Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.
Close
Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.
Close

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

– Hade jag jobbat i dag hade vi inte haft tid att prata, säger Stefan Gidlöf när han leder oss genom det kombinerade garaget och spolhallen.

Det hörs att han har rötterna i Västernorrland.

Han pekar på skylten och tar av sig skorna innan han går in i den blå byggnadens kontorsdel.

Det är morgon för journalister och strax lunch för hamnarbetare. Stefan Gidlöf har semester, men är på jobbet för att träffa Transportarbetaren.

Utanför är det mulet och Gotlandsfärjan ska snart förtöjas vid Nynäshamns hamn.

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén
Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Men Stefan hade nog kunnat snacka i alla fall. Det har blåst upp i Östersjön och det som skulle hända under dagen händer någon annan gång. Väder, vind och fartygsrutter ändrar planerna. Så funkar det i hamnen.

Stefan Gidlöf håller glasögonen i händerna. Bläcket under knogarnas hud har levt hamnarbetarliv i dryga femton år. Ända sedan han kom ner till hamnen med en stor kopia på körkortet och en önskan om påhugg, då det var för lite jobb i tatueringsstudion.

Stefan har ssett till att jobbarkompisarna i Nynäshamn fått luvtröjor, och han har själv designat loggan. Foto: Pernilla Ahlsén

Lika länge har han varit fackligt aktiv. Och eftersom en mycket av allt förekommande arbete vid hamnen är senarelagt tar han chansen att prata om facket innan rundturen börjar.

Stefan har en enkel lösning på fackets svårighet att locka nya medlemmar: luvtröjor.

Kanske inte fullt så enkelt. Men Stefan känner alla hamnarbetarna på firman och han vet vem som är med i facket och inte. Han vet också vilka anledningar som ligger bakom.

Transports hamnarbetare har en luvtröja som delas ut vid kurser. Stefan fixade pengar så att han kunde ge tröjor till jobbarkompisarna i Nynäshamn.

Stefan har sett till att jobbarkompisarna i Nynäshamn fått luvtröjor, och han har själv designat loggan. Foto: Pernilla Ahlsén
Stefan har sett till att jobbarkompisarna i Nynäshamn fått tröjor, och han har själv designat loggan. Foto: Pernilla Ahlsén

– Grabbarna har slitit ut dem så att det knappt finns något tryck kvar på dem. De drar upp luvan när det blåser småspik.

– Och loggan på tröjan är jävligt snygg, det är nämligen jag som har gjort den, säger Stefan.

Stefan jämför facket med en fotbollsförening. Tusentals går på fotbollsmatch på söndagar. Nio av tio har supportertröjor på sig,

de vill tillhöra en grupp.

– I facket får vi knappt en t-shirt men jag tror verkligen att vi behöver något som visar att vi är medlemmar och vi måste hitta nya sätt att bygga samhörighet.

Vi går uppför trappan till fikarummet. På väggarna hänger gamla kartor och svartvita fotografier på stuveriarbetare. Det går att vila på en luggsliten soffa framför en tv och i rummet bredvid sitter några hamnarbetare och käkar sista mackan efter lunch vid ett avlångt bort.

– Här har vi inte fasta platser längre. Alla sitter med alla.

Sista mackan efter lunch inne i fikarummet. Foto: Pernilla Ahlsén
Mackdags inne i fikarummet. Foto: Pernilla Ahlsén

Klockan är 10.20 och vi kör ett par kilometer till Norvik. Den andra hamnen i området. En färja ligger förtöjd och väntar på att vindarna ska mojna. Vi kör förbi den höga kontorsbyggnaden där kranförarna vid Huthisons del av området lastar och lossar containers på distans med 5G-teknik.

Stefan och hans jobbarkompisar förtöjer och lägger av förtöjningar varje dag. Vi står nere på kajen och han pekar på de tunga trossarna som håller ett Stena Line-fartyg i kajläge samtidigt som Östersjövinden biter sig igenom klädernas lager.

När Stefan ska förtöja har trossen släppts ner i vattnet och besättningsmännen har kastat ner en lina till kajen. Hamnarbetarna använder linan för att dra den kraftiga och tunga trossen mot kajkanten, för att sedan hiva upp den på land. Det är ett tungt arbete, konstaterar Stefan.

Vi kör till omlastningslagret i hus nummer 24. En röd Kalmar-truck lastar om stålrör.

– Ni måste prata med ”Gurra”, säger Stefan Gidlöf när han parkerar utanför byggnaden.

Vi kör till omlastningslagret i hus nummer 24. En röd Kalmar-truck lastar om stålrör.

– Ni måste prata med ”Gurra”, säger Stefan Gidlöf när han parkerar utanför byggnaden.

Omlastningslagret i hus nummer 24. Foto: Pernilla Ahlsén
Omlastningslagret i hus nummer 24. Foto: Pernilla Ahlsén

”Gurra” heter egentligen Gunnar Augustsson och har jobbat i hamnen i 45 år och gör sig redo för pension.

Gunnar är irriterad på Transport.

– Det är åt helvete. Det är jävligt lätt att gå med, men när man ska gå ur! Efter 45 år!

När den värsta ångan har pyst ur så ler Gunnar lite.

– Men finns det någon anledning att du stannat här så länge? frågar Stefan sin arbetskamrat.

Det har varit en bra arbetsplats, men Gunnar har inte släppt sin irritation på facket.

– Ni måste ha mer power om ni ska värva, säger Gunnar och knyter näven i arbetshandsken.

Vad ska facket strida om?

– Mer lön. En annan sak är semester, vi behöver fler dagar.

– Så vi har nog ändå lite upp till kamp kvar, säger Stefan och lämnar Gunnar som har fler rör att lasta om.

Äntligen fast tjänst för Axel Liljegren

Axel Liljegren. Foto: Pernilla Ahlsén
Axel Liljegren. Foto: Pernilla Ahlsén

Axel Liljegren har fått fast tjänst efter ett och ett halvt år som extring.

Han gör allt som en hamnarbetare på Stockholms Hamnar gör. Han förtöjer båtar, lastar och lossar.

Vad är det bästa med jobbet?

– Att vi jobbar i lag och alla hjälps åt. Vi har en bra gruppdynamik. Jag kommer inte från en bakgrund där man kör stora maskiner men jag får göra det här och det är roligt.

Axel Liljegren är provanställd och under den tiden har han en utmaning framför sig: Att ta C-körkort.

Värst på jobbet?

– Att förtöja båtar när det blåser kallt är kanske inte det roligaste. Om det går som det ska är vi kanske ute i snålblåsten i 15 minuter. Men går det inte som det ska blir det betydligt längre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke Pettersson:
    5 januari, 2023

    15 minuter. Dagens arbetare är så bortklemade så man kan inte tro att det är sant.

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.