ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det är inte över än…

Ordförandeord. Vi har påbörjat 2021 och fortfarande biter sig pandemin envist kvar i samhället. Förhoppningsvis tar vaccineringen fart och jag gillar att LO kräver att våra medlemmar ska prioriteras i vaccineringen, då väldigt få arbetare inom såväl Transport som övriga LO har möjlighet att jobba hemifrån.

Det är snarare så att vårt förbunds yrkesgrupper bär upp stommen till samhällets funktioner på olika sätt. Likadant är det bland många andra medlemmar i LO-förbunden. En eloge till alla er som ”gör jobbet” så att samhället fungerar.

Las-frågan

Gällande las-frågan så har vi nyligen haft en diskussion i LO-styrelsen. Vi kunde tillsammans konstatera att stadgekravet på inhämtande av yttrande från LO-styrelsen inte iakttogs på ett korrekt sätt, innan IF Metall och Kommunal anslöt sig till avtalet mellan PTK och Svenskt Näringsliv.

LO-styrelsen är nu fokuserad på hur förbunden ska kunna bli starkare tillsammans och hur LO kan stärkas i framtiden. Processen påbörjas omgående och jag hoppas att den på sikt leder till en bättre och tydligare sammanhållning. Det gäller både inför, under och efter viktiga beslut och förhandlingar. Så att vi aldrig hamnar i detta läge igen.

Man kan konstatera att ingen vinner på ett svagt och splittrat LO. Fast vår kritik mot delar av innehållet i las-överenskommelsen kvarstår, främst vad det gäller reglerna kring undantag från turordningen och processen runt ogiltigförklaring av uppsägning. Dessa frågor kommer vi fortsätta att driva, både mot lagstiftarna och i kommande avtalsförhandlingar.

Vi måste givetvis också fundera på hur vi som förbund ska ställa oss till samordningar inom LO i framtiden.

Taxi och flyget

För vår egen del är inte avtalsrörelsen klar – även om stora delar av förbundets medlemsgrupper fått nya avtal. Vi ligger fortfarande i förhandlingar om taxi och flyget. Här vägrar arbetsgivarna acceptera låglönesatsningen och vi börjar närma oss punkten där vi måste överväga stridsåtgärder och varsel.

Här kommer troligen lojaliteten inom förbundet, via sympatiåtgärder, att prövas. Liksom LO-samordningens värde. Vilka sympatier kan vi räkna med från andra förbund i kampen för en utsatt yrkesgrupp?

Taxiförhandlingarna är komplicerade. Vi har granskat löneuppgifterna som taxiföretagen rapporterar in till staten och Tillväxtverket, när de söker stöd för permitteringar.

De inrapporterade lönerna är betydligt högre än de lönesiffror som vår motpart lägger fram vid förhandlingsbordet. Det kan väl ändå inte vara så att företagen försöker lura till sig pengar från staten, genom felaktiga uppgifter?

Frågan är delikat. Som ansvarig förhandlare lockas jag av tanken att hamna i medling. De statliga medlarna måste rimligen reagera över skillnaderna mellan arbetsgivarnas siffror och den omfattande lönestatistik som vi nu har sammanställt.

Jag hoppas hur som helst på en bra en lösning vid förhandlingsbordet, men jag räds inte ett varsel och en konflikt på området.

Var rädda om er

Mitt stående råd i dessa covid-tider gäller fortfarande: Var rädda om er och följ myndigheternas råd och rekommendationer!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.