Det blev inget nytt avtal om arbetstid
Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.
Under förra årets avtalsrörelse kom Transport överens med Transportföretagen om nya arbetstidsregler för anställda på däck- och gummiverkstäder. Men det var en något annorlunda uppgörelse. Eftersom det gamla avtalet har hårt reglerade arbetstider skulle det nya förslaget först förankras med fackets medlemmar. Sammanlagt besökte Transport 19 gummiverkstäder från norr till söder.
En av dem som fick åka runt och prata med medlemmar var Henrik Lagberg, lokalombudsman i Göteborg. Lagberg har tidigare jobbat som gummigubbe i 15 år och suttit med i Transports förhandlingsdelegationer om gummiverkstadsavtalet sedan 2019.
– Vi har ett gammalt avtal där arbetstiden är måndag till fredag, inget jobb senare än 20.00, allt annat räknas som övertid. Nu ville branschen möta kunden och konkurrera med de nya företagen som Däckskiftarna och ville därför ha en friare arbetstidssättning.
Parterna kom fram till en lösning med siffersatta ob- och helgersättningar. Bland annat reglerades hur många helger man skulle få jobba. Men det föll på helgdagarna.
I Transports övriga avtal med Transportföretagen blir det reducerad arbetstid om en helgdag infaller på en lördag, men inte på en söndag.
Efter att Transport varit ute och träffat medlemmarna visade det sig att de inte kunde köpa det utan ville ha reducerad arbetstid också om helgdagen inföll på en söndag.
– Det var ideologiskt för båda parter. Vi ville inte släppa söndagen och arbetsgivarna ville inte ge den till oss. Så nu får vi fortsätta med de gamla arbetstidsreglerna.
Sedan uppgörelsen föll har Henrik Lagberg hunnit träffa gummiarbetare på olika arbetsplatser i Göteborg.
– De jag har träffat delar uppfattningen och tycker att vi landade rätt till slut.