”Det behövs fler vägkontroller”
Åkeri. Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell tycker att det är bra att reglerna från mobilitetspaketet finns på plats, men: – Med nya regler är det en massa barnsjukdomar och ett regelverk som tolkas olika över hela Europa. Förare och fordon kan ju på en dag befinna sig i fyra olika länder. Då är det rätt viktigt att man tolkar tillsammans.
Tina Thorsell anser att det är för få och dåliga kontroller för att företag ska kunna konkurrera på lika villkor. Eftersom det är så få kontroller är det jobbigast för de företagare som vill följa reglerna.
– Nu är vi i det läget att det är svårast att vara hederlig. Reglerna är besvärliga för dem som följer dem, men tyvärr är det för många som skiter i reglerna som klarar sig undan.
Det lär dröja länge innan vi egentligen vet hur alla regler ska tolkas säger Tina Thorsell, och konstaterar att det har gått långt över tio år sedan de första cabotagereglerna kom.
– Och vi vet fortfarande inte exakt vad som gäller, säger hon och fortsätter:
– Sen får vi inte glömma att det faktiskt har gått framåt. Många fler får betala sanktionsavgifter för att bryta mot reglerna nu, jämfört med för tio år sedan.
Kontrollera utan poliser
Transportföretagen föreslår att bilinspektörer ska få göra vägkontroller utan poliser.
– Vi vet hur hårt belastad polisen är av kriminaliteten i Sverige i dag. Och då är det orealistiskt att vår bransch både ska kräva fler kontroller och att en polisman ska vara med i varje kontroll. Sen kan bilinspektörer precis som arbetsmiljöinspektörer och hälsoinspektörer också hamna i nödsituation och då kan man begära polisförstärkning, men det kan ju alla inspektörer.
Tina Thorsell och Transportföretagen anser att det är upp till fack och arbetsgivare att säkra lönerna för utstationerad arbetskraft.
– Vi försvarar den svenska modellen och dess helhet. Börjar man plocka ut delar finns risken att det är början på fallet.
Transportföretagen kan bidra genom att värva medlemsföretag och att få fler transportföretag att gå med i Fair Transport. Transportföretagen och Sveriges åkeriföretags gemensamma hållbarhetscertifiering. Den har olika nivåer, där alla utom en kräver kollektivavtal.