”Det är tydligt att vi behöver regler”
Tillförordnad ordförande. En månad har gått sedan Lars Lindgren lämnade ordförandeposten i Transport. En rad framtidsbeslut har fattats. Fackförbundet försöker läka sina sår till sommarens kongress då en ny ordförande väljs. Till dess är Markus Pettersson tillförordnad ordförande.
Enligt stadgarna gick han, som förbundssekreterare, omedelbart in på uppdraget.
”Omvälvande”, är det ord han använder både för att beskriva det som händer i Transport och sin egen situation med tryck från både medlemmar och medier.
Redan när denna tidning landar i medlemmarnas brevlådor ska revisionsbyrån Ernst & Young ha kommit med sin första analys av regler, rutiner och policyer på Transport. Om allt gick enligt planerna ska förbundsrådet, som är fackets högsta beslutande organ mellan kongresserna, och förbundsstyrelsen ha informerats i mitten på denna vecka.
– Vi ska få en första bild av hur de ser på regelverket och vilka luckor de har identifierat, säger Markus Pettersson.
Ett förslag på hur en policy skulle
kunna se ut hoppas vi också på.
Utifrån rapporten från Ernst & Young ska sedan styrelse och förbundsråd diskutera hur ett tydligare regelverk för förtroendevalda och anställda kan formuleras. Och i vilket forum beslut om nya policyer ska tas.
– Det finns ett tryck från medlemmar att vi både ska öppna upp bakåt och identifiera vad vi behöver göra framåt, säger Markus Pettersson.
Själv konstaterar han att förra ordföranden Lars Lindgren inte bröt mot några regler kring alkohol – eftersom den senaste kongressen beslutade att inga strikta regler skulle finnas. Han är mer fundersam kring medierapporterna om hur lägenhet, bil och resor hanterades.
– Om uppgifterna stämmer är det tydligt att vi behöver regler. Uppenbart är att vi i ledningen skulle ha skapat de policyerna redan tidigare. Där vilar ett ansvar på mig och andra.
Markus Pettersson beskriver en stämning av misstänksamhet inom förbundet efter avslöjandena om förra ordföranden. Anställda och förtroendevalda ifrågasätter vem det går att lita på.
– Det är inte helt lätt att sy ihop organisationen igen, säger han. Det handlar om att informera och vara öppen.
– Men samtidigt måste vi ha fokus på det som Transport är till för under de två månader som är kvar till kongressen. Det som berör medlemmarna på deras arbetsplatser.
Till detta räknar han förstås avtalsrörelsen som är som hetast när detta skrivs.
– Vi ska också driva Transportmedlemmarnas frågor i politiken, och vi måste fortsätta rekrytera och organisera.
Till slut, samma fråga som i förra numret: Kandiderar du till ordförandeposten när kongressen går till val i juni?
– Jag vill respektera valberedningens arbete och inte föregå förslaget från den. Och, ärligt talat, jag har varken haft tid, ork eller energi att tänka längre än till kongressen.