Granskning: Anställningsstöd

”Det enda som krävs är en Fora-försäkring”

Arbetsförmedlingen. Hur gör bilvårdsfirman för att få tag i personal som till stor del avlönas med bidrag från staten? Vi ringde runt, anonymt, till några Arbetsförmedlingskontor. De som svarade jobbar på enheten ”arbetsgivarservice”.

VÄRMLAND

Vi behöver anställa någon till vår bilvårdsfirma. Kraven är inte så jättehöga, finns det möjlighet att få någon med bidrag?

– Ja, det beror på. Det handlar om vad du efterfrågar.

Vi behöver någon bilintresserad. Som vi kan lära upp …

– Vi har olika stöd som vi kan ge till arbetsgivaren. Det beror på vad personen har med sig.

Vilket bidrag är förmånligast för ett litet företag som vårt?

– Alla stöd finns på vår hemsida. Du kan läsa där. Det finns en räknesnurra också. Där du räknar ut precis hur mycket du får som arbetsgivare.

Vad krävs för att vårt bolag ska kunna komma i fråga för anställningsstöd?

– Det krävs att man har en försäkring i företaget. Sedan gör vi en kontroll, att allt är grönt.

Krävs det kollektivavtal med facket?

– Avtal eller Fora krävs.

Det räcker med Fora-försäkringar då. Inte kollektivavtal också?

– Nej, avtal behövs inte.

Är det ändå önskvärt med kollektivavtal. Har Arbetsförmedlingen någon åsikt?

– Nej, enbart försäkring säger vi.

 

DALARNA

Kan vi hoppas på någon form av bidrag när vi söker folk till vår lilla bilvårdsfirma?

– Ja, många av våra sökanden är berättigade till någon form av stöd. Det beror lite på er kravspecifikation.

Det vore bra om personen kan lite svenska, för att kunna prata med kunderna. Sedan är bilrekonditionering kanske inte raketvetenskap… Vilket stöd skulle vara förmånligast för oss?

– Det finns två stöd som är ganska förmånliga. Det ena är introduktionsjobb, då får man som arbetsgivare tillbaka 80 procent av lönekostnaden, upp till 20 000 kronor.

Vad krävs av oss som arbetsgivare för att få någon på introduktionsjobb?

– Det krävs att ni är registrerade som företag, hos Skatteverket. Och att ni har försäkringar. Det är de två sakerna.

Vi har inte kollektivavtal med facket, behöver man det?

– Nej, det räcker med avtal med Fora, om försäkringar.

Måste man ändå följa reglerna om lön som finns i kollektivavtalen?

– Ja, det gör vi kontroller på. Vi måste alltid göra en arbetsgivarkontroll. Vi skickar också ansökan till facket, de kollar lönen.

Gäller kontrollen med facket, oavsett vilket stöd vi pratar om?

– Ja.

Vi har ingen sökande till jobbet. Hur gör man för att hitta någon lämplig, med bidrag?

– Det första steget tog du nu, genom att ringa hit. Nu kan vi leta fram flera olika personer som matchar det du eftersöker. Du kan antingen träffa dem och kolla. Ja, känna efter lite och se vad som passar…

Kan man annonsera efter någon person där det framgår att det vore önskvärt med anställningsstöd? Jag ser att andra gör så ibland …

– På Platsbanken är det inte jättevanligt. Däremot har vi något vi kallar internordrar där vi gör annonser för internt bruk på kontoret. Då brukar vi skriva ut att det är med stöd. Eller inte stöd.

 

GÄSTRIKLAND

Vi har fått mycket att göra på firman och skulle eventuellt behöva anställa. Lönsamheten är inte jättehög. Andra i vår bransch har ibland personal. Med lönebidrag, typ…

– Jag förstår exakt. Det stämmer.

Vilka möjligheter finns för oss att få det?

– Är det någon speciell person du vill att jag ska titta på?

Nej, vi har ingen i nuläget. Jag frågar mer allmänt. Vilka alternativ som finns till bidrag …

– Exakt. Det många möjligheter faktiskt.

Vilket stöd är förmånligast för oss, som driver en liten bilvårdsfirma?

– Det beror på vad personen ska göra, ska kunna. Stöden är individuella. Det finns friska människor som kan få anställningsstöd, nystartsjobb, om man är ny i Sverige exempelvis. För att man varit arbetslös några år. Eller man är språksvag. Eller inte har haft jobb på två år.

Vi letar efter en bilintresserad kille, skulle det kunna gå att få nystartsbidrag för en sådan?

– Ja, och nystartsbidraget motsvarar tre gånger arbetsgivaravgiften. Betalar du 5 000 kronor i arbetsgivaravgift får du 15 000 tillbaka. Min rekommendation till dig är att jag gör ett litet urval av sökande vi har här. Jag kan få fram fyra, fem kandidater som du kan få träffa.

Som alla är berättigade till stöd då?

– Ja, exakt.

Vad krävs av vårt bolag för att vi ska kunna få anställningsstöd?

– Det enda som krävs är att du har en Fora-försäkring.

Många företag har kollektivavtal, men inte vi…

– Det är inget krav på kollektivavtal. Bara att man är försäkrad via Fora. Vet du vad det är?

Är det ändå önskvärt att vårt företag skaffar kollektivavtal? I Arbetsförmedlingens ögon…

– Det är inget krav. Bara Fora. Då har man hängavtal. Kollektivavtal kan vara bra att ha, men det är som sagt inget krav för att man ska få nystartsjobb.

 

BLEKINGE

Vi funderar på att anställa någon till vår lilla bilvårdfirma. Andra företag i branschen får ju ofta bidrag, kan vi räkna med det också?

– Det vi kan göra är naturligtvis att titta på personer som har rätt att få stöd. Och se om det finns någon lämplig. Absolut kan vi göra det.

Vilket stöd är förmånligast för oss som arbetsgivare?

– Det finns inget generellt svar, det handlar lite grand om personerna och vad de har med sig. Vad jag kan göra är att gå till mina kollegor och be om namnförslag på personer som har rätt till ett anställningsstöd.

– Fast först kan ju du berätta vad du är ute efter. Tittar vi sedan på specifika stöd har vi till exempel introduktionsstöd. Där är bidraget 80 procent av lönen. Jag ger gärna namnförslag till dig.

Vilka krav ställs på företaget, för att vi ska komma i fråga för bidrag?

– Du ska vara registrerad som arbetsgivare och redovisa skatt och arbetsgivaravgifter. Vi gör också en kontroll så att det inte finns några skatteskulder.

Vi har inget kollektivavtal med facket. Behöver man det?

– Kollektivavtal behöver du inte, däremot måste man följa lönen som finns i avtalet. Vi kommer att skicka ansökan till facket, för yttrande.

Gör Arbetsförmedlingen alltid det, kontaktar facket?

– Inte för nystartsjobb, fast även där ska man följa lönen i kollektivavtalet.

Vi har ingen egen lämplig kandidat till jobbet. Hur gör man för att hitta någon som har rätt till bidrag?

– Du gör precis som nu, ringer oss på arbetsgivarservice. Vi gör då ett internt urval och lämnar förslag på personer som har rätt till arbetsgivarstöd. Det behöver inte vara en heltidstjänst, men en fast procentsiffra ska det vara.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hassan:
    24 februari, 2020

    Ingår arbetsgivareavgift i introduktionsersättning från arbetsförmedlingen? Måste jag betala hela lönen till arbetare eller ska jag avdra arbetsgivare avgift från lönen innan jag betalar den till hen? Tack på förhand.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.