Jonna Grip. Foto: Justina Öster
Close
”Det är väldigt vanligt att sommarjobbande ungdomar inte vet att Transport är deras fackförbund när vi kommer för att berätta om kollektivavtal och annat, säger Jonna Grip som för andra gången varit engagerad i LO:s årliga satsning ”Facket på sommarjobbet” och besökt olika bensinstationer i Hälsingland.
Close
Månadens medlem

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

25 år gammal har Jonna i Bollnäs redan ett pärlband av lokala uppdrag inom Transport, LO och Vänsterpartiet. Just nu är hon mammaledig från jobbet på bensinstation. Minstingen Penny, tio veckor, halvsover tryggt i sin babysitter, obekymrad om att shih tzu-hunden Paul tar sitt vaktuppdrag på allvar och skäller ut okända besökare i radhuset. 3-åringen Ted har mormor lovat hämta hem från förskolan.

Andra tycker inte att de är lediga när de är föräldralediga men för Jonna, som oftast jobbar kväll på macken, är det nu ”otroligt mycket lättare” att planera in möten och aktiviteter. Lilla Penny hänger med.

– Hon är rutinerad, har varit på närmare tio möten redan, bland annat en LO-konferens där vi diskuterade hur vi ska engagera fler unga i facket. Jag satt och ammade och sa: Jag håller på för fullt!

Jonna Grip och dottern Penny. Foto: Justina Öster
”Det är inte så många som är lika knäppa som jag och tycker om att gå på möten”, säger Jonna Grip med dottern Penny (döpt efter Beatles­låten Penny Lane). Foto: Justina Öster

Sökte upp sommarjobbare

Jonna ler. Som höggravid var hon för andra gången engagerad i LO:s årliga satsning Facket på sommarjobbet och sökte upp sommarjobbande ungdomar på en rad bensinstationer i Hälsingland.

– Det är väldigt vanligt att de inte vet att Transport är deras fackförbund när vi kommer för att berätta om kollektiv­avtal och annat. De tog upp frågor som 11-timmarsvilan, posthanteringen, arbetsskor och arbetsmiljö.

Jonna känner igen frågorna från sin egen mack – många tunga lyft i trånga lokaler, som inte är anpassade för allt fler paket.

– Hos oss har pakethanteringen ökat till det dubbla. Vi har kämpat som galningar för att få fler arbetstimmar men det är jättesvårt. Det handlar mer om att dra in tid.

Själv har Jonna, efter sex års arbete i en lång rad olika butiker, äntligen lyckats få fast tjänst med en tjänstgöringsgrad på 53,6 procent.

– Jätteknepigt när jag ska räkna ut min föräldrapenning.

Engagerad i Vänsterpartiet

De många behovsanställningarna på mackar gör fasta tjänster och heltid till prioriterade frågor för Jonna, som engagerat sig i Vänsterpartiet för att driva fackliga frågor även där. Nyligen pluggade hon till butikschef, inte minst för chansen till heltid.

– Så att jag slipper jobba tills jag är 140!

Jonnas sena arbetstider innebär att hon sällan kan hämta på förskolan, annars trivs hon bra. En dålig chef på ett tidigare butiksjobb gjorde att hon engagerade sig fackligt, först som skyddsombud. Nu är hon ungdomsansvarig på Hälsingeavdelningen och skissar på filmkvällar, pizzabak och studiecirklar där nybörjare törs fråga om krångliga fackliga termer.

– Vi behöver ungdomar för att locka fler ungdomar, några att relatera till. Ingen går ju ut på krogen själv. Det är samma sak för facket, säger Jonna Grip.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.