Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg
Close
Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland.
Close

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

It takes one to know one heter det på engelska. På svenska brukar det heta att man genom sig själv känner andra. Kanske är det så i Joakim Borgs fall. Efter en bitvis stökig uppväxt där utgången kunde bli destruktiv mognade han och engagerade sig i föreningslivet för att just hjälpa andra.

– Det är det absolut finaste man kan göra, att hjälpa andra människor. Det är precis vad både det fackliga och det politiska arbetet handlar om, säger Joakim Borg, lokalombudsman på Transport i Västerås och Socialdemokraternas fjärde namn på Västmanlands riksdagslista.

Det var under högstadieåren hemma i Älvkarleby utanför Gävle som stökigheterna började. Joakim, eller Jocke som han oftare kallas, blev rejält mobbad. Skolarbetet blev lidande och utgången för Jocke kunde ha blivit lite hur som helst.

”Att hjälpa andra människor är det absolut finaste man kan göra. Det är precis vad både det fackliga och det politiska arbetet handlar om”, säger Joakim Borg.
”Att hjälpa andra människor är det absolut finaste man kan göra. Det är precis vad både det fackliga och det politiska arbetet handlar om”, säger Joakim Borg. Foto: Kristina Sjöberg

– Jag började på fordonsprogrammet på gymnasiet, pappa var bilmekaniker så det kändes rätt naturligt just då, men jag kände mig inte hemma på fordonsprogrammet så jag bytte till barn och ungdom.

Det gick lite bättre för Jocke på barn och ungdomsprogrammet. Helt rätt kändes det ändå inte. Han började på individuella programmet, ett program som på tidiga 1990-talet inte var lika utbyggt som i dag, och där träffade han Håkan.

– Håkan hade en ängels tålamod. Han blev en förebild för mig. Jag fick praktik som elevassistent och jag jobbade extra på en fritidsgård. Jag började känna att det här var det jag ville göra, att hjälpa andra som kanske inte har det så lätt.

Hittade sig själv

Efter några år flyttade Jocke till Stockholm då han fått jobb på Ösmoskolan för att arbeta med högstadieungdomar som hade det jobbigt. I Stockholm träffade han Helena, hon som kom att bli hans fru. Och han hittade sig själv.

– Det är något väldigt fint och privilegierat att få hjälpa andra människor på deras väg. Det är det vi gör kollektivt i facket, vi hjälper varandra.

Om vi backar bandet till början av 1990-talet igen och de jobbiga högstadieåren så var det många unga som såg kampsportfilmer där hjältarna kunde karate och vann över sina motståndare, hur mycket underdog de än var i början av filmen. I filmen Karate Kid från 1984 blir nyinflyttade Daniel mobbad och misshandlad, bland annat på karateklubben han sökt sig till. Framför allt är det killen Johnny som är den onda. Ett karatemästerskap står på spel och Daniel – Karate Kid – tar hjälp av mr Miyagi. En hård träning inleds som börjar med att Daniel, till sitt stora förtret, vaxar bilar och målar plank.

Kampsport

Hur det gick? Utan att spoila filmen så är det en riktig hjältesaga. I det verkliga livet flydde Jocke in i filmernas värld. Han ville också kunna ge igen, att kunna sätta sina mobbare på plats. Och han började träna kampsport.

– Från början var det jujutsu men jag gick snart över till karate. Precis som i Karate Kid träffade jag min mr Miyagi som fick mig att förstå att karate inte bara handlar om att slå ner sin motståndare, det handlar om mycket mer än så, säger Jocke.

Det var flera personer som tillsammans utgjorde mr Miyagi för Jocke. Ledare i karateklubben. Ledare som såg till att alla var med och att träningen också handlade om glädje, om att ha kul, lika mycket som om själva den fysiska träningen. Jocke började också intressera sig för österländsk filosofi.

– Jag började lära mig självmedvetenhet och kroppskontroll, det är något som jag kunde ta med mig in i vardagen för att ge mig lugn.

Under den här tiden provade Jocke också på att spela teater och rollspel.

– Jag fann en kreativ sida som lärde mig att inte ta mig själv på för stort allvar. Det är något som är till verklig hjälp i arbetet med andra människor. Alla kan göra fel, även jag, men det är inte det som är det viktiga. Det viktiga är vad man gör efteråt.

Gemensamt intresse. Både Jocke och dottern Mary-Jill tränar karate. Foto: Privat
Gemensamt intresse. Både Jocke och dottern Mary-Jill tränar karate. Foto: Privat

Karate

Jocke tränar fortfarande karate (han har blått bälte i stilen Kimura Shukokai) och han är även tränare för barngruppen där hans dotter Mary-Jill går.

Hur får han tid till det?

– Ja det är en bra fråga. Jag tränar för att må bra, både mentalt och fysiskt. Det är träningen som gör att jag orkar med att engagera mig.

För Joakim var det naturligt att engagera sig i föreningar då han växte upp i Älvkarleby. Han och hans syster uppmuntrades av föräldrarna, pappa bilmek och mamma sjuksyster, att delta i olika idrottsföreningar.

– Föreningslivet var mycket mer levande då, det är något jag kan sakna i dag. Hur ska vi få folk att engagera sig i föreningar, idrott, fackligt och politiskt? Det är inte längre en lika naturlig bild i samhället och det tycker jag är synd.

Facket

Den tidiga kontakten med föreningslivet kanske var det som gjorde att Jocke kom att engagera sig som fackligt förtroendevald i Transport. Efter tiden i Stockholm och Ösmoskolan flyttade han och Helena till Gävle. Helena började plugga på lärarhögskolan och Jocke fick jobb på bevakningsföretaget Falck. Jockes vidare utbildning sattes på paus.

– Tanken var att när Helena var klar med sin utbildning så skulle vi byta. Då skulle det vara min tur att plugga och hennes att arbeta. Så blev det inte riktigt.

I stället blev Jocke 2011 blev vald till regionalt skyddsombud (RSO) i Gävleavdelningen. Efter några år gick han Transports interna ombudsmannautbildning och gjorde då sin praktik med Anna Ryding i Västeråsavdelningen. När Anna sedan valdes till förbundskassör på kongressen 2017 blev hennes tjänst på Västeråsavdelningen ledig. Jocke sökte tjänsten och fick den.

Flytt till Västerås

Sommaren 2017 flyttade han till Västerås och den 1 september samma år kom familjen efter. Helena med sin lärarutbildning fick snabbt jobb på Realgymnasiet.

– I dag bor vi i en hyresrätt i området Viksäng och här trivs vi jättebra. Västerås ligger på bra pendlingsavstånd till Stockholm också.

Vad händer om du väljs in till riksdagen efter höstens val?

– Jag står som nummer 4 på listan för Socialdemokraterna i Västmanland och om jag kommer in i riksdagen tar jag tjänstledigt från Transport. Men vi kommer inte att flytta till Stockholm. Jag är på Västmanlands lista och då är det viktigt att vara kvar i sin valkrets för att lyssna på vad väljarna här vill, tycker jag.

Vad är dina viktigaste frågor om du blir invald i riksdagen?

– Att få ordning och reda i upphandlingar och att stärka våra sociala och rättsliga villkor. Trygghet i anställning, omställning och arbetsmiljö är också något jag brinner för. Just arbetsmiljö där vi i dag lever med krav på att vi ständigt ska vara nåbara. Det skapar stress och folk blir utbrända på sina jobb. Det har också blivit tuffare med rimliga rehabiliteringar. Det finns mycket som kan förbättras om vi vill att människor ska ha ett hållbart arbetsliv.

Om du ser tillbaka på den väg du tagit fram till i dag, är det något som du skulle ha gjort annorlunda?

– Nä det skulle jag inte. Jag är nöjd

med den jag är. Det här är vad man får. Det här är Jocke. Visst, jag kanske skulle ha sett till att slutföra gymnasiestudierna om jag kunnat leva om mitt liv. Fast jag kan alltid ta upp studierna igen, säger Joakim Borg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michaela Leo:
    28 juli, 2022

    Du är en förebild, Jocke!

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.