DB Schenker i Karlshamn.
Close
Agneta Persson
Close

”Det blev inga bra erbjudanden på kollektivsidan”

DB Schenker vill varken säga hur mycket pengar terminalen i Karlshamn omsätter eller hur mycket koncernen sparar på att stänga. Att de anställda inte får några extrapengar förklaras med att det måste vara lika för alla.

Karlshamnsterminalen har aldrig visat några röda siffror. Men det finns alltid skäl att spara pengar, säger företagets pressansvarige Pierre Olsson.

– Om man kan göra något billigare utan att man förlorar någon kvalitet så … Det mesta av godset som vi sorterar i Karlshamn passerar Nybro på vägen så det finns egentligen ingen anledning att köra det längre bort och sedan skicka delar av det tillbaka åt samma håll.

Hur mycket sparar ni på att stänga?

– Det vill jag inte säga. Tillräckligt för att det ska bli lönsamt.

Det florerar rykten på sju miljoner?

– Jag vet inte. Vi pratar inte om pengar med medier.

Företagets personalchef Lars Rahlskog är den som har förhandlat med facket. Han säger att de anställda är jätteduktiga och lojala och att nedläggningen inte alls beror på att de skulle ha gjort ett dåligt jobb. Att däremot skjuta till extrapengar som kompensation vore ett brott mot företagets regler.

Vad hindrar er?

– Vi har haft ganska mycket neddragningar det sista året och sagt nej eftersom det sammantaget skulle dra i väg. Att skjuta till extra här skulle inte kännas bra mot andra som inte har fått något. Avkastningen är heller inte så jättestor, vi har inte de pengarna.

Anställda upplever ett väldigt kyligt bemötande från er och tycker att ni borde skämmas.

– Jag förstår att det blir väldigt känslosamt. Men vi är ute i god tid och erbjuder dem andra tjänster.

En person blev erbjuden fem timmar i Kristianstad. För det skulle han behöva köra 14 mil.

– Jag förstår att det river upp sår och snarare gör det värre än bättre. Det hade nästan varit bättre om vi inte hade haft något erbjudande … Men vi har en omplaceringsskyldighet och måste erbjuda det vi har, annars blir det fel arbetsrättsligt. Men jag förstår att fem timmar inte går, jag hade nog inte heller tagit det. Nej, det blev inga bra erbjudanden på kollektivsidan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.