Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.”
Close
Månadens medlem

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

När Niclas Fagerberg sökte jobbet som ordningsvakt på Gotland skulle han bara vara där en sommar.

– Men jag träffade en kvinna och blev kvar. Elva år senare bor vi fortfarande ihop och har ett gemensamt barn. Hon är tvättäkta gute, säger Niclas när Transportarbetaren träffar honom precis utanför ringmuren i Visby.

Niclas har alltid varit fackligt intresserad. ”Jag hade min första förhandling för 20 år sedan när en chef blåste mig på lön. Då väcktes mitt intresse för orättvisor i arbetslivet.”
Niclas har alltid varit fackligt intresserad. ”Jag hade min första förhandling för 20 år sedan när en chef blåste mig på lön. Då väcktes mitt intresse för orättvisor i arbetslivet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas jobbar på Securitas och har hela Gotland som arbetsplats.

– Vid ett tillfälle har jag kört en rond från längst norrut på Fårö till så långt söderut du kan komma. Det är 18 mil på ett arbetspass. De stora avstånden gör att vi får tänka lite annorlunda. Vi är ofta ensamma när vi kör parkeringsbil utanför Visby, för vi har inte bemanning att vara fler, säger han.

Nattvakt

När Niclas inte kör parkeringsbil jobbar han som nattvakt på ett hotell eller håller ordning på gatorna i Visby.

– Men om det kommer in ett larm så hjälper jag till med det. Jag tycker att det är roligt att det är så oförutsägbart, att man inte vet vad som ska hända hela tiden.

Efter 30 år i yrket längtade Niclas efter en ny utmaning. Det var därför han blev skyddsombud.

Då hade Securitas på Gotland inte haft ett aktivt skyddsombud på flera år, eftersom de flesta bytte jobb efter ett par månader.

– Det var inte företagets fel, men det ledde till att arbetsmiljöarbetet var väldigt eftersatt, säger Niclas.

Han blev skyddsombud i december 2022 och sedan dess har det hänt mycket. Numera gör de till exempel riskanalyser på alla uppdrag.

– Så fort vi får ett nytt uppdrag får jag en riskanalys att gå igenom och om jag ser oklarheter eller vill kontrollera något åker jag och min chef ut och gör en skyddsrond. Så var det inte tidigare, säger Niclas.

Skyddskommitté

De har också startat en skyddskommitté som ses en gång i månaden och går igenom vad de behöver bli bättre på.

– Min chef är väldigt lyhörd och försöker verkligen implementera det vi kommer fram till. Nu har vi även börjat jobba med den psykosociala arbetsmiljön, säger Niclas.

Det går inte att ta miste på hans entusiasm.

– Det är det här jag brinner för och verkligen vill hålla på med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jimmy Liljensöe trivs med att köra timmerbil och möta ut­maningarna – ensam i skogen. Foto: Justina Öster

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.