfall.

Jag köper heller inte detta utifrån att de krav som de svenska industrifacken lägger fram historiskt brukar ge ett förhandlingsutfall på cirka 75 procent. Detta skulle ju innebära att industrifackens nuvarande krav på 4,4 procent skulle resultera i ett förväntat utfall på cirka 3,3 procent Det finns inte heller med några krav på engångsbelopp i LO-samordningen, vilket jag tycker är fel. Dels för att detta gick att få ut i Tyskland, men också för det faktum att den förra avtalsperioden innehöll en prolongering som innebar att svenska löntagare fick vänta sju månader på sina löneökningar. Ett engångsbelopp skulle passa alldeles utmärkt för att kompensera det.

Fortsättningen i denna följetong är nu att samtliga fjorton förbund inom LO ska svara ja eller nej till den siffersatta samordningen – som föreslås av en oenig LO-styrelse – senast den 9 december.

Jag hoppas fortfarande på att fler förbund än Transport säger nej till samordningen. Att knäcka ett satt industrimärke är så klart oerhört mycket svårare att göra på egen hand, än i sällskap av några fler LO-förbund som tar kampen för sina medlemmar på samma sätt som vi gör. Jag uppmanar er att prata med fackligt aktiva kamrater inom andra LO-förbund. Be dem sätta press på sina förbund och lyfta frågan, det är dags att säga ifrån nu!

Svenska arbetare är trötta på att ta ansvar när inte staten och näringslivet gör det. Den här gången ska vi ha vår del av kakan och lite till.

Jag måste avsluta med att beklaga mig lite i frågan om att inte ta ansvar. Det gäller den nytillträdda regeringen. Vart tog alla fina löften om sänkta bensin­priser, elbidrag och annat vägen? Svaren som kommer låter ungefär som att verkligheten knackade på dörren. Det gör mig ytterst förvånad, vilken verklighet har dessa drömmare levt i? För det kan väl ändå inte vara så att man i valrörelsen lovade väljarna saker som man redan i förväg visste var omöjliga att (eller aldrig ens tänkt) genomföra?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Matte:
    23 november, 2022

    Undrar också när vårt risktillägg ska införas, vi jobbar ett topp tre mest riskabla yrket. Många andra grupper får ju risktillägg. Men vi är tydligen inte värda att värna om, dessutom är vi snart inte så många kvar heller. Brukar ju vara så att tillgång och efterfrågan driver priser på marknaden, dock gällande chaufförer verkar det inte vara så. Borde vi inte se en ordentlig löneökning för en gångs skull. Framförallt gällande ob-tider. Vi säljer oss för billigt för den insats vi gör för samhället. Utan oss skulle fasen inte mycket annat fungera.

  2. Örjan Wallon:
    23 november, 2022

    Väl talat, vi måste börja värdesätta oss själva och vår tid högre!

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.