Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Foto: Albin Händig
Close
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Close
Sund konkurrens?

”Det behövs fler vägkontroller”

Åkeri. Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell tycker att det är bra att reglerna från mobilitetspaketet finns på plats, men: – Med nya regler är det en massa barnsjukdomar och ett regelverk som tolkas olika över hela Europa. Förare och fordon kan ju på en dag befinna sig i fyra olika länder. Då är det rätt viktigt att man tolkar tillsammans.

Tina Thorsell anser att det är för få och dåliga kontroller för att företag ska kunna konkurrera på lika villkor. Eftersom det är så få kontroller är det jobbigast för de företagare som vill följa reglerna.

– Nu är vi i det läget att det är svårast att vara ­hederlig. Reglerna är besvärliga för dem som följer dem, men tyvärr är det för många som skiter i reglerna som klarar sig undan.

Det lär dröja länge innan vi egentligen vet hur alla regler ska tolkas säger Tina Thorsell, och konstaterar att det har gått långt över tio år sedan de första cabotagereglerna kom.

– Och vi vet fortfarande inte exakt vad som gäller, säger hon och fortsätter:

– Sen får vi inte glömma att det faktiskt har gått framåt. Många fler får betala sanktionsavgifter för att bryta mot reglerna nu, jämfört med för tio år sedan.

Kontrollera utan poliser

Transportföretagen föreslår att bilinspektörer ska få göra vägkontroller utan poliser.

– Vi vet hur hårt belastad polisen är av kriminaliteten i Sverige i dag. Och då är det orealistiskt att vår bransch både ska kräva fler kontroller och att en polisman ska vara med i varje kontroll.  Sen kan bilinspektörer precis som arbetsmiljöinspektörer och hälsoinspektörer också hamna i nödsituation och då kan man begära polisförstärkning, men det kan ju alla inspektörer.

Tina Thorsell och Transportföretagen anser att det är upp till fack och arbetsgivare att säkra lönerna för utstationerad arbetskraft.

– Vi försvarar den svenska modellen och dess helhet. Börjar man plocka ut delar finns risken att det är början på fallet.

Transportföretagen kan bidra genom att värva medlemsföretag och att få fler transportföretag att gå med i Fair Transport. Transportföretagen och Sveriges åkeriföretags gemensamma hållbarhetscertifiering. Den har olika nivåer, där alla utom en kräver kollektivavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.