Markus Pettersson är tillförordnad ordförande fram till kongressen i sommar.
Close
Markus Pettersson är tillförordnad ordförande fram till kongressen i sommar. Han har ingått i Transports högsta ledning sedan kongressen 2012 då han valdes till förbundssekreterare. Innan dess var han utredare på förbundet i sju år.
Close

”Det är tydligt att vi behöver regler”

Tillförordnad ordförande. En månad har gått sedan Lars Lindgren lämnade ordförandeposten i Transport. En rad framtidsbeslut har fattats. Fackförbundet försöker läka sina sår till sommarens kongress då en ny ordförande väljs. Till dess är Markus Pettersson tillförordnad ordförande.

Enligt stadgarna gick han, som förbundssekreterare, omedelbart in på uppdraget.

”Omvälvande”, är det ord han använder både för att beskriva det som händer i Transport och sin egen situation med tryck från både medlemmar och medier.

Redan när denna tidning landar i medlemmarnas brevlådor ska revisionsbyrån Ernst & Young ha kommit med sin första analys av regler, rutiner och policyer på Transport. Om allt gick enligt planerna ska förbundsrådet, som är fackets högsta beslutande organ mellan kongresserna, och förbundsstyrelsen ha informerats i mitten på denna vecka.

– Vi ska få en första bild av hur de ser på regelverket och vilka luckor de har identifierat, säger Markus Pettersson.
Ett förslag på hur en policy skulle
kunna se ut hoppas vi också på.

Utifrån rapporten från Ernst & Young ska sedan styrelse och förbundsråd diskutera hur ett tydligare regelverk för förtroendevalda och anställda kan formuleras. Och i vilket forum beslut om nya policyer ska tas.

– Det finns ett tryck från medlemmar att vi både ska öppna upp bakåt och identifiera vad vi behöver göra framåt, säger Markus Pettersson.

Själv konstaterar han att förra ordföranden Lars Lindgren inte bröt mot några regler kring alkohol – eftersom den senaste kongressen beslutade att inga strikta regler skulle finnas. Han är mer fundersam kring medierapporterna om hur lägenhet, bil och resor hanterades.

– Om uppgifterna stämmer är det tydligt att vi behöver regler. Uppenbart är att vi i ledningen skulle ha skapat de policyerna redan tidigare. Där vilar ett ansvar på mig och andra.

Markus Pettersson beskriver en stämning av misstänksamhet inom förbundet efter avslöjandena om förra ordföranden. Anställda och förtroendevalda ifrågasätter vem det går att lita på.

– Det är inte helt lätt att sy ihop organisationen igen, säger han. Det handlar om att informera och vara öppen.

– Men samtidigt måste vi ha fokus på det som Transport är till för under de två månader som är kvar till kongressen. Det som berör medlemmarna på deras arbetsplatser.

Till detta räknar han förstås avtalsrörelsen som är som hetast när detta skrivs.

– Vi ska också driva Transportmedlemmarnas frågor i politiken, och vi måste fortsätta rekrytera och organisera.

Till slut, samma fråga som i förra numret: Kandiderar du till ordförandeposten när kongressen går till val i juni?

– Jag vill respektera valberedningens arbete och inte föregå förslaget från den. Och, ärligt talat, jag har varken haft tid, ork eller energi att tänka längre än till kongressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Festival – och mobilisering inför slaget om välfärden

Facket. På lördagen möttes vänstern i bred bemärkelse på Socialistiskt Forum, traditionsenligt i ABF-huset i Stockholm. Bakom ett av bokborden stod transportare och spred Mobiliseringbladet.

Transportarbetarens logga

Det vill vi ha fokus på!

Enkät. Vad är viktigast på kongressen? Transportarbetaren frågade fyra på plats i Conventum i Örebro.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.